Nuoret

Turun nuorin liikennesuunnittelija puolustaa pyöräilyä ja uskaltaa sanoa ääneen sen, mitä kestävän liikenteen edistäminen vaatii

ADA NYMAN
Taneli Pärssinen kulkee mielellään pyöräillen ja pitää sen kehittämistä elintärkeänä kasvavassa kaupungissa.
Taneli Pärssinen kulkee mielellään pyöräillen ja pitää sen kehittämistä elintärkeänä kasvavassa kaupungissa.

Nuoret

TS Nuoret -toimitus katsoo Turkua nuorten ja opiskelijoiden näkökulmasta. Lähetä juttuvinkki: ts.nuoret@ts.fi

Taneli Pärssinen, 27, kurvaa usein pyörällään töihin Turun kaupungille. Pyöräily on hänen arjessaan läsnä paitsi kulkumuotona myös liikennesuunnittelijan ammatissa. Pärssinen onkin tullut tunnetuksi t...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (105)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ahmasaari
Liikennesäännöt tunnettava
Tärkein asia on saada suurin osa pyöräilijoista opettelemaan liikennesäännöt. Kun ne ovat hallinnassa, pyörällä pärjää aivan erinomaisesti muun liikenteen joukossa. Minä liikun sekä autolla että pyörällä, joten tiedän, mistä puhun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Ottaen huomioon että pyöräilijän ja autoilijan välisistä kolareista 2/3 on autoilijan syytä ei pelkästään sillä että itse osaa (ja noudattaa) säännöt ole turvassa vaan on joko osattava lukea autoilijoiden ajatuksia tai sitten kohdeltava jokaista autoilijaa sellaisena joka ei osaa sääntöjä ja on ajamassa päälle. Vaikka tämä sitten pahoittaakin autoilijoiden mielen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Epähumanisti: Taspuolisuuden vuoksi, tuon 2/3-osan jankkaamisen lisäksi, voisit myös aina muistaa kertoa että vahingonkorvaukset menevät aina autoilijoiden liikennevakuutuksesta syyllisyydestä riippumatta, kuten myös pyörävarkauksista joutuvat kärsimään kaikki kotivakuutusten maksajat.
Idealistien on helppo vaatia kaikkea koska ne maksatetaan pääasiassa toisten rahoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
AT on taas ideologiansa sumentama. Ei, vahingonkorvaukset eivät todellakaan mene aina autoilijan liikennevakuutuksesta. Ellei sitten autoilija oikeasti ole aina syyllinen. Sekö on nyt AT:n väite? Että autoilija onkin aina syyllinen eikä vain 2/3 tapauksia?

Henkilövahingot menevät aina autoilijan vakuutuksesta syyllisyydestä riippumatta. Mutta esim. polkupyörää ei vakuutus korvaa aina edes silloin, kun autoilija on syyllinen. Esim. autoilija kolmion takaa päin pyöräilijää, etuvanne solmussa ja rungossa selkeä osumajälki. Etuvanne meni vakuutuksesta mutta muuten totesivat että ei kannata sillä fillarilla ajaa koska eivät takaa että runko kestää eivätkä sitä korvaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joni Talske
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Jos nyt saatais autoilijoista muistamaan sekä piittaamaan liikennesäännöistä. Ennen kuin aletaan kieltämään ja rajoittamaan omin lihasvoimin liikkumista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
ArvoTasa

Epäilemättä autoilijoita harmittaa eniten rahanmeno siinä vaiheessa kun pyöräilijä kuolee tai vammautuu, kiitos että toit tämän esille.

Huomaan myös että jostain syystä et koe harmilliseksi sitä jos joku esittää sen perinteisen väärän väitteen että pyöräilijät olisivat ne jotka eivät liikennesääntöjä osaa/noudata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Harri Siivonen
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Arvon ArvoTasa, miten tuohon liittyi idealismia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Pyöräilijä: Tarkoitin tietysti henkilövahinkoja, minkä tiesitkin mutta halusit tapasi mukaan saivarella ja kääntää keskustelun suunnan pois pyöräilijöiden mm. taloudellisesta vapaamatkustamisesta.
Kolmessa pyöräilyonnettomuustapauksessa neljästä kyseessä oli yksittäinen kaatuminen ilman toisia osallisia.
Eli polkupyörille oma liikenne- ja muut vakuutukset erillisiksi ja pakollisiksi,
ajoneuvojen rekisteröinti myös polkupyörille ja potkulaudoille, kevytajokortti yli 12 vuotiaille, ellei ajo-oikeutta ole aiemmin hankittu, turvavarusteet, vähintään kypärä ja sään mukainen rengastus.
Onhan kaikkien etu saada liikenne turvalliseksi ja kulut sekä vastuut oikeudenmukaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pertti Isoheiko
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Tuo väite autoilijoiden syyllisyydestä on väärä väite, harva pyöräilijä tuntee väistämissäännöt.
Vain kahdessa tapauksessa autoilija väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Minulla työmatkalla ainakin autoilija väistää kaikissa valo-ohjaamattomissa risteyksissä. Ja niitä on enemmän kuin kaksi.

Joten Pertti ei tunne liikennettä kun väittää mitä väittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
@Pertti Isoheiko
"Tuo väite autoilijoiden syyllisyydestä on väärä väite"

https://yle.fi/a/3-7499703
"Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta."

Mutta sinulla on varmaan esittää jollain tapaa parempi tilasto väitteesi tueksi? Jollei ole niin voinemme todeta että olet väärässä ja minä oikeassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Taas tuota 2/3-osa jargonia, hoh hoijaa. Pihalta tultaessa väistäminen koskee myös polkupyöriä. "Auto voi ajaa päälle myös vihreällä tietä ylitettäessä"...no niin voi. Ajoneuvoja voi tulla kolmion takaa, stop-merkin takaa, joskus jopa samaa kaistaa vastaa jne., mitä sitten? Kyseiset tapaukset ovat liikennerikkeitä ja niistä on määrätty rangaistukset, tästä syystähän jokaisen liikkujan pitää varoa ja olla oikealla asenteella liikenteessä.
"Yleinen mielikuvahan on se, että pyöräilijä loukkaantuu törmätessään auton kanssa, mutta todellisuudessa vammoja tulee enemmän yksin kaatuessa."
Siltikin kypärän käyttö on vieläkin vapaaehtoista, turha höpistä turvattomuudesta jos ei itse edes yritä tehdä mitään asian hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
AT: "Tarkoitin tietysti henkilövahinkoja"

Tietysti "tarkoitit" heti kun huomasit puhuvasi jälleen soopaa. Kuitenkin puhuit vahingoista ja vain sillä on merkitystä. Ja mitä vastapuolen henkilövahinkoja muuten luulet että pyöräilijän vakuutuksesta maksettaisiin kolarissa autoilijan kanssa? Kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta maksetaan jo nyt syyttömän autoilijan auton korjaus, jos sitä ei ole, menee se syyllisen omasta pussista.

Joten miksi AT kuvittelee että hänen huoliaan ei olisi jo käsitelty? Etkö oikeasti ole lukenut mitään aikaisempia keskusteluja asiasta? Ja unohdat nyt sitten että tämäkin on käyty?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Jostain syystä ei yllätä että AT:n "tilasto" on hänen oma mutunsa joka perustuu vielä siihen, mikä hänen ideologiansa mukaan olisi kivaa :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
ArvoTasa

Harmittaako sinua siis faktat yleisesti? Koska selkeästi Ahmasaaren vihjailu Pertti Isoheikon väärä väite eivät sinua harmittaneet, mutta se että kerrotaan faktat ärsyttää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Pyöräilijä: Kyseinen lainaus oli Liikenneturvan sivustolta, kannattaa tutustua muihinkin faktoihin kuin samanhenkisten mutuiluihin ja uhriutumiseen, joukossa tyhmyys...jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Liikenneturma kirjoittaa harvemmin muuta, kuin autoilujärjestöjen propagandaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Nimimerkki Pyöräilijän liikenneuhriutumislistaan, mm. autoilu, poliisi ja muut virkamiehet, liikennevalot, jalankulkijat ja potkulautailijat, bussinkuljettajat voidaan nyt lisätä myös Liikenneturva, kaikki ovat väärässä! Olisiko itsetutkiskelun paikka?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
EpäHumanisti: "Ottaen huomioon että pyöräilijän ja autoilijan välisistä kolareista 2/3 on autoilijan syytä ...."
Jatkoviestissään EpäHumanisti sitten antaa linkin Ylen sivulle ja siteeraa:
"Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta."

No tuotahan minä olen vuosien ajan esittänyt että väite perustuu vain tilastoihin päätyneistä tapauksista joissa syyllisyys on määritelty. Kiva että EpäHumanistikin nyt tuon noteerasi.

Mutta kaikkea ei siis tilastoida. Taannoin olin menossa lääkäriin, polkupyörällä, ja sääntöjen vastaisesti ajanut autoilija törmäsi minuun ja pakeni paikalta. Eli tuo EpäHumanistin tilasto on kirjaimellisesti ottaen totta, mutta ei läheskään kattava.

Kun EpäHumanisti siteerasi tuota Ylen juttua niin olisihan siihen mahtunut vielä tämäkin kohta:
"Pyöräilijöiden helmasynti puolestaan on posottaa risteävien teiden yli väistämättä muita. Pyöräilijä on pääsääntöisesti väistämisvelvollinen tullessaan risteävälle ajoradalle, vaikka ylitys tapahtuisikin suojatietä pitkin."
EpäHumanisti kuitenkin 'unohti' tuon kohdan, se kun antaa kovin huonon kuvan pyöräilijöiden sääntötuntemuksesta.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
On vaarallista yleistää tällä tavalla. Ei ole mitään pääsääntöä. Risteävä liikenne on niin monta kertaa väistämisvelvollinen suojatietä ylittävään polkupyöräilijään nähden, että rohkenen väittää ”pääsäännön” kallistuvan sille puolelle, että useimmiten risteävä liikenne väistää fillaria.

Pyörätiethän on useimmiten isompien teiden varsilla, joissa on kärkikolmiot sivutiellä. Myös kääntyvät väistävät suojatietä ylittävää. Ja aina pihasta, parkkipaikalta tai vähäiseltä tieltä tulevat. Siinä mielessä voi puhua pääsäännöstä, että väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkillä, mutta kun käytännössä suurin osa on tällaisia, on pääsäännön kaltaiset risteykset vähemmistössä. Ja tietysti ne tilanteet, missä ei ole sitä liikennemerkkiä eli kääntyvät ajoneuvot sekä pihat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
AT: miksi ihmeessä jonkun muun pitäisi tehdä itsetutkiskelua kuin sinun ja muiden väärää tietoa levittävien? Jos luulet että mutusi takia jonkun muun kuin sinun pitäisi tehdä itsetutkiskelua niin olet todella pahasti jäljessä tuossa asiassa, missä et itse todellakaan taaskaan tee sitä, mitä muilta peräät :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Ei ole mitään T.S.n saatikka YLEn esittämää pääsääntöä. On vain Tieliikennelaki joka määrää miten väistämisvelvollisuudet menevät. Siellä ei todellakaan ole mitään väitettyä pääsääntöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Nyt jäi vähän T.S.:n tarkoitus epäselväksi. Haluaisitko siis tilastoja tilastoimattomista asioista?

En lainannut koko uutista koska jokainen alkeellisenkin päättelykyvyn omaava kykenee päättelemään että jos pyöräilijän ja autoilijan välisistä kolareista 2/3 on autoilijoiden syytä niin se loppu on sitten pyöräilijöiden. Vai halusitko sanoa että aina pitää "tasapuolisuuden" nimissä mainita että myös pyöräilijät joskus rikkovat sääntöjä? Oletan että mielestäsi tämä koskee vain pyöräilijöitä koska sinua ei näyttänyt haittaavan se jos pyöräilijöistä levitetään suorastaan väärää tietoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Masa_Pasa: "On vaarallista yleistää tällä tavalla. Ei ole mitään pääsääntöä. Risteävä liikenne on niin monta kertaa väistämisvelvollinen suojatietä ylittävään polkupyöräilijään nähden, että rohkenen väittää ”pääsäännön” kallistuvan sille puolelle, että useimmiten risteävä liikenne väistää fillaria."

Teksti jota siteerasin oli tämä: "Pyöräilijöiden helmasynti puolestaan on posottaa risteävien teiden yli väistämättä muita. Pyöräilijä on pääsääntöisesti väistämisvelvollinen tullessaan risteävälle ajoradalle, vaikka ylitys tapahtuisikin suojatietä pitkin."

Tuo siis ei ollut minun tekstiäni vaan oli siitä ohjejutusta.

Mutta Masa; käypä ajamassa vaikka Raunistulan puistotietä, Tampereen valtatietä tai Satakunnantietä. Huomaat että sieltä löytyy paljon suojateitä jotka eivät ole missään risteyksissä vaan on vain haluttu antaa jalankulkijoille mahdollisuus päästä tien toiselle puolelle. Noissa pyöräilijä aina väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
T.S.n pyöräilytyyli on aika erikoinen, hän menee ilmeisesti ihan huvikseen aina tien toiselle puolelle pyörätielle kun kohdalle osuus suojatie. Tämän takia hän kohkaa kuinka pyöräilijä on yleensä väistämisvelvollinen.

Todellisuudessa pyöräilijä ajaa näiden T.S.n mainitsemien väylien suuntaisesti eikä vaihda puolta kuin korkeintaan kerran. Tällöin se risteävä liikenne on väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden ihan siinä missa sitä ajorataa ajaviin autoilijoihinkin.

Ja siksi tuo T.S.n vetoama asia ei todellakaan ole pääsääntö eikä edes liikennesääntö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Juu, olen tästä ihan samaa mieltä. Toisaalta näillä mainitsemillasi teillä on paljon risteäviä teitä ja joka ikiseltä tieltä tuleva auto tai fillari on väistämisvelvollinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Minä elän omaa elämääni, mutta Pyöräilijä tuntuu yrittävän elää keikkien muidenkin elämää. Ja niinpä hän kirjoitti: "T.S.n pyöräilytyyli on aika erikoinen, hän menee ilmeisesti ihan huvikseen aina tien toiselle puolelle pyörätielle kun kohdalle osuus suojatie. Tämän takia hän kohkaa kuinka pyöräilijä on yleensä väistämisvelvollinen."

Tuo on taas silkkaa Pyöräijän mielikuvitusta, ja hyvinkin pahansuopaa.

Vaan käykääpäs Raunistulan puistotiellä, parisen sataa metriä Pulina Pubista keskustaan päin. Siinä ei ole mitään risteystä, mutta suojatie on. Ja molempiin suuntiin on suojatien jälkeen laitettu bussipysäkit. Tuo suojatie on siinä pitkälti palvelemassa bussien matkustajia jotta he pääsisivät turvallisesti ylittämään Raunistulan puistotien.
Väittääkö nyt joku ihan tosissaan että jos joku pyöräilijä suojatiellä ajamalla ylittää Raunistulan puistotien niin kaikkien muiden tulee häntä väistää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Nyt T.S. jostain syystä luulee että yksi suojatie jossain todistaa että pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen useimmilla suojateillä. Menes T.S. vaikka ajelemaan Vanhaa Hämeentietä polkupyörällä. Huomaat että olet tapasi mukaan väärässä yleistyksessäsi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Liikennesäännöt tunnettava
Pyöräilijä taas vääristelee: "Nyt T.S. jostain syystä luulee että yksi suojatie jossain todistaa että pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen useimmilla suojateillä."

Suomessa ei tehdä katukohtaisia lakeja, tieliikennelaki on yksi ja sama koko maassa. Otin kolme katua esimerkeiksi ja sieltä sitten yhden oikein hyvän esimerkin. Muitakin vastaavia paikkoja löytyy, Stålarminkadulta ja Kupittaan cittarin kohdalla on suojatie joka ei liity mihinkään risteykseen, samoin Kunnallissairaalantieltä löytyy parikin tuollaista suojatietä.

Pyöräilijä suosittelee Vanhaa Hämeentietä jaoteaa: "Huomaat että olet tapasi mukaan väärässä yleistyksessäsi."

En minä ole mitään yleistystä tehnyt. Kävi vain niin että EpäHumanisti siteerasi Ylen juttua ja tietysti otti vain sen hänelle mieluisan 2/3 osion. Siteerasin samaa juttua vähän lisää, tämän kohdan joka taisi olla EpäHumanisille kiusallinen: "Pyöräilijöiden helmasynti puolestaan on posottaa risteävien teiden yli väistämättä muita. Pyöräilijä on pääsääntöisesti väistämisvelvollinen tullessaan risteävälle ajoradalle, vaikka ylitys tapahtuisikin suojatietä pitkin."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vasaramäkipoika
Pyöräily kunniaan
Pärssinen puhuu asiaa. Pyöräily pitää tehdä kaupungissa helpommaksi. Turussa etäisyydet ovat olemattoman pienet. Kävellenkin pääsee paikasta toiseen, kunhan jalat pelaavat. Vaikka autoilenkin n. 18 000 km vuodessa, ehdin istua satulassa 4000-5000 km vuodessa. Paremmin ymmärtää liikenteen monimuotoisuutta, kun käyttää useampia välineitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Pyöräily kunniaan
On muuten totta, että Turussa pääsee ällistyttävänkin hyvin paikasta toiseen omin jaloin. On välillä suorastaan vaikea keksiä riittävän pitkiä lenkkejä, kun kohta on jo maalissa tai takaisin kotiovella. Onhan se tietenkin esim. tunti pidempi aika kuin autoilijan ehkä tarvitsemat 15 min., mutta saapa liikuntaa, raikasta ilmaa ja katsella maisemia. Tunnissa köppäsee aika pitkän matkan (siis terveet ja rajoituksettomat).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Trumpisti_M.A.G.A_ThePatriot
Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Jos eivät noudata sääntöjä, idiootit kävelevät ja pyöräilevät punaisia päin ettei vain ja ainoastaan sakoteta niitä autoilijoita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Punaisia päin kävely ei ole tappanut ensimmäistäkään autoilijaa. Eikä pyöräillytkään. Joten ei ole mitään syytä sakottamiseen saatikka valvomiseen, vaara kohdistuu vain lainrikkojaan jos ei ole tarkkaavainen. Mielenpahoittaminen ei ole perustelu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
måukka
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Monissa maissa kevyelle liikenteelle punaiset valot on vain suositus, jos punainen valo palaa niin varo sivusta saattaa tulla auto.

