Ilman heijastinta matkustajalla vaara jäädä kyydistä

TS/P¿ivi Kosonen<br />Heijastimien lisäksi kannattaa hankkia kuukausikortille heijastava kotelo, jollaisia on saatavilla joukkoliikennetoimistosta.
TS/P¿ivi Kosonen
Heijastimien lisäksi kannattaa hankkia kuukausikortille heijastava kotelo, jollaisia on saatavilla joukkoliikennetoimistosta.

KARI LAINE

Asianmukainen heijastin on paitsi jalankulkijan paras turvaväline, niin usein se myös varmistaa pääsyn linja-auton kyytiin. Hämärässä pysäkeillä ilman heijastinta seisovat ihmiset saattavat jäädä linja-autonkuljettajilta huomaamatta.

Matkustajankin on hyvä muistaa, että bussin pysähtymismatka talvella noin 40 metriä, jopa enemmän.

Kaupunkiympäristössä jalankulkijat yleensä yliarvioivat näkyvyytensä pimeässä. Esimerkiksi pysäkillä linja-autoa odottava ihminen yleensä luulee, että kun hän huomaa lähestyvän linja-auton jopa sadan metrin päästä, niin pitäisi sen kuljettajankin hänet nähdä.

Tosiasiassa valaistusta linja-autosta, jossa sisävalot heijastuvat tuulilasiin, on erittäin hankalaa huomata varsinkaan tummiin pukeutunutta, liikkumatonta ihmishahmoa.

Turun kaupungin liikennelaitoksen työsuojeluvaltuutetun, Arko Lainelan mukaan ilman heijastinta liikkuvat matkustajat ovat valitettavan yleisiä. Joskus hämärässä seisova ihminen erottuu hänen mukaansa vasta sitten, kun bussi on jo pysäkin kohdalla.

Kun talvikelillä 50 kilometrin tuntivauhdilla ajavan linja-auton pysähtymismatka on noin 40 metriä, on pysähtyminen silloin joskus jo liian myöhäistä. Varsinkin valaistun taajaman ulkopuolella olevilla pysäkeillä, esim. Kakskerrassa, Paattisilla ja Ruissalossa näitä näkymättömiä kyytiinpyrkijöitä on Lainelan mukaan erittäin vaikeaa huomata.

Ilman heijastinta linja-autoa odottavan kannattaa Lainelan mukaan tehdä itsensä näkyväksi ainakin liikkumalla ja heiluttamalla kättään näkyvästi.

- Tärkeää olisi myös tulla ajoissa ulos pysäkkikatoksesta, Lainela neuvoo. Yksi varsinkin nuorison käyttämistä pysäyttämistavoista on Lainelan mukaan käyttää led-valoa tai kännykän näyttöruutua.

Heijastava bussikorttikotelo

Linja-autojen matkustajille on nyt tarjolla oma heijastin, joka on tarkoitettu varsinkin pysäkeillä käytettäväksi. Turun joukkoliikennetoimistosta on tammikuun puolivälistä alkaen ollut saatavilla heijastava bussikorttikotelo.

Kausi- tai arvokortin hakijoille tai lataajille heijastava kotelo on ilmainen, pelkästä kotelosta toimisto veloittaa 50 senttiä.

Liikenneturvan tekemän tutkimuksen mukaan vain joka kolmas jalankulkija käyttää pimeällä heijastinta. Parhaiten heijastimia käyttävät alle 14-vuotiaat lapset ja aikuiset naiset. Vähiten niitä näkyy 15-24-vuotiailla nuorilla ja aikuisilla miehillä.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan heijastin pelastaisi joka neljännen pimeällä tai hämärässä kuolevan jalankulkijan. Jalankulkuonnettomuudet ovat esim. lasten tapaturmaisten kuolemien yleisin syy.

Heijastinten käytön lisäämiseksi on viime vuosina koetettu monia keinoja. Niiden valmistajat ovat kehitelleet uusia kiinnitystapoja, mm. tarroja ja klipseillä vaatteisin kiinnitettäviä malleja.

Myös heijastinten valikoima on viime vuosina lisääntynyt, esim. lapsille on tarjolla satuhahmoisia heijastimia ja nuorisolle taas idolien kuvilla varustettuja malleja.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.