Liikenne

Peräänajajako aina syyllinen?

Tapaus A: Edessä ajava auto pysähtyy liikennevaloissa vihreän valon palaessa täysin yllättäen ja liukkaalla kelillä perässä ajava liukuu perään. Vauriot pieniä, ei edes turvatyyny laukea. Edellä ajava on ylireagoinut kuullessaan paloauton äänen. Poliisin mukaan peräänajaja, yksityishenkilö on syyllinen.

Tapaus B: Vastaava tilanne, mutta nyt peräänajaja on ammattikuljettaja rekka-autossa. Asia menee oikeuteen ja lakimies saakin peräänajetun syylliseksi ylireagoinnin takia ja opiskelijapoika joutuu maksamaan kaikki kulut.

Eikö peräänajaja olekaan aina syyllinen? Minkälaiset seikat vaikuttavat syyllisyyttä arvioitaessa peräänajossa?

Erilaisia ylireagointejako?

Vastaus: Liikenneasioihin perehtynyt asianajaja OTL Risto Tuori selventää tilannetta näin:

- Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Lisäksi etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

- Kahden auton peräänajossa syyllisyyskysymys voidaan ratkaista kolmella eri tavalla: a) edellä ajava esti tarpeettomasti liikennettä, b) perässä ajava piti liian lyhyen etäisyyden tai ajoi muuten huolimattomasti, taikka c) molemmat olivat tavalla tai toisella varomattomia, Risto Tuori toteaa.

Syyllisyyskysymys ratkaistaan käräjäoikeudessa todistelulla kummankin osapuolen toiminnasta ja olosuhteista. Todisteiden hankinnassa ja niiden oikeudellisessa arvioinnissa asiantunteva avustaja voi tuoda esiin näkökohtia, jotka kenties muuten jäisivät esittämättä. Muutoin asianosaisen tai avustajan asema tai titteli ei saa vaikuttaa asian lopputulokseen.

- Liikennerikosasioissa on mahdollista, että asia lähtee väärille urille jo siinä vaiheessa, kun jäljet häviävät eikä poliisitutkinnassa saada oikeata ja riittävää selvitystä ajolinjoista, jarrutus- ynnä muista jäljistä. Jos selvitys ei ole oikea, ei ole oikeuden päätöskään.

- Kysyjälle vielä yksi vinkki: Kannattaa viedä vakuutuskorvausasia liikennevahinkolautakunnan käsiteltäväksi. Siellä on laaja asiantuntemus eikä käräjäoikeuden päätös paina juuri mitään vakuutuskorvauksista päätettäessä. Yleensä sakot ovat pienempi murhe kuin vakuutuskorvaukset, Risto Tuori summaa.