Liikenne

Ajokorttiuudistus tuo
lukuisia muutoksia

TS/Arto Takala<br />Uusi ajokorttidirektiivi tekisi kortista määräaikaisen ja toisi muutoksia ajokortin ikärajoihin.
TS/Arto Takala
Uusi ajokorttidirektiivi tekisi kortista määräaikaisen ja toisi muutoksia ajokortin ikärajoihin.

Petri Rinne

Euroopan komissio aikoo yhtenäistää uudella ajokorttidirektiivillä EU-maiden ajokortteja ja ajokorttimenettelyjä. Ensisijaisesti suunnitelma koskisi direktiivin voimaanastumisen jälkeen myönnettäviä kortteja. Toteutuessaan uudet pykälät tuovat lukuisia muutoksia Suomen nykyiseen ajokorttikäytäntöön.

Ehdotuksen mukaan ajokortit olisi uudistettava kymmenen vuoden välein. Raskaan liikenteen ajoluvat puolestaan pitäisi uudistaa viiden vuoden välein, ja kuljettajilta vaadittaisiin myös uusinnan yhteydessä lääkärintodistus.

Uudistus toisi muutoksia myös ajokortin ikärajoihin. Kuorma-autokortin voisi saada vasta 21-vuotiaana ja linja-autokortin 24- vuotiaana. Ikärajoja voitaisiin kuitenkin alentaa ammattikoulutuksella.

Kun henkilö on täyttänyt 65 vuotta, kuorma- ja linja-autokortti olisi uudistettava vuoden välein. Muut kun ammattiajokortit pitäisi puolestaan päivittää viiden vuoden välein.

Säädökset pyrkivät siis järjestelmään, jossa ensin suoritettaisiin kortti kevyemmällä kalustolla. Mopolla ei enää voisi huristella kortitta, sillä direktiivi sallisi vain sellaisen mopon kuljettamisen ilman korttia, jonka huippunopeus olisi korkeitaan kuusi kilometriä tunnissa. Moottoripyöräkortti puolestaan tulisi kolmivaiheiseksi, ja kevyestä ajoneuvosta raskaampaan siirtyminen vaatisi aina ajokokeen suorittamisen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Valtioneuvosto on jo ehättänyt ottaa kantaa direktiiviin. Se onkin lähettänyt eduskunnalle kirjelmän, jossa esitetään muutamia eriäviä mielipiteitä direktiivistä. Kritiikkiä saivat raskaan kaluston kuljettajien terveystarkastukset, C-luokan ajokortin ikärajan nousu, ja vaatimus siitä, että uudet säännöt koskisivat myös katoamisen takia uusittavia kortteja.

Lisäksi valtioneuvosto edellyttää, että muutoksien toteutuessa nykyiset ajokortit säilyttävät kortteihin perustuvat oikeudet.

Uudistus toisi myös uudet ajokortit, eikä ihme, sillä EU-maissa on käytössä lähes 80 erimallista korttia. Uusi yhtenäinen ajolupa olisi kaiken lisäksi vaikeasti väärennettävissä.