Älä aja sataa kun sataa

PETRI RINNE

Useimmat autoilijat tuntevat kauhun hetkiä joutuessaan vesiliirtoon. Tilanne on aina yllätyksellinen, salakavalasti autonkuljettajasta tulee kyytiläinen.

Vesiliirtotilanteessa auto pitäisi ottaa rauhallisesti hallintaan. Yksinkertainen tapa välttää tilanteeseen joutuminen on kunnon renkailla ajaminen ja ajotavan sovittaminen keliolosuhteiden mukaiseksi.

Vesiliirrossa tapahtuu vastaava ilmiö kuin vesihiihdossa. Vesi kantaa sitä helpommin, mitä nopeammin liikutaan ja mitä suurempi on kantava pinta. Leveillä renkailla vesiliirtoon joutuminen on siis paljon todennäköisempää kuin kapeilla. Nykysuuntaus ja erityisesti muoti lyövät turvallisuutta poskelle. Alan lehtien testien tulokset paljastavat myös sen, että renkaan nopeusluokan noustessa herkkyys vesiliirtoon kasvaa.

Vesiliirtoon herkimmin slikseillä

Tekniikan Maailman suorittaman testin mukaan kesärenkaan suorituskyky sadekelillä huononee oleellisesti kulumisen myötä. Testissä uusi kesärengas (urasyvyys 7,5 mm) menetti otteensa märkään tiehen 82 km:n tuntivauhdissa. Loppuunajetulla, mutta lain vaatimalla 1,6 mm urasyvyydellä ote menetettiin jo reilussa kuudessa kympissä. Kaarreajossa vesiliirtonopeus uudella renkaalla oli 97 km/h, loppunajetulla 76 km/h. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on ongelmallinen. Huonoilla kumeilla pörräävän pitäisi ajaa sadekelillä yli 20 km/h hitaammin kuin uusilla renkailla ajavan. Näin valtavat nopeuserot kuitenkin sekoittaisivat liikenteen rytmin totaalisesti ja johtaisivat ohituksiin, jotka mitä todennäköisimmin aiheuttaisivat monissa tapauksissa vaaratilanteen.

Sadekelisuositus vähintään 4 mm

Ajaminen kuluneilla kesärenkailla vaatii erityistä varovaisuutta. Paraskaan testivoittajarengas ei kykene estämään vesiliirtoa nopeuden kasvaessa riittävän suureksi.

- Vaikka renkaissa urasyvyys olisi neljä milliä, se aiheuttaa jo onnettomuusriskin sadekelillä, ylikomisario Heikki Seppä Sisäasianministeriön poliisiosastolta muistuttaa.

Renkaat olisikin turvallisinta uusia paljon ennen lain määrittelemää 1,6 mm urasyvyyttä, Seppä toteaa.

Ajonopeus tilanteen mukaan

Joutuessasi vesiliirtoon on tärkeää pysyä rauhallisena. Paina kytkin pohjaan, pidä pyörät kulkusuunnassa, vältä painamasta kaasua tai jarrua ennen kuin auto on täydellisesti hallinnassasi. Selvittyäsi tilanteesta laske nopeuttasi, ettei sama toistuisi. Sadekelillä on syytä myös ennakoida ajamista, kannattaa välttää tilanteita, joissa joutuu kaartamaan voimakkaasti, kiihdyttämään tai lyömään jarrut pohjaan.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.