Verottajan
tyrmäys
nestekaasulle

TS/Marika Tamminen<br />Leon van der Pauert ja nestekaasukäyttöinen Volvo 360 GLT vuosimallia 1988.
TS/Marika Tamminen
Leon van der Pauert ja nestekaasukäyttöinen Volvo 360 GLT vuosimallia 1988.

KARI LAINE

Hollannista Turkuun muuttaneella Leon van der Pauertilla on Suomessa harvoin nähtävä auto. Vanha Volvo 360 on alkuperäinen, Hollannin kotimarkkinoille tehty sarjavalmisteinen nestekaasuauto. Turussa jatko-opintoja suorittavan koneinsinöörin piti alunperin ottaa kaasuautonsa käyttöön myös Suomessa, mutta ajatuksen tyrmäsi verottaja. Suomen ajoneuvoverolain mukaan nestekaasuautoista kun peritään kaksikymmentäkertainen ajoneuvovero. Nestekaasuautolla ajelu olisi Suomessa mahdotonta myös siksi, ettei yhdelläkään huoltoasemalla voi tankata auton tarvitsemaa paineistettua LPG (Liquified Petroleum Gas) -kaasua.

Hollanti ja Italia pioneerimaita

Yli kymmenen prosenttia kaikista Hollannin henkilöautoista toimii butaani/propaani

-kaasuseoksella. Hollanti onkin Italian ohella nestekaasuautoilun pioneerimaita. Myös Itä-Euroopassa, esim. Puolassa, suuri osa varsinkin linja-autoista ovat nestekaasukäyttöisiä.

Konetekniikkaa opiskelevan Van der Pauertin mukaan periaatteessa kaikki henkilöautot pystyy muuntamaan bensakäyttöisestä nestekaasukäyttöisiksi. Monet hollantilaiset varaosaliikkeet myyvät muutossarjoja, joihin kuuluvat mm. kaasusekoitusventtiilit, painetankit ja täyttöputket. Muutostyöt maksavat noin tuhat euroa.

Van der Pauertin mukaan nestekaasuauton tehot ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin polttomoottoriauton ja yhdellä tankkauksella sillä voi ajaa noin 350 kilometriä. Nestekaasuauton paras puoli van der Pauertin mukaan on se, ettei puhtaasti palava kaasuseos tuota yhtään haitallisia päästöjä.

Nestekaasua ei riitä autoille

Suomessa nestekaasuautoja kokeiltiin 1970-luvun energiakriisin jälkimainingeissa, jolloin mm. osa postin jakeluautoista muunnettiin kaasukäyttöisiksi. Tällä vuosikymmenellä Helsingin kaupungin Liikennelaitos on kokeillut myös nestekaasua linja-autojen polttoaineena. Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen erikoistutkijan Juhani Laurikon mukaan nestekaasu ei kuitenkaan ole Suomen vaihtoehto. Nestekaasu on öljynjalostusteollisuudesta syntyvä lisäaine, jota Suomessa käyttää lähinnä teollisuus. Esimerksi Hollannissa, jossa öljynjalostuskapasiteettia on huomattavasti yli oman maan tarpeen, sitä riittää myös liikennepolttoaineeksi.

Erikoistutkijan mukaan maakaasun käyttö liikennepolttoaineena on kaikkein todennäköisin vaihtoehto Suomessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Tollo
Kaasuilu
Mikä idea on ostaa Suomen valtion harjoittaman maakaasubisneksen takia kaasuauto, kun monissa Euroopan maissa löytää useimmista maista nestekaasutankin helpommin? Siis muualla Euroopassa nestekaasuautoilu on selvästi ykkösvaihtoehto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kunhan paapatan
20x!!!
Juttu kuvastaa erittäin hyvin Suomen valtion todellista asennetta ekoiluun. Lätkäistään monikymmenkertaiset verot! Täällähän ei piimällä ajella. Sähköautohypekin lyö autoilijoita kohta toiselle poskelle ja lujaa! Veroja on kohta tulossa lisää ties millä nimikkeellä.
Nyt on tosin hetken aikaa sähköautoilu niin hienoa ja ekologista, koska poliitikkojen päähän ei mahdu kuin yksi otsikko kerrallaan. Oikeammin pitäisi olla monipuolista tarjontaa liikkumisen voimanlähteiksi: nestekaasu, maakaasu, bensiini, diesel, puukaasu, vety, sähkö ja mahakaasu, eli biokaasu. Näin ollen raaka-ainelähteiden kulutus olisi tasaisempaa eikä elo olisi niin kriisiherkkää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »