Liikenneturvallisuus

Nämä tappoivat liikenteessä 209 ihmistä, katso tarkat luvut – ennen kaikkea miesten piittaamattomuus pitää liikennekuolemien määrän liian korkeana

NOORA LIMNELL
Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tutkittiin kaikkiaan 151 vuonna 2021. Niissä kuoli 167 henkilöä. Syksyllä 2021 sattuneessa raskaan ajoneuvon ja henkilöauton välisessä onnettomuudessa kuoli yksi ihminen ja toinen loukkaantui. 
Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tutkittiin kaikkiaan 151 vuonna 2021. Niissä kuoli 167 henkilöä. Syksyllä 2021 sattuneessa raskaan ajoneuvon ja henkilöauton välisessä onnettomuudessa kuoli yksi ihminen ja toinen loukkaantui. 

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) laskelman mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli yhteensä 209 ihmistä vuonna 2021. Luku ei ole välttämättä lopullinen. Liikenneturvallisuuden paranemisen tavoite on ko...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Turvavöiden käyttämättömyys aiheutti 35 kuolemaa , eli kuudesosan kaikista kuolonuhreista. Suomessa ajetaan Euroopan vanhimpiin kuuluvalla autokannalla. johtuen autojen ja polttoaineen kovasta verotuksesta. Uusilla autoilla ei voi ajaa turvavyö kytkemättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Mikä uusi auto kieltäytyy liikkumasta ilman turvavöitä? Ja jokaisella paikalla on anturi mikä tunnistaa istujan?

Vähänkään uudemmat autot kyllä piippailee jollei vyötä ole päällä, tosin jotkut lopettaa pienen hetken päästä. Ja Piippailusta pääsee joka tapauksessa eroon jos hankkii ylimääräisen vastakappaleen jonka voi pitää paikoillaan. Lähinnä tarkoitan että ne jotka eivät suostu pitämään vyötä kyllä kiertävät sääntöjä vaikka tietävätkin että turvavyötä olisi järkevää pitää, tai sitten ovat omasta mielestään niin hyviä kuskeja etteivät ikinä voi joutua kolariin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Vrt. pyöräilykypärän käyttö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Huoli pois AT, pyöräilykypärä rinnastuu autoilussa vain yhteen asiaan. Eli siihen, mitä kaikki rallikuskitkin käyttävät. Eli autoilijan kypärään. Jos yksikin kuolema on liikaa, no, sitten pitää säätää autoilijalle ja matkustajille kypärän käyttövelvollisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Pyöräliitto halusi pyöräilykypäräsuosituksenkin pois laista...turha vedota turvattomuuden tunteeseen jos itse ei ole valmis tekemään asian hyväksi mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
Eniten ja halvemmalla säästettäisiin ihmishenkiä kieltämällä keittiöjakkaroiden valmistus ja käyttö. Myös kiinteistöjen ja -huoltoyhtiöiden vastuuvakuutuksiin voitaisiin lisätä ehto, jonka mukaan liukastumisvahinkoja ei korvata, jos liukkaudenestosta ei ole asianmukaisesti ja ajallaan huolehdittu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
ArvoTasa

Jos pyöräilijä jättää kypärän käyttämättä ja kaatuu loukaten itse kantaa hän siitä myös vastuun loukaten itsensä. Sen sijaan jos autoilija jättää liikennesäännöt noudattamatta ja ajaa pyöräilijän päälle loukkaantuu siinä viaton sivullinen ja autoilijalle ei käy mitään. Toisaalta kyllähän sinä tiesit tämän ja haluat vaan kääntää keskustelua uhrin syyllistämiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
EH: Polkupyörien ja potkulautojen onnettomuudet aiheuttavat kuluja puhumattakkan vammoista vaikka osallisena ei olisikaan muita. Auton ja polkupyörän henkilövahingot korvataan autonliikennevakuutuksesta syyllisyydestä huolimatta. Siksi olenkin esittänyt polkupyörille pakollista erillistä vakuutusta, sähköpotkulautojen ja vuokrapyörien vakuutus sisältyisi vuokraan, tällöin olisi vakuutusyhtiön päätettävissä onko riittävästi huomioitu turvallisuus, mm. kypärän käyttö, talvirenkaat, liikennesääntöjen noudattaminen, päihtymys jne., ihan kuten vastaavasti muillakin ajoneuvoilla. Pakollisen pyöräkypärän vastustamista voidaan mihin tahansa suojavarusteen käyttämättömyyteen, perusteeksi ei riitä ettei se koske muita tai ei ole kivaa, samalla perusteella voisi kypäräpakon poistaa myös moottorikäyttöisillä kaksipyöräisiltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
ArvoTasa

Olen toki tietoinen että olet esittänyt monia asioita motiivina hankaloittaa pyöräilyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Uudet autot vaativat turvavyön käyttöä
EH: Mikäli koet turvallisuuden parantamisen ja kulkuneuvojen oikeuden mukaisen kustannusjaon hankaloittamisena en voi mitään, mutta kaipaan toki oikeita perustelujakin vapaamatkustamisesta, eikä siihen riitä koska pyöräilyä halutaan lisätä tai leikkieurot terveyden ja ilmaston pelastamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Naurettava
Koskaan et muuttua saa.....
Mitä tällaiset tilastot auttavat, jos päättäjien järki ei riitä asioita muuttamaan? Todennäisyydet ovat luokkaa "Kökarissa on muutama tie ja kaksi (rekisteröimätöntä) traktoria". Liikenneturvallisuuteen voidaan vaikuttaa asennekasvatuksella ja lainsäädännöllä. Liikennevaliokunta katselee maailmaa taksin takapenkiltä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Miksei nollatoleranssi ???
Oliskohan edes välttävästä liikennevalvonnasta apu liikennekuolemien vähentämiseen ???
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.