Liikenne

Yliajo uhkaa puolalaisella suojatiellä

Euroopan turvattomimmat suojatiet löytyvät Puolasta. LM/Kari Pitkänen
Euroopan turvattomimmat suojatiet löytyvät Puolasta. LM/Kari Pitkänen

Puola on jalankulkijalle Euroopan vaarallisin paikka. Riski joutua yliajetuksi koskee myös maassa liikkuvia turisteja.

Puolan teillä menehtyy yli tuhat jalankulkijaa vuodessa. Heidän osuutensa kaikista...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (51)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijälle
Laitas linkki valehtelemaasi uutiseen. Ai, ei löydy. Niin, koska sellaista ei tapahtunut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
H/2
Pyöräilijälle
Ei autoilija ole automaattisesti syyllinen. Viime vuoden puolella oli uutinen, että
lapsi oli juossut puskista suojatielle ja jäänyt auton alle. Ei ollut syy autoilijassa.
Jalankulkijan pitää olla varovainen, eikös lakitekstissä tuo mainita? Usko nyt
jo, ehkä ekaa kertaa elämässäs, että olet väärässä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijälle
Huomautan vielä että 'lapsi juoksi suojatielle' antaa heti linkin jossa autoilijaa epäillään liikenteen vaarantamisesta. Toinen linkki kertookin että kyseessä ei ollut suojatie vaan valo-ohjattu risteys jossa siis ei oikeasti ole voimassaolevaa suojatietä sen enempää kuin kärkikolmioitakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
H/2
Vast: Ai jaa
Autoilijan kanssa yhtä aikaa? Siis että talvisäässä saisi auton pysähtymään
kuin seinään? Kyllä huomaa että asialla on taas tää yhden totuuden
"Pyöräilijä". Voithan kokeilla vetää fillarilla jäisellä tiellä niin kovaa kuin pystyt
ja sitte jarrutat täysillä. Jarrutusmatka 0 senttiä? Älä viitti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Kuten jo todettua, H/2 ei todellakaan kuulu auton rattiin jos meinaa että se jalankulkija materialisoituu tyhjästä sille suojatielle.

Sitten kun joskus aikuistut, ymmärrät että sille suojatielle kävellään usein hyvinkin pitkä matka. Ja se jalankulkija on autoilijan havaittavissa useita sekunteja ennen kuin se astuu suojatielle. Edellyttäen että ei ole muista piittaamaton kaahari.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suitsait
Vast: Vast: Ai jaa
Jos pyöräilijä joskus pääsisi auton kyytiin ja katsoisi ikkunasta ulos, voisi silloin havaita että jalkakäytävää kulkeva saattaa hyvinkin näppärästi kääntyä suojatielle päin ja olla astumassa sille. Jos jokaisen suojatien kohdalla jalkakäytävän reunaa kävelevän olettaisi aikovan astua suojatielle, liikenne tahmaisi pahasti. Se toki onkin pyöräilijän suurin haave.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Jos suitsait joskus itse tekisi kuten muille ehdottaa, huomaisi hän että tuossakin tapauksessa autoilijalla on 3 sekuntia aikaa pysähtyä. Mutta kun on pipetillä annettu niin ei voi edes lusikalla vaatia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Reaalielämää
Vast: Vast: Ai jaa
Huomaa juuri, ettei pyöräilijä ole istunut auton kyydissäkään. Neljänkympin nopeudessa ajoneuvo kulkee 11 metriä sekunnissa. Jos ajoneuvo on 15 metrin päässä suojatiestä, kun jalankulkija päättääkin mennä siitä yli, ei aikaa ole kolmea sekuntia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Reaalielämästä pudonnut: Jos autoilija on 11m päässä suojatiestä kun jalankulkija on 3s päässä siitä, mikä on ongelma?

Jos jalankulkija on tuolloin sekunnin päässä suojatiestä (eli alle metrin päässä) eikä autoilija ole hidastanut, rikkoo autoilija TLL32§.

