Liikenne

Puolustusvoimissa moottoripyöräillään talvellakin

TS/Ulla Kudjoi<br />Suohon uponneen pyörän nostaminen on raskasta puuhaa. Luutnantti Lauri Mukka avustaa jääkäri Kari Tikkaa märän kuopan kynnyksellä.
TS/Ulla Kudjoi
Suohon uponneen pyörän nostaminen on raskasta puuhaa. Luutnantti Lauri Mukka avustaa jääkäri Kari Tikkaa märän kuopan kynnyksellä.

LAURI INNA

Lämpötila on laskenut alle kymmenen asteen ja vettä sataa. Kura lentää ja pehmeä hiekka antaa periksi siihen uppoavalle nappulakuvioiselle renkaalle. Matala taianomainen pörinä täyttää Oripään lentokentän itäpuolella sijaitsevan metsäisen enduroradan, jota vielä 1980-luvun lopulla kiersi kilpaa satakunta moottoripyörää parasta aikaa tavoitellen.

Tämänpäiväisen kisan jokainen kuski näyttää olevan saman tallin leivissä. Syksyssä punoittavien mäntyjen välistä suhahtaa lähes perätysten viisitoista maastohaalareissa "kotarillaan" ratsastavaa hahmoa. Ne näyttävät metsästävän jotakin.

Kesäkuussa Porin Prikaatiin palvelukseen astuneista varusmiehistä 36 viettää alokasaikansa jälkeisen erikoiskoulutuskauden moottoripyöräkurssilla. Palveluksen lopulla ajettavat kilometrit sijoittuvat alkutalveen. Tammikuussa saapuvat puolestaan käyvät kurssin helmi-maaliskuussa, joten talviajoa harrastetaan Puolustusvoimissa toden teolla.

Talvella pyöriin asennetaan piikkirenkaat, joissa on noin 200 kuuden millin piikkiä per rengas.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Piikkirengas toimii hyvin. Jäällä on parempi pito kuin kesällä missään. Kovalla asvaltilla rengas kuluu nopeasti eikä pidä lainkaan, kertoo moottoripyöräkurssia johtava yliluutnantti Juha Jalonen Porin Prikaatin kuljetuskeskuksesta.

Kahdessa vuodessa kuluvan kesärenkaan sijaan piikkirengas kestää Puolustusvoimien käytössä neljä talvea. Viimeksi tilatuista renkaista Jalonen sanoo säästäneensä huimat 200 euroa rengasparilta tarjouskilpailun avulla.

Neljä viikkoa pyörän selässä

Odotusten vastaisesti moottoripyöräkurssille on vähän halukkaita. Vaikka kurssi mahtuisikin palvelusajan parhaiden kokemuksien joukkoon, verottavat aliupseerikurssi ja muut alokaskauden jälkeiset koulutuslinjat pyörämiehiä niin, että liiaksi asti ei halukkaita A-ajokortillisia ole tarjolla.

- Käytännön syistä kurssille valittavilla on oltava A-kortti siviilissä, koska opettaja voi tällöin vetää kuuden hengen ryhmää. Siviilikortittomia opetettavia voi olla vain kaksi kerrallaan, ja tämä ei ole mahdollista kurssin puitteissa, Jalonen toteaa.

Kuukauden mittaisen kurssin ensimmäisen viikon teoriaosuus sisältää oppitunteja mm. tieliikennelaista, puolustusvoimien ajomääräyksistä sekä moottoripyörän rakenteesta ja käytöstä.

Toinen viikko kuluu raskaalla maastoajoleirillä, jolloin kelistä piittaamatta ajetaan kahdeksan tuntia päivässä. Myös kaatumiset kuuluvat asiaan, ja välillä jopa hieman sattuu. Maastoajoa seuraa viikko kaupunkiajoa Turussa.

Kurssin viimeisellä viikolla suoritetaan tutkinnot, minkä jälkeen keskitytään pyörien huoltoon. Tiiviin ohjelman aikana jokaiselle kertyy 600-700 ajokilometriä, ja jo viiden prosentin poissaolo kurssilta johtaa keskeytykseen.

- Tilanne on nyt hyvä, kun uusia pyöriä riittää niin, että jokaisella on oma pyöränsä. Päivittäiset huollot suoritetaan itse. Suuremmat huollot ja remontit Puolustusvoimat teettää maahantuojalla.

Palveluksen aikana varusmiesajajille kertyy noin 2500 ajokilometriä. Kurssin jälkeen kukin ajaa itsenäisesti oman yksikkönsä tehtävissä leireillä ja sotaharjoituksissa. Yleisimpiä ovat moottoripyörälähetin, -tiedustelijan ja -tunnustelijan tehtävät.

Alan harrastaja arvostaa kurssia

Neljävuotiaasta motocrossia harrastanut pioneeri Riku Petteri Tuominen nauttii kurssista. Runsas ajokokemus näkyy ulospäin. Vaativat märät suomontut ja puiden välissä olevat hiekkahyppyrit taittuvat juohevasti, ja ison miehen painonsiirrot ovat sulavaliikkeisiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

-  Kurssi on vaativa ja pidetty. Hien saa taatusti pintaan raskailla pyörillä, sanoo siviilissä 97 kiloista 250:stä Hondaa ajava Tuominen.

- Mahtavimmat kokemukset ovat olleet ison suon ylitys ja korkealle mäenharjanteelle kiipeäminen. Sellaisiin paikkoihin ei muuten pääse.

Pioneerikomppaniassa palveleva Tuominen toivoo saavansa ajaa mahdollisimman paljon palveluksensa aikana. Kurssin johtaja hieman lohduttaa:

-  Pioneereilla toimintaetäisyydet ovat pitkiä, joten ajoakin todennäköisesti riittää.

Kalusto kunnossa

Vuonna 1999 alkoi Puolustusvoimissa itävaltalaisen KTM:n esiinmarssi ja siihen asti palvellut Yamaha sai siirtyä hiljalleen eläkkeelle. Aluksi hankittiin 400 kuutioista mallia, mutta kesäkuusta 2005 alkaen on hankittu uutta 625 kuutioista KTM 640 LC4 -mallia.

Kumpikin pyörä on säädetty tuottamaan 25 kilowattia, millä saavutetaan noin 140 km/h maksiminopeus. Tehot ja vääntö riittävät hyvin maastoajoon.

- Pyörät on ratastettu maastoon laittamalla taakse isompi ratas. 45-piikkinen voidaan vaihtaa jopa 52-piikkiseksi. Lisäksi pyöriin on asennettu kahvanlämmittimet ja 20 litran tankki vakiona tulevan 12 litran sijaan, opastaa yliluutnantti Juha Jalonen.

KTM:n kehuille ei näytä olevan rajaa. Pyörä tuntuu olevan juuri oikeassa käytössä kestäen hyvin sille asetetut vaatimukset. Se käyttäytyy rauhallisesti eikä yllätä helposti. Mittareissa olevat 25 000 kilometrin lukemat eivät tunnu missään.

Isommalla polttoainetankilla saavutetaan 300 kilometrin toimintasäde, ja samalla se suojaa kuljettajaa sekä pyörän jäähdytinkennoa kolhuilta. 157 kg painava pyörä on raskas ja korkea, joten se on fyysisesti vaativa.

- Pyörän käsittely maastossa on raskasta hommaa jopa liikuntaleiriin verrattuna, mutta kokematonkin pääsee pyörällä uskomattomiin paikkoihin, sanoo motoristin uraansa aloitteleva Porin Prikaatin henkilökuntaan kuuluva kurssilainen luutnantti Lauri Mukka.

TS/Ulla Kudjoi<br />Moottoripyöräkurssin maasto-osuudella vauhti on kova ja tuntemukset sen mukaisia.
TS/Ulla Kudjoi
Moottoripyöräkurssin maasto-osuudella vauhti on kova ja tuntemukset sen mukaisia.
TS/Ulla Kudjoi<br />Yliluutnantti Juha Jalonen esittelee KTM:n suurennettua polttoainetankkia, joka suojaa maastossa sekä ajajaa että pyörää.
TS/Ulla Kudjoi
Yliluutnantti Juha Jalonen esittelee KTM:n suurennettua polttoainetankkia, joka suojaa maastossa sekä ajajaa että pyörää.
TS/Ulla Kudjoi<br />Riittävän harvaan sijoitetut ja korkeat nappulat takaavat hyvän pidon ja kunnon työntöominaisuudet maastoajossa.
TS/Ulla Kudjoi
Riittävän harvaan sijoitetut ja korkeat nappulat takaavat hyvän pidon ja kunnon työntöominaisuudet maastoajossa.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Vilho mylläri
Dipl
.ins.opisk.kouluajat jo jääneet omistanut 3 motocrospyörää 80 ja 2. 125 2,-tahtista ja 250 2 tahti lkilpa enduron
Miksi ajatte yli painoisilla tehottomilla pyörillä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.