Verottajan
tyrmäys
nestekaasulle

TS/Marika Tamminen<br />Leon van der Pauert ja nestekaasukäyttöinen Volvo 360 GLT vuosimallia 1988.
TS/Marika Tamminen
Leon van der Pauert ja nestekaasukäyttöinen Volvo 360 GLT vuosimallia 1988.

KARI LAINE

Hollannista Turkuun muuttaneella Leon van der Pauertilla on Suomessa harvoin nähtävä auto. Vanha Volvo 360 on alkuperäinen, Hollannin kotimarkkinoille tehty sarjavalmisteinen nestekaasuauto. Turussa jatko-opintoja suorittavan koneinsinöörin piti alunperin ottaa kaasuautonsa käyttöön myös Suomessa, mutta ajatuksen tyrmäsi verottaja. Suomen ajoneuvoverolain mukaan nestekaasuautoista kun peritään kaksikymmentäkertainen ajoneuvovero. Nestekaasuautolla ajelu olisi Suomessa mahdotonta myös siksi, ettei yhdelläkään huoltoasemalla voi tankata auton tarvitsemaa paineistettua LPG (Liquified Petroleum Gas) -kaasua.

Hollanti ja Italia pioneerimaita

Yli kymmenen prosenttia kaikista Hollannin henkilöautoista toimii butaani/propaani

-kaasuseoksella. Hollanti onkin Italian ohella nestekaasuautoilun pioneerimaita. Myös Itä-Euroopassa, esim. Puolassa, suuri osa varsinkin linja-autoista ovat nestekaasukäyttöisiä.

Konetekniikkaa opiskelevan Van der Pauertin mukaan periaatteessa kaikki henkilöautot pystyy muuntamaan bensakäyttöisestä nestekaasukäyttöisiksi. Monet hollantilaiset varaosaliikkeet myyvät muutossarjoja, joihin kuuluvat mm. kaasusekoitusventtiilit, painetankit ja täyttöputket. Muutostyöt maksavat noin tuhat euroa.

Van der Pauertin mukaan nestekaasuauton tehot ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin polttomoottoriauton ja yhdellä tankkauksella sillä voi ajaa noin 350 kilometriä. Nestekaasuauton paras puoli van der Pauertin mukaan on se, ettei puhtaasti palava kaasuseos tuota yhtään haitallisia päästöjä.

Nestekaasua ei riitä autoille

Suomessa nestekaasuautoja kokeiltiin 1970-luvun energiakriisin jälkimainingeissa, jolloin mm. osa postin jakeluautoista muunnettiin kaasukäyttöisiksi. Tällä vuosikymmenellä Helsingin kaupungin Liikennelaitos on kokeillut myös nestekaasua linja-autojen polttoaineena. Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen erikoistutkijan Juhani Laurikon mukaan nestekaasu ei kuitenkaan ole Suomen vaihtoehto. Nestekaasu on öljynjalostusteollisuudesta syntyvä lisäaine, jota Suomessa käyttää lähinnä teollisuus. Esimerksi Hollannissa, jossa öljynjalostuskapasiteettia on huomattavasti yli oman maan tarpeen, sitä riittää myös liikennepolttoaineeksi.

Erikoistutkijan mukaan maakaasun käyttö liikennepolttoaineena on kaikkein todennäköisin vaihtoehto Suomessa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.