Joten taas on selvää että sinä olet se joka ei ole auton kyydissä koskaan ollutkaan. Sen verran tietämätöntä ja piittaamatonta soopaa esität.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaulin ketjujen välissä
Vast: Vast: Ai jaa
Mistä pöyräilijä tuon kolmen sekunnin ajan keksi? Jokainen jalankulkija kulkiessaan jalkakäytävällä on lähempänä kävellessään suojatien ohi. Jalkakäytävän toiselta reunalta toiselle astuu sekunnissa. No, jos on pöyristelijälle kaulimella annettu lapsena, ei voi häneltä kauhalla aikuisena (jos tuo nyt sellainen onkaan) ottaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Tapolla uhkaileva kaulin: Mistäkö keksin? Siitä että kuinka kauan se jalankulkija on vähintään autoilijan havaittavissa. Jos jalankulkija kävelee samaan tai vastakkaiseen suuntaan, on se autoilijan nähtävissä todellakin paljon pidempään kuin 3 sekuntia. Sitä suuremmalla perusteella autoilija syyllistyy tapon yritykseen jos suojatiellä ajaa tuolloin päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ai jaa
Vast: Vast: Ai jaa
Mistä taposta sinä kirjoitat? Onko sinulla oikeasti päässä jotain vikaa? No jos se päähän kaulimella annettu järki on siellä ketjujen raossa, ei kumma ettei ajatus luista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: " Ja se jalankulkija on autoilijan havaittavissa useita sekunteja ennen kuin se astuu suojatielle."

Voitko perustella tuon väitteesi?
Pitääkö se paikkansa aina vai vain tietyissä tilanteissa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Se pitää paikkansa aina. Jos ei ole nähnyt jalankulkijaa, ei ole edes katsonut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Se pitää paikkansa aina."

Tämä Turunkin ydinkeskusta pitää sisällään lukuisia sellaisia risteyksiä joissa talot ovat aivan kadunkulmassa. Vain parin metrin jalkakäytävä ja sitten jo ajorata.
Eli tuo väite että jalankulkija olisi useita sekunteja autoilijan nähtävissä ei pidä aina paikkaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Taas huomaa että T.S.:n argumentointi on 6-vuotiaan tasolla. 2m tarkoittaa jo normaalin kävelijän osalta kolmea sekuntia, lisäksi useimmassa paikassa ajorata on niin leveä että siihen mahtuu pysäköimään. Tämä tarkoittaa kahta lisäsekuntia. Eli sinun itkemissäsi paikoissa aikaa on viisi sekuntia. Ja siltikään et piittaa sen vertaa että noudattaisit lakia vaan itket kuinka mahdotonta se muka on.

Ja jos ei ole pysäköintiä ja jalkakäytäv on vain metrin levyinen, TLL32§ määrää sinua hidastamaan myös silloin kun et näe jalankulkijan edes lähestyvän sitä suojatietä koska se pysähtyminen on väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan vastuulla, ei muiden.

Mutta sinun asenteellasi tuolla tosiaan ajellaan, kärkikolmion takaa paukautetaan pyörätien jatkeelle aikeena pysähtyä vasta siihen ajoradan reunalle. Eli sinun asenteellasi tietysti on 'mahdotonta' noudattaa lakia, mutta se on sinun valintasi ajotapasi suhteen ja sinä olet silloin myös syyllinen vaikka mielestäsi kuinka muiden pitäisi varoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Taas huomaa että T.S.:n argumentointi on 6-vuotiaan tasolla. 2m tarkoittaa jo normaalin kävelijän osalta kolmea sekuntia,..."

Näitä Pyöräilijän laskelmia tulee tiuhaan tahtiin.
UKK instituutti sanoo että reipas kävelyvauhti on 6-8 kilometriä tunnissa. Otetaan siitä keskiarvo 7 km/h. Silloin kävelijä etenee 1,9 metriä sekunnissa, eli kahden metrin jalkakäytävä ylittyy karvan yli sekunnissa, ei kolmessa sekunnissa kuten pyöräilijä esittää.
Jokin aika sitten oli onnettomuus jossa takaa päin tullut auto törmäsi pyöräilijään. Silloin laskelmalla 'todistettiin' kuinka monta sekuntia autoilijan on ollut pakko nähdä se pyöräilijä. Laskelmassa oli vain sellainen vika että siinä ei lainkaan otettu huomioon auton vauhtia.

Laskelmia toki voi aina esittää, mutta kannattaa miettiä että ovatko ne yleispäteviä. Jos eivät ole niin laskelmien todistusvoima heikkenee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Yllättävää että taas kaverit sensuroivat T.S:lle esitetyn vastineen jossa todistettiin tuon olevan yksiselitteisesti jälleen väärässä ja epärehellisenä trollina vaikenevan valehtelustaan tankojuopumuslain suhteen.

Normaali kävelynopeus ei ole T.S:n väittämä vaan tuo on normaali lenkkinopeus. Normaali kävelynopeus on etenkin tuolla kaupungilla noin 3-4km/h, tämän tietää jokainen joka on edes joskus siellä kävellyt ja kiinnittänyt asiaan huomiota. T.S. siis puhuu soopaa väittäessään että se olisi kaksinkertainen.

Lisäksi T.S. yrittää väittää että jokin hänen teoreettinen jalankulkijan nopeutensa poistaisi autoilijalta TLL32§:n mukaisen ehdottoman velvollisuuden suojatiellä. Ei poista joten autoilija on edelleen syyllinen vaikka sieltä nurkan takaa tulisi lenkkeilijä. Tai Valentin Kononen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä tankojuoppoudesta: "Yllättävää että taas kaverit sensuroivat T.S:lle esitetyn vastineen jossa todistettiin tuon olevan yksiselitteisesti jälleen väärässä ja epärehellisenä trollina vaikenevan valehtelustaan tankojuopumuslain suhteen."
Noista kavereista; joskus 60-luvulla yksi kaverini jakoi Turun Sanomia kesällä. Se olikin sitten ainoa kontaktini lehden organisaatioon.
Tankojuoppoudesta en ole valehdellut. Laki kieltää sen yksiselitteisesti ja määrää sille seuraamuksen. Sitä minä kunnioitan ja noudatan. Pyöräilijä puolestaan kerta toisensa jälkeen kirjoittaa että saisi pyöräillä humalassa. Tuo varmaan kiteyttää meidän erilaiset suhtautumistapamme liikenneturvallisuuteen.

Pyöräilijä jatkaa kävelystä:
"Normaali kävelynopeus ei ole T.S:n väittämä...
Lisäksi T.S. yrittää väittää että jokin hänen teoreettinen jalankulkijan nopeutensa poistaisi autoilijalta TLL32§:n mukaisen ehdottoman velvollisuuden suojatiellä."

Mitään normaalia kävelynopeutta ei ole. Ja jalankulkija saa myös juosta.
Enkä tietenkään ole väittänyt että autoilijan vastuu poistuisi.

Itse olen kuitenkin saanut myös matemaattis-luonnontieteellisen koulutuksen ja olen ihmeissäni seurannut kuinka keskusteluun heitetään hatusta vetäen metrejä, sekunteja ja nopeuksia. Jonkin yksittäisen tapauksen yhteydessä voidaan laskelmia tehdä, mutta yleisen tason keskustelussa niillä ei voi todistaa mitään. Ei voida yleispätevästi sanoa kuinka kauan esimerkiksi jalankulkija on autoilijan nähtävissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
T.S. Kyllä voidaan. Jos sinulla oikeasti olisi luonnontieteellinen koulutus, tietäisit mitä yleispätevä tarkoittaa. Niin, se kestää myös ne muutamat harvat poikkeukset koska se ei ole sama kuin aina pätevä.

Eli yleispätevästi voidaan todeta että jalankulkija on havaittavissa vähintään 3-5 sekuntia ennen kuin tuo astuu suojatielle. Ja on jo todistettu että autoilija on aina syyllinen kun suojatiellä ajetaan autolla jalankulkijan yli, se siis ei ole yleisesti pätevä vaan aina pätevä sääntö.

Humalainen pyöräilijä on tankojuoppo vasta kun tuo aiheuttaa konkreettisen vaaran. Vain moottoriajoneuvon kuljettajan suhteen on promilleraja sekä puhallusvelvollisuus. Polkupyöräilijän suhteen ei ole kumpaakaan eli pyöräilijä ei ole velvollinen ratsiassa puhaltamaan eikä poliisilla ole oikeutta pakkokeinoihin ellei sitä todellista vaaratilannetta ole aiheutunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
H/2
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä saa ajaa kännissä, kunhan ei aiheuta muille vaaraa? Ei mikään ihme että
nimimerkki kolaroi tuon tuostakin.. 🚘🚴
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "T.S. Kyllä voidaan. Jos sinulla oikeasti olisi luonnontieteellinen koulutus, tietäisit mitä yleispätevä tarkoittaa. Niin, se kestää myös ne muutamat harvat poikkeukset koska se ei ole sama kuin aina pätevä.
Eli yleispätevästi voidaan todeta että jalankulkija on havaittavissa vähintään 3-5 sekuntia ennen kuin tuo astuu suojatielle."

Mielenkiintoista että yleispätevässä olisi poikkeuksia.
Minä joka tapauksessa siis hain kävelynopeuden UKK-instituutin sivulta. Pyöräilijä piti instituutin ilmoittamaa reippaan kävelyn nopeutta liian kovana ja puolitti sen.
Tässä nyt kuitenkin kävi niin että lakia muutettiin. Nyt sitten sieltä kulman takaa saattaa joku tulla niin sanotulla Segwaylla. Nopeutta voi olla 15 kilometriä tunnissa ja vielä luetaan jalankulkijaksi.
Aina vain useimmin siis tulee niitä tilanteita että jalankulkija ei todellakaan ole autoilijan nähtävissä vähintää 3-5 sekuntia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa. Mutta huomioiden juttusi, taidat lähinnä autoilla umpitunnelissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa."

Mielenkiintoinen sanavalinta tuo 'sinäkin'.
Se tarkoittaa että joku muukin pyöräilee niin kännissä kuin haluaa.
Sangen erikoinen suhtautuminen liikenneturvallisuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Eipä yllätä että T.S. ei taaskaan osaa perustella omia juttujaan vaan lähtee suorittamaan epärehellistä lainauslouhintaansa muiden jutuista.

Kyllä sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa muille. Jostain syystä läpeensä epärehellisenä tapauksena jätit siis lauseen kesken.

Lisäksi väität että useimmin tulisi tilanteita joissa jalankulkija ei ole havaittavissa 3-5 sekuntia ennen. Se on vale. Useimmin, eli yleispätevästi se jalankulkija on näkyvissä vähintään 3-5 sekuntia ennen. Harvoissa poikkeustapauksissa aikaa on vähemmän ja tällöinkin autoilija on syyllinen jos ajaa suojatielle liian lujaa eli TLL32§:n vastaisesti ja törmää jalankulkijaan.

Olet siis taas kerran todistetusti väärässä ja puhunut soopaa TLL:sta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Eipä yllätä että T.S. ei taaskaan osaa perustella omia juttujaan vaan lähtee suorittamaan epärehellistä lainauslouhintaansa muiden jutuista.
Kyllä sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa muille. Jostain syystä läpeensä epärehellisenä tapauksena jätit siis lauseen kesken."

En jättänyt lausettasi kesken. Siteerasin rehellisesti ihan kokonaisen lauseen Pyöräilijän 4.3.2016 12:09 viestistä.

Aiemmassa viestissäni oli kirjoitusvirhe. Siinä luki: "Aina vain useimmin". Piti tietysti olla "Aina vain useammin"
Ja näinhän asia on. Pyöräilijä tekee laskelmia jonkin mateluvauhdin perusteella, mutta kuten liikenteessä mukana olleet tietävät niin jalankulkijoiden vauhti vaihtelee reippaasti ja nyt sieltä pimeän kulman takaa saattaa singahtaa Segway 15 kilometrin tuntinopeudella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Ahaa, eli nyt nillität virkkeen ja lauseen erosta vaikka kyse on sinun suorittamastasi suorasta valehtelusta. No, miten vain, Minun kirjoitukseni on täysin totta, sinun lainauslouhintasi on totta vain siltä osin että suoritit valehtelusi minun kirjoittamastani tekstistä. Sen sijaan louhintasi jälkeen kyse ei ole enää minun kirjoituksestani vaan sinun.

Joten todistit jälleen kerran että et osaa muuta kuin valehdella ja olla väärässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä näköjään yrittää sanoutua irti omista sanoistaan:
"Ahaa, eli nyt nillität virkkeen ja lauseen erosta vaikka kyse on sinun suorittamastasi suorasta valehtelusta. No, miten vain, Minun kirjoitukseni on täysin totta, sinun lainauslouhintasi on totta vain siltä osin että suoritit valehtelusi minun kirjoittamastani tekstistä. Sen sijaan louhintasi jälkeen kyse ei ole enää minun kirjoituksestani vaan sinun."

Perjantaina puolenpäivän jälkeen Pyöräilijä kirjoitti:
"Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa."
Tuo on virke. Virke, jossa on vain päälause, ei sivulauseita. Tuon päälauseellisen, sivulauseettoman virkkeen lainasin sanatarkasti, siitä mitään 'louhimatta'. Sen merkitys ei näin mitenkään muuttunut.
Se on siis edelleen Pyöräilijän tekstiä.
Enkä edelleenkään aio noin tehdä koska se on vaarallista ja koska laki yksiselitteisesti katsoo humalassa pyöräilyn rangaistavaksi rikokseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
T.S: nyt kun harhoissasi luulet jotain opettavasi, no, olet taas väärässä. Minun virkkeeni sisälsi kaksi lausetta joista toinen oli ehdollinen. Eli ensimmäinen lause on voimassa vain jos toinen on.

Summa summarum: sinä valehtelet. Minä en ole kirjoittanut sitä mitä väität minun kirjoittaneen vaan olen kirjoittanut että "Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa.".

m.o.t. olet suorittanut lainauslouhintaa ja valehtelet että muka et. Olet todellakin läpeensä epärehellisen kuvottava trolli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Summa summarum: sinä valehtelet. Minä en ole kirjoittanut sitä mitä väität minun kirjoittaneen vaan olen kirjoittanut että "Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa."."

Merkittävä virstanpylväs tässä keskustelussa, Pyöräilijä myöntää että yllä lainausmerkkien sisässä oleva teksti on hänen.
Perjantai-iltana minä siteerasin näin:
"Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa."

Kuten näkyy niin teksti on täysin sama. Mutta jostain syystä Pyöräilijä tuosta lainauksestani ensin esitti että "jätit siis lauseen kesken.", ja jatkossa "louhintasi jälkeen kyse ei ole enää minun kirjoituksestani vaan sinun."

Tilanne on siis selvä nyt kun Pyöräilijä on tekstin omakseen myöntänyt.
Ongelmaksi jää kuitenkin se että tuo Pyöräilijän käyttäytymisohje tai ehkä -lupaus on kovin huono liikenneturvallisuuden kannalta ja kovin epäeettinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Oletpas sinä T.S. taas yksinkertainen. "Se tarkoittaa että joku muukin pyöräilee niin kännissä kuin haluaa." on tasan sinun kirjoittamasi juttu jossa on jätettu minun kirjoituksestani se ehto pois.

Joten vain sinä olet se joka ajelee niin kännissä kuin haluaa ja viittaat kintaalla kaikenlaiselle varovaisuudelle. No, toisaalta juttusi siitä millasella tavalla kaahaat suojatielle tilanteessa kuin tilanteessa sen myös todistaa.

Mutta vain sinä olet esittänyt että joku saisi fillaroida niin kännissä kuin haluaa ja perustelu löytyy lainausmerkeistä. Toisaalta siinä lausumassasi esität toisekin valheen, eli että minä olisin pyöräillyt niin kännissä kuin haluan, kerro siis toki nimeni jos luulet että pystyt todistamaan väitteesi. Todellisuudessa et kuitenkaan pystyisi edes vaikka tietäisit nimeni. Siispä juttusi on pelkkää valehtelua ja panettelua, kuten juttusi aina ovat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Oletpas sinä T.S. taas yksinkertainen. "Se tarkoittaa että joku muukin pyöräilee niin kännissä kuin haluaa." on tasan sinun kirjoittamasi juttu jossa on jätettu minun kirjoituksestani se ehto pois.

Totta, tuo lainausmerkeissä oleva on minun kirjoittamaani.
Se on minun tekemäni päätelmä. Sen pohjana on Pyöräilijän virke: "Sinäkin saat pyöräillä niin kännissä kuin haluat kunhan et aiheuta vaaraa."

