Vuosittain noin 1500 nuorta
joutuu uusimaan ajokorttinsa

TS/Veikko Wahlroos<br />Tavallisimmin nuori lyhytaikaisen ajokortin haltija menettää ajokorttinsa ylinopeuden ja vaarallisen ajotavan takia.
TS/Veikko Wahlroos
Tavallisimmin nuori lyhytaikaisen ajokortin haltija menettää ajokorttinsa ylinopeuden ja vaarallisen ajotavan takia.

MARJA HEIKKILÄ

Toistuvien liikennerikkomusten tai muusta syystä ajokieltoon määrättyjen korttinsa uusimaan joutuneiden määrä on kasvanut koko 2000-luvun. Ainoastaan viime vuonna määrä väheni muutamalla.

Poliisi antoi määräaikaisia ajokieltoja viime vuonna noin 16 500 kuljettajalle, joista lyhytaikaisen ajokortin haltijoiden osuus oli 1 500. Ajokieltojen määrä on kasvussa, siitäkin huolimatta, että vuosi sitten liikennerikkomuksesta määrättävien ajokieltojen vähimmäispituus nostettiin kuukauteen.

Vuonna 2001 poliisi määräsi määräaikaisia ajokieltoja Suomessa noin 12 000.

Nuorilta siedetään vähemmän rikkeitä

Autokoulun ja onnistuneen teoria- ja ajokokeen jälkeen uusi kuljettaja saa lyhytaikaisen ajokortin, joka on voimassa kaksi vuotta. Uusien kuljettajien liikennerikkomuksia tuijotetaan ankarammin kuin vanhojen kuljettajien. Mikäli uusi kuljettaja näiden kahden vuoden aikana saa kahdet ylinopeussakot vuodessa tai kolmet kahdessa vuodessa, määrätään kuljettaja vähintään kuukauden mittaiseen ajokieltoon.

Sen lisäksi kuljettaja joutuu anomaan uutta ajokorttia ja suorittamaan kuljettajatutkinnon uudelleen. Aikaisintaan tähän pääsee puolentoista vuoden kuluttua ensimmäisen lyhytaikaisen ajokortin myöntämispäivästä.

Tutkinnon läpäistyään hän saa tilalle uuden lyhytaikaisen, kaksi vuotta voimassa olevan ajokortin.

Systeemi on vähän kuin jäisi luokalleen eli ajokiellon takia korttinsa uusimaan joutuneet joutuvat odottamaan pitkäaikaista ajokorttia uuden kaksivuotiskauden.

- Niiltä, joilla on pitkäaikainen ajokortti, siedetään yksi sakko enemmän, ja harvoin heitä passitetaan uuteen ajokokeeseen, joskin se on mahdollista, kuljettajatutkintojen maakuntavastaava Sakari Savola Ajovarma Oy:stä sanoo.

- Pelkkään ajokokeeseen määrätään yleensä iäkkäämpi henkilö, jolla poliisi epäilee olevan puutteelliset taidot kuljettaa autoa turvallisesti, hän lisää.

Toistuvien liikennerikkomusten takia kuljettajatutkintonsa uusijoita Ajovarma Oy:n Turun toimipisteessä on suunnilleen viisi viikossa.

- Pääsääntöisesti he ovat nuoria 19-20-vuotiaita miehiä, vain aniharva on nainen tai yli 25-vuotias, Savola kertoo.

- Osa uusijoista ymmärtää asian tarkoituksen oikein hyvin. Pieni joukko näkee vian olevan aina muualla kuin omassa ajokäytöksessään. Jotkut uusivat lyhytaikaista korttiaan uudella kuljettajatutkinnolla jopa neljättä kertaa. Tässä vaiheessa usein voi olla kovin vaikeaa vaikuttaa liikenneasenteisiin.

Kaahaamisesta ajokieltoon

Tyypillisimmin ajokielto nuorelle räpsähtää ylinopeuden tai vaarallisen ajotavan takia, joskin valitettavasti lyhytaikaisen ajokortin haltijat syyllistyvät rattijuopumukseen likipitäen siinä kuin muutkin, Turun kihlakunnan poliisilaitoksen hallintojohtaja Maylis Spiik sanoo.

- Eivätkä kaikki opi edes kerrasta, ei vaikka joutuu jalkamieheksi ja joutuu maksamaan sakkoja, hän tokaisee.

Harvalle liikennerikkomuksia keränneelle lyhytaikaisen ajokortin omistajalle ajokielto ja uusi kuljettajatutkinto tulee yllätyksenä.

- Siitä ollaan kyllä tietoisia, mutta jostakin syystä nuoret eivät tunnu siitä välittävän, vaikka se tietää nuorelle melkoista rahanmenoa. Ajokorttilupa ja kuljettajatutkinto kaikkineen maksaa liki pari sataa euroa korttiluokasta riippuen.

Pääsääntöisesti uusijat läpäisevät ajokokeen, mutta ellei inssiajo mene nappiin, saatetaan määrätä lisää ajotunteja.

Uusijoita vähemmän

Vuosi sitten maaliskuussa liikennerikkomuksista seuraavat ajokiellot pitenivät vähintään kuukauteen. Aiemmin henkilö saattoi selvitä viikon, kahden ajokiellolla etenkin ajokortin välttämättömyyteen vedoten. Nyt toistuvista rikkeistä tai vakavasta piittaamattomuudesta seuraa aina vähintään kuukauden pituinen ajokielto, mutta se voi olla rikkeestä riippuen myös paljon pidempi. Uusijoille ajokiellot ovat huomattavasti aiempaa pidemmät.

- Ensi alkuun uusi käytäntö aiheutti hämminkiä ja kauhistusta ja päätöksistä tehtiin huomattavan paljon valituksia.

- Näppituntuma on se, ettei ajokieltojen pidennys ole juurikaan vaikuttanut ajokäyttäytymiseen eli tapauksia on lähes entinen määrä. Sillä tavoin uudistus on purrut, että uusijoita on aiempaa vähemmän, Spiik arvioi.

Turun poliisilaitoksella ajo-oikeuspäätöksiä tehtiin viime vuonna 1 249. Toistuvista liikennerikkeistä, vakavasta piittaamattomuudesta sekä ajo-oikeudetta ajosta määrättiin turkulaiskuljettajille 635 määräaikaista ajokieltoa. Määrä on viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana noussut runsaalla sadalla.

Niin ikään rattijuopumukseen ja törkeään liikenteen vaarantamiseen Turussa syyllistyttiin viime vuonna useammin kuin parina edellisenä vuonna. Vuonna 2003 väliaikaisia ajokieltoja käräjäoikeus langetti 742, kun määrä viime vuonna oli 801.

Ajokiellon määrää poliisi tai tuomioistuin. Poliisin määräämän ajokiellon kesto on vähintään yksi ja enintään kuusi kuukautta, syynä lähinnä toistuvat liikennerikkomukset tai vakava piittaamattomuus liikenneturvallisuudesta.

Vakavaa piittaamattomuutta on esimerkiksi se, että ylittää sallitun nopeuden yli 30 kilometrillä tunnissa, ajaa törkeästi päin punaista tai ei pysähdy stop-merkin taakse. Vakavasta piittaamattomuudesta ajokieltoa räpsähtää kuukaudesta aina puoleen vuoteen asti.

Tuomioistuin määrää aina ajokiellot rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Ajokieltoa määrätään, jos esimerkiksi vuoden sisällä saa kolme sakkoa tai rikesakkoa ylinopeudesta tai liikennerikkomuksesta tai neljä tällaista sakkoa kahden vuoden sisällä.

TS/Jyrki Valkama<br />Turun poliisilaitoksella ajo-oikeuspäätöksiä tehtiin viime vuonna 1249 kappaletta.
TS/Jyrki Valkama
Turun poliisilaitoksella ajo-oikeuspäätöksiä tehtiin viime vuonna 1249 kappaletta.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Mikis
Miksi
Miksi rangaistukset ovat päällekkäisiä, ei kai muissa virheissä näin ole. Rahankeruu,- Vai soossoo! Opi nyt sitten, laitetaan nurkkaan seisomaan vähäksi aikaa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikä järki?
Kohdekaa reilusti
No montako niistä 1500 nuoresta kuoli? Ai ei ketään. Eikö liikenneturvallisuuden tarkoitus ole säästää henkiä? Kaikki muu on rahankeruuta ja pelleilyä. Älkää ihmetelkö, miksei nuoret kunnioita sääntöjä, jos heitä kohdellaan epäreilusti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Koskelainen
Laki on laki
kaikille, myös nuorille. Ainakin pitäisi olla. On hyvä, että on selkeät säännöt liikenteessä ja niiden rikkojille selkeät säännöt muistuksista. Melkein aina töppäilijä löytyy ratin ja selkänojan välistä, harvois virhe on auton vika. Etenki, kun muistutus koskee lompakkoa. se muistuu paremmin mieleen tarvittaessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laki ilman valvontaa ei ole laki
Vast: Laki on laki
Mikä se sellainen laki mahtaa olla, välillä ikäänkuin sellainen olisi olemassa kun taas välillä millään ei ole mitään väliä. Eikö niinsanottu laki edellytä jonkunmoista kontrollia, kuitenkaan mitään kontrollia ei näytä olevan juurikaan missään. Liikenne on paras esimerkki villistä lännestä, esim rattijuoppojen määrä liikenteessä on aivan mieletön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »