Vältä Gotthardia
ja Brenneriä

VESA ESKOLA

Alppitunneleissa ja -solissa ajoneuvot pakkaantuvat kiihkeimpään loma-aikaan tuntien pituisiksi seisoviksi ruuhkiksi. Automatkailija voi välttää monet ruuhkat suunnittelemalla Alppien läpiajon oikein.

Monet Alppien ali kulkevista tunneleista tiedottavat omilla internet-sivuillaan sen hetkisistä liikennetilanteista ja -ennusteista. Yllätyksiin on kuitenkin syytä varautua. Jo yksi onnettomuus saattaa tukkia liikenteen yhtäkkiä pitkäksi aikaa. Pelivara ja joustavuus ovat silloin valttia.

Alppien läpi kulkevista reiteistä kaksi kerää liikennettä selvästi eniten. Toinen on Sveitsin 16,4 kilometriä pitkä Gotthardin tunneli ja toinen Itävallan Brennerin sola.

Näillä kahdella reitillä on paljon liikennettä läpi kesän, mutta pahimpia aikoja ovat viikonloput ja saksalaisten lomakausi elokuun alusta syyskuun puoliväliin.

Kuten suomalaisessa kesämökkiliikenteessäkin, pahimmat ruuhka-ajat etelän suuntaan ovat perjantain iltapäivä ja ilta kello 16-21 sekä lauantain aamu ja aamupäivä kello 6-15.

Paluuruuhkat ajoittuvat puolestaan lauantaille kello 11-22 ja sunnuntaille kello 15-21. Näiden aikojen ulkopuolella liikennettä on monesti selvästi vähemmän.

Jos ruuhkaan kuitenkin joudutaan, vaihtoehdot on hyvä miettiä valmiiksi. Jos esimerkiksi Gotthardin tunneli on jumissa, myös Alppien yli voi ajaa.

Vuorten yli menevä solatie on sekin ruuhka-aikaan tukkoinen, mutta ulkoilmassa on mukavampi odottaa kuin ahtaassa tunnelissa.

Lisäksi solatiellä on pysäköintipaikkoja, jonne voi vetäytyä viettämään taukoa ja odottamaan pahimman ruuhkan selkenemistä.

Junakin kulkee läpi vuorten

Oiva keino välttää ruuhkia on autojuna. Kyseessä on varsin yksinkertainen avovaunu, johon auto ajetaan. Matkustajat ovat autossa koko junamatkan ajan. Periaate on siis samantapainen kuin suomalaisessa lossissa.

Gotthardin länsipuolella, Bernistä suoraan etelään sijaitseva Lötschbergin autojuna on hyvä vaihtoehto viikonloppuna Alppien läpi matkaaville.

Auto lastataan junaan Kanderstegissä ja määränpäitä on kaksi. Toinen on heti Alppien toisella puolella olevassa Simplonin solassa, mutta pidempi versio vie Italian Iselleen asti. Siitä pääsee melko kätevästi A26-moottoritielle, joka sujahtaa Torinon ja Milanon välistä kohti Genovaa.

Junamatka maksaa autokuntaa kohti lyhyemmällä reitillä 25 Sveitsin frangia (noin 17 euroa) ja pidempänä versiona 90 frangia (noin 62 euroa).

Junapaikan voi varata ennakkoon, ja varaamista myös suositellaan.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.