Tuo sana sinäkin on tavallaan lyhennys, kahdella sanalla se kuuluisi 'myös sinä'.
Se on sitten Pyöräilijän asia että miksi hän esitti tuon 'sinäkin saat' lupauksen. Itse en aio siihen tarttua vaan toimin lainkuuliaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vast: Ai jaa
Kuten tavallista, päättömät päätelmäsi kertovat vain sinusta, eivät siitä mistä päättömyyksiäsi teit. Eli minun viestistäni ei millään järjellisellä perustelulla saa pääteltyä sitä mitä kirjotit. Siksi on tasan kaksi vaihtoehtoa josta toiseen jo tuossa viittasinkin sen järjen osalta. Toinen vaihtoehto on sitten se, että peilaat omaa toimintaasi muiden toiminnaksi, eli ajelet itse kaatokännissä ja väität että muut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turisti
Ai jaa
Krakovassa pari vuotta sitten autoilijat kylläkin antoivat tietä suojatietä kulkevalle jalankulkijalle oikein hyvin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
Siellä pitääkin astua suojatielle ilman että jää suoraan yliajetuksi. Kun olet jo suojatiellä, autoilija on velvollinen väistämään. Suomen lakiteksti on sellainen että autoilija on aina syyllinen jos ajaa suojatiellä jalankulkijan päälle koska velvollisuus esteettömän kulun antamiseen pätee myös sellaisen jalankulkijan suhteen joka on vasta lähestymässä suojatietä mutta ehtii sille suojatielle ennen autoilijaa tai autoilijan kanssa yhtä aikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ai jaa
Pyöräilijä:"Suomen lakiteksti on sellainen että autoilija on aina syyllinen jos ajaa suojatiellä jalankulkijan päälle..."

Ei lakiteksti sitä sano kuka on aina syyllinen.
Lakiteksti kertoo miten pitää toimia ja lakiteksti asettaa velvollisuuksia kaikille osapuolille.
Jos onnettomuus kuitenkin tapahtuu niin oikeudessa käydään tapaus läpi ja päätetään kuka on syyllinen, tai josko vaikka molemmat osapuolet ovat syyllistyneet laiminlyönteihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
Oikeus toimii tässä kumileimasimena. Eli autoilija on suojatiellä aina syyllinen jos jalankulkijan päälle ajaa. Riippumatta T.S:n vääristä väitteistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Eli autoilija on suojatiellä aina syyllinen jos jalankulkijan päälle ajaa. Riippumatta T.S:n vääristä väitteistä."

Tähän asiaan voidaan palata sitten kun 'Pyöräilijä' esittää sen lainkohdan jonka mukaan:
"Suomen lakiteksti on sellainen että autoilija on aina syyllinen jos ajaa suojatiellä jalankulkijan päälle..."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
T.S. TLL 32§ sen sanoo. Siinä ei ole mitään ehdollista liittyen jalankulkijan toimintaan vaan jos jalankulkija ei saa esteetöntä kulkua, on autoilija rikkonut lakia - ja on vaikka autoilijan mielestä jalankulkija kuinka ei varonut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "T.S. TLL 32§ sen sanoo."
Ei tuo pykälä ota mitään kantaa syyllisyyteen.
Kyseinen pykälä kertoo edelleenkin vain sen miten ajoneuvon kuljettajan tulee toimia.

Kyllä Suomessa edelleen mennään sen periaatteen mukaan että tuomiovalta on erillään. Laissa säädetään asiat ja oikeusistuimessa katsotaan kuka on syyllinen.

Jos syyllisyys ratkaistaisiin Tieliikennelain 32 pykälässä niin silloinhan laissa ei tarvittaisi 44 pykälää:
"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

Siellä se pykälä kuitenkin on ja oikeudessa harkitaan sitten kuka toimi oikein, kuka väärin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
H/2
Vast: Ai jaa
Älä "Pyöräilijä" yritä. "T.S" ottaa asioista selvää ennenkuin väittää yhtikäs
mitään. Että älä rupea väittelemään sen kanssa, jäät auttamatta ja syystä
toiseksi. Eikä se mokoma koskaan edes tilttaa, en ymmärrä tollasia viilipyttyjä.
Mahtaako sillä olla verenpainetta alkuunkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
Valitan T.S. juuri se, että TLL32§ kertoo miten autoilijan tulee toimia, tarkoittaa että kun autoilija ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä, on autoilija syyllinen riippumatta siitä mitä jalankulkija on tehnyt.

Lisäksi tuo TLL44§ kertoo paljon muutakin kuin vain jalankulkijan velvollisuudesta suojatien suhteen, lisäksi TLL44§ ei edelleenkään vapauta autoilijaa mistään vastuusta, sen sijaan TLL32§ vapauttaa jalankulkijan juuri siksi että jalankulkijalla on oikeus olettaa että autoilija noudattaa ehdotonta velvollisuuttaan. Sen sijaan autoilijalla ei ole oikeutta olettaa että jalankulkija varoisi kun hän itse rikkoo lakia.

Yksinkertaista ja todistaa myös että H/2 on myös tapansa mukaan väärässä hihhuloinnissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Valitan T.S. juuri se, että TLL32§ kertoo miten autoilijan tulee toimia, tarkoittaa että kun autoilija ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä, on autoilija syyllinen riippumatta siitä mitä jalankulkija on tehnyt."

Minä puolestani en valita sitä että Suomessa noudatetaan tuota kuuluisaa vallan kolmijako-oppia jossa lainsäädäntövalta ja tuomiovalta pidetään erillään.
Edelleenkään ei siis laissa määrätä sitä kuka on syyllinen. Kun liikenteessä on monta osapuolta ja jokaiselle on asetettu velvollisuuksia niin oikeus päättää syyllisyydestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
Voi pikku T.S. parka kun tuollaisia itkupotkuraivareita saat yksinkertaisesta laintulkinnasta. Laissa nimenomaan määritellään että kuka on syyllinen, oikeuden tuomarit käyttävät juuri lakia perusteenaan tälle.

Siksi voit olla 100%:n varma että kun ajat kärkikolmion takaa jonkun eteen, sinut ainakin tuomitaan syylliseksi kolariin vaikka mielestäsi kuinka se on tuomarin päätös. Samoin voit olla 100%:n varma että autoilija tuomitaan aina jalankulkijan yliajosta suojatiellä juuri TLL32§:n takia.

Eli vaikka kuinka itkupotkuraivareissasi yrität takertua lillukanvarsiin, todistaa se vain että tiedät itsekin olevasi taas tapasi mukaan väärässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ai jaa
Pyöräilijä: "Voi pikku T.S. parka kun tuollaisia itkupotkuraivareita saat yksinkertaisesta laintulkinnasta. Laissa nimenomaan määritellään että kuka on syyllinen,..."

Laintulkintoja on kahdenlaisia, virallisia ja epävirallisia. Näissä keskusteluissa tehdyt tulkinnat ovat epävirallisia. Oikeusistuimissa tehdään ne viralliset tulkinnat ja usein taitaa käydä niin että oikeuden päätökset ovat erilaisia kuin palstan tulkinnat.
Ja lakitekstithän voi kuka tahansa käydä lukemassa Finlex verkkosivuilta. Laki asettaa kaikille osapuolille velvoitteita eikä lakitekstissä edelleenkään määritellä kuka missäkin tapauksessa on syyllinen.

Tuossa ylempänä on tällainen kommentti:
"Ja taas sensuroitiin H/2:lle annettu täysin asiallinen vastaus."
ja siihen vastakommentti:
"Mitä? Sensuroidaanko täällä muidenkin kuin mun viestejä?"

Olisikohan noissa kyse Pyöräilijän mainitsemista itkupotkuraivareista!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ai jaa
Valitan T.S. olet taas väärässä. Minun juttuine perustuvat juuri viralliseen tulkintana laista. Vielä ei ole tullut esiin tuomiota jossa auton kuljettajaa ei olisi tuomittu syylliseksi suojatiellä tapahtuneessa jalankulkijan yliajossa.

Mutta näyttää olevan sinun ominaisuutesi tuo väärässäolosi, toisaalta oletkin aina julistanut kuinka et tiedä kommentoimastasi asiasta mitään ja sillä varmuudella sitten julistat olevasi oikeassa :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.