Liikenne

Turun katuinsinööri laski, kuinka monta kertaa lämpötila sahasi viime vuonna pakkaselta plussalle – ihan kolminumeroisiin lukuihin ei sentään päästy

JANE ILTANEN
Etenkin jyrkkä Kaskenmäki aiheuttaa haasteita autoilijoille ja tienpidolle talvikaudella.
Etenkin jyrkkä Kaskenmäki aiheuttaa haasteita autoilijoille ja tienpidolle talvikaudella.

Liikenne

TS Liikenne tarjoaa ajankohtaista asiaa Turun seudun autoilusta ja liikenteestä. Lähetä juttuvinkki: ts.kaupunki@ts.fi

Sääolosuhteet muuttuvat talvella lounaisessa Suomessa tuhkatiheään. Turun kaupungin katuinsinööri Heidi Jokinen piti viime vuonna kirjaa siitä, miten monta kertaa lämpötila vaihteli pakkaselta plussal...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (35)

Vanhimmat ensin
Vastaa
IleTku
Selittelyä!
Kyllä selitellä osataan mutta, talvikunnossapitoa ei osata. Yli 30 v Turussa asuneena ja sitäkin ennen paljon käyneenä, niin ei täällä osata talvikunnossapitoa. Ja kyllä sitä lunta edelleen on, joskin jäätyneenä kun ei saada loskaa aurattua pois. On sitä kiva kävellä jäätyneessä epätasaisella sekä hiekoittamattoman kevyenliikenteen osuudella. Turussa selvästi puuttuu ammattitaito ja oikea ja riittämätön talvikunnossapito kalusto.
Turun pitäisi satsata enemmän rahaa talvikunnossapitoon ja jättää rahan syytäminen turhin hankintoihin esim. Logomon silta ja Funikulaari.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pekka
Vast: Selittelyä!
Yli 60 vuotta Turun katuja kulkeneena voin hiukan valistaa sinua, vielä hiukan märkäkorvaa ;) ,että Turussa tilanne on loistava vaikkapa Helsinkiin verrattuna. Rannikkokaupungithan ovat ongelmallisia, koska lämpö sahaa ja siihen päälle kosteus on ihan eri tasolla kuin sisämaassa esim. Tampereella.
Joku järki ja kompromissi katsos pitää lisäksi olla kaluston määrässäkin. Jos keskimäärin joka viides talvi Turussa on liki totaalimusta, niin arvaapa mikä itku ja valitus tulisi varikoilla makaavista tyhjänpanttina olevista koneista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
IleTku
Vast: Selittelyä!
#Pekka

En ole verrannut muihin paikkakuntiin, ja kalusto taitaa nytkin suurimmaksi osaksi seisoa varikolla, kun ei kunnossapitoa hoideta kunnolla. Kalustoa voisi aivan hyvin vuokrat muualle avuksi sillä ehdolla, että tarvittaessa saadaan nopeasti takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Selittelyä!
Pekka ei ole tainnut liikkua Turussa juurikaan muuten kuin autolla. Nimittäin Turussa on kokeiltu harjausta pyöräteiden ja jalkakäytävien talvihoidossa. Tulos on moninkerroin parempi kuin auraamalla tehty koska aurauksessa on aina jätetty 5cm puoliksi tampattu lumikerros joka sitten tosiaan sulaa ja jäätyy vuorotellen. Harjauksessa ei tuollaista jää.

Viime talvena harjaus toimi siihen asti että väylä jätettiin räntäsateen jälkeen sulamaan itsestään. No, vähemmän yllättävästi se ei sulanut ennen pakkasia ja tulos oli sitten todella kammottava.

Eli keinot on hoitaa väylät täälläkin olosuhteista huolimatta. Tuntuu vain että halua ei ole koska superyksityisautoilu on valittu Turun joukkoliikenteen kulkutavaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Selittelyä!
Jep, nimittäin SUOLAharjausta, no voisihan nuo pyöräväylät kiillottaa vielä että kelpaisivat. Vaaditaan yksisuuntaisia pyöräteitä huomioimatta että sekin vaikuttaa kunnossapidon aikatauluihin, ellei kalustoa ja tekijöitä lisätä merkittävästi.
Mikäli tuo väylien suhde ajoradat vs. pyörätiet, 700km / 400km, pitää paikkansa ja suhteutetaan ajoneuvojen lukumäärään, vieläpä talviaikana, on aivan pyöräilijöiden täysin kohtuutonta valittaa puhtaanapidosta saati väylien määrästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Selittelyä!
Mikäli suhde 700/400 pitää paikkansa, olisi myös kiva tietää hoidettujen teiden/pyöräteiden suhde ja sitten alkaa puhua siitä, onko valittaminen oikeutettua. Pelkkä pyörätien olemassaolo ei lisää talvipyöräilyä, jos sitä ei hoideta. Ja jutussahan todettiin, että jonkinlaisella harjauksella hoidettuja pyöräteitä on 38 km. Veikkaan, että autoteistä kahdessa korkeimmassa hoitoluokassa on reilusti yli 70 km.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Selittelyä!
Eivät pyörätiet talvipyöräilyä lisää, jos niillä ei ole kunnossapitoa. Jutussahan sanottiin, että tuosta 400 kilometristä 38:a harjataan. Mikä mahtaa olla vastaavan kunnossapitoluokan osuus autoteistä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Selittelyä!
No voi itku sentään taas, kun on niin epäreilua. 12 km 400 kilometristä on harjasuolattu. 26 km on harjahiekoitetaan. Eli vajaa 10 prosenttia kaupungin pyöräväylistä on laadukkaan talvikunnossapidon piirissä.

Ja kuten yllä tuli ilmi, se vähemman laadukas talvikunnossapito tarkoittaa usein hyvin heikkolaatuista väylää. Et tietenkään usko, mutta parempi talvikunnossapito (sekä paremmat väylät) lisää talvipyöräilyä. Etkä tätäkään usko, mutta liikunnalla on positiivisia terveysvaikutuksia. Autossa istuminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Joo, ethän sinä sitäkään usko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jukkeri
Vast: Selittelyä!
Insinöörikö palkattu laskemaan lämpötilojen vaihteluiden määrää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Hiekoitetaan…
Hiekasta ei ole vuosiin nähty uniakaan, puolen kuution kivenmurikat tietä talvisin peittää, silloin kun peittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hiekoitetaan…
Ainakin Uudenmaantiellä, Hämeentiellä sekä Halistentiellä on nimenomaan hiekkaa. Ja artikkelin mukaan harjahiekoitettua pyöräväylää on 26 km eli on sitä hiekkaa muuallakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Onko ihmettelyyn aihetta
"Turussa on noin 700 kilometriä ajoratoja, jalkakäytäviä noin 300 kilometriä ja pyörätietä vajaat 400 kilometriä, mutta aivan kaikki katualueet eivät ole kaupungin hoidossa. Palautetta katujen kunnossapidosta kaupunki saa silti jatkuvasti."
Onko kaupungin hoidossa todella nuo kilometrimäärät.

"– Turun kaupungin katualueiden kunnossapito on jaettu neljän urakoitsijan kesken viiteen eri kunnossapitoalueeseen. Urakoitsijat tarkkailevat jatkuvasti säävaihteluita ja pyrkivät tekemään parhaansa."
Näiden urakoitsijoiden hoitamia kilometrimääriä ei ilmoitettu.
Hoitavatko nämä niitä katualueita jotka eivät ole kaupungin hoidossa.

Kyllähän melkein kaikki pyrkivät tekemään parhaansa mutta jolleivat todellisuudessa tee edes kolmanneksi parastaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Onko ihmettelyyn aihetta
Lukuja auttaisi myös hahmottamaan, jos tietäisi, mihin kevyenliikenteenväylät kuuluvat noissa luvuissa? Onko laskettu kahteen kertaan, ei ollenkaan vai pistetty puoliksi jalkakäytävien ja pyöräteiden välillä? Pelkät jalkakäytäväthän kuuluvat ainakin ruutukaava-alueella kiinteistöjen vastuulle mutta tiedä sitten, mikä niiden osuus tuosta 300:sta on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Ihmettelen ihmettelyn puutetta
Tässä vaiheessa ketään ei vielä huomannut ihmettelyni pointtia.

"Turussa on noin 700 kilometriä ajoratoja, jalkakäytäviä noin 300 kilometriä ja pyörätietä vajaat 400 kilometriä, mutta aivan kaikki katualueet eivät ole kaupungin hoidossa. Palautetta katujen kunnossapidosta kaupunki saa silti jatkuvasti."

Millä kalustolla sekä mitkä ja missä ovat nuo alueet joita kaupunki hoitaa ja ketkä työn tekevät.
Jos tuolla ylläolevalla tarkoitetaan seuraavaa lainausta niin ylläoleva väite on valheellinen.

"– Turun kaupungin katualueiden kunnossapito on jaettu neljän urakoitsijan kesken viiteen eri kunnossapitoalueeseen. Urakoitsijat tarkkailevat jatkuvasti säävaihteluita ja pyrkivät tekemään parhaansa."

Kaupunkihan on halpuuttanut eli kilpailuttanut katualueiden kunnossapidon.
Sitä myös muutettiin että Kuntecin "hoidossa" on ainakin toistaiseksi pysyvästi nuo kaksi aluetta.
Säävaihteluja on helppo ja halpa tarkkailla ja tuo parhaansa tekeminen on suoraan pois firman tuloksesta.
Tuo on totta että kaupunki saa jatkuvasti palautetta mutta ei suinkaan kunnossapidosta vaan kunnossapidon puutteesta.
Ehkäpä katuinsinöörin laskelmat lämpötilan sahaamisesta pitävät paikkansa mutta kokonaisuutena juttu on sanoisinko enemmän selittelypuolelle painottuva kuin asiapitoinen.
Asiastahan saa olla mitä mieltä kukin haluaa mutta silloin näkisin mielelläni faktoja asiasta.
En siis mallinna asiaa ja arvioi olevani pätevä asioiden kiveenhakkaaja erään Miesfishin tavoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maapeee
Mikä puhdas pöytä?
Huomaa,ettei kaupungin insinööri ihan ole ajan tasalla, sillä tiet eivät todellakaan sulat ja sileät. Ajoradat ehkä joo, mutta tais taas unohtua että ihmiset kulkee myös kävellen ja pyörällä. Alkuviikosta satanutta sohjoa ei aurattu joten se on nyt monin paikoin jäätynyt tienpintaan epätasaiseksi, vaaralliseksi. Ei siinä sepeli auta.

Mutta autokaupunki Turussa ei toki tämä asenne yllätä alkuunkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää