Kynä voittaa näppäimistön

TS/Mari Lehto
TS/Mari Lehto

Nuori koululainen kirjoittaa kynällä tehokkaammin kuin tietokoneen näppäimistöllä, osoittaa toisen, neljännen ja kuudennen luokan oppilaiden osaamista arvioinut yhdysvaltalaistutkimus.

Washingtonin yliopiston professorin Virginia Berningerin johtamassa testissä yli 200 koululaista suoritti kolme tehtävää. Ensimmäisessä testissä lasten oli kirjoitettava aakkosten pienet kirjaimet oikeassa järjestyksessä ja mahdollisimman nopeasti kynällä paperille. Sama tehtävä toistettiin käyttäen tietokoneen näppäimistöä. Toisessa testissä lasten tuli kirjoittaa erikseen kynällä yksi lause, joka alkaa sanalla kirjoittaminen sekä tietokonetta käyttäen yksi lause, joka alkaa samalla lukeminen. Kolmannessa testissä nuorten koululaisten oli kirjoitettava kymmenessä minuutissa tarina annetusta aiheesta.

Learning Disability Quarterly -tiedelehdessä julkaistussa kokeessa koululaiset kirjoittivat aakkoset paremmin näppäimistöllä kuin kynällä. Yhden lauseen laatimisessa tutkijat eivät pystyneet osoittamaan ero kirjoitustapojen välillä, mutta ainekirjoituksen kaltaisessa pitemmän tekstin tuottamisessa kynä oli selvästi tehokkaampi kuin tietokoneen näppäimistö. Kokeeseen osallistuneet koululaiset olivat normaaleja oppilaita, joilla ei oltu todettu vakavia kirjoitushäiriöitä. Osalla lapsista oli kuitenkin vaikeuksia sanojen ja lauseiden muodostamisessa.

Kaikki koululaiset selvisivät aakkos- ja ainekirjoitustehtävistä paremmin kynää kuin tietokonetta käyttäen. Tutkijat korostavat kirjoitustapahtuman olevan aivoja monipuolisesti aktivoivaa ja ajattelua kehittävää toimintaa, jossa kynän käyttö on parempi kehittäjä kuin kaikissa kirjaimissa samanlainen näppäinten painelu.

KAI AULIO