Mutta jos on selkeät säännöt niin kaikkien pitäisi niitä noudattaa. Jos ei noudata niin sakkoa vaan kaikille tasapuolisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Wanda
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Nimimerkki pyöräilijä, autoilija on ihminen, vaikka pyöräilijöiden on sitä vaikea uskoa. En tiedä miten selviäisin tilanteessa, missä olisin tappanut tai vammauttanut ihmisen, vaikka ihminen olisi itse ajanut liikennesääntöjen vastaisesti autoni eteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Suomessa vihreäkin valo jalankulkijalle tarkoittaa että sivusta voi tulla auto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Huvittavaa miten autoilija uhriutuu. Eli autoilijalle tulee traumoja kun joku kävelee päin punaisia eteen. Mutta kun autoilija ajaa päin punaisia, no, on jalankulkijan oma vika jos ei sen vertaa omasta turvallisuudestaan ollut kiinnostunut että ei varonut.

Eli turhaan Wanda uhriudut, yliajettu jalankulkija kärsii taatusti enemmän kuin sinä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Wanda

Ottaen huomioon kuinka välinpitämättömästi autoilijat ajavat tuo kuulostaa erikoiselta. No, tietenkin autoilijoissakin on erilaisia henkilöitä, mutta oman kokemuksen mukaan monet autoilijat tulevat esimerkiksi parkkipaikoilta tai tonteilta hyvinkin vauhdikkaasti ulos ja sitten pysähtyvät keskelle pyörätietä/jalkakäytävää katsomaan tuleeko sieltä autoja. Tietenkin voi myös ollä että kyse on siitä ettei vaan yksinkertaisesti osata ottaa huomioon muita, sitten kun kolahtaa ihmetellään miten se nyt siellä pyörätiellä/jalkakäytävältä niin tuli alle ja miten autoilijoillekin tulee paha mieli kun muut kuolevat/vammautuvat. Jotenkin sitä toivoisi että autoilijat ajattelisivat asiaa etukäteen, ja noudattaisivat niitä sääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Huomaa hyvin premissin:
pyöräilijät eivät siedä mitään esteitä liikenteessä.
Autoilijan pitää omata röntgenkatse tietääkseen liikkuuko poikkeavalla tiellä muuta liikennettä hänen tullessaan porttikongista ulos.l
Pyöräilijä katsoo asiakseen ajaa vaikka jalkakäytävää 40km/h portinreikiä huomioimatta.
Eikö olekin jännää, että vain yksi osapuoli pakotetaan varomaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
"Eikö olekin jännää, että vain yksi osapuoli pakotetaan varomaan."

Ja miten tämä ilmenee? No tietenkin siten, että autolla ajetaan porttikongista ensin sille pyörätielle ja sitten vasta hidastetaan ja aletaan katsomaan että tuleeko autoja. Ja sitten huudellaan jostain nopeudesta vaikka ei olla edes katsottu päinkään eli pyöräilijä onkin ollut siinä vieressä jo pitkään ilman liikkumista koska, juuri niin, pakotettiin varomaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Sakottakaa myös kevyeen liikenteen tien käyttäjiä
Jannis_h
"Eikö olekin jännää, että vain yksi osapuoli pakotetaan varomaan."

Tämä on kieltämättä harmillista että vain pyöräilijään sattuu kolarissa auton kanssa ja siten vain pyöräilijä on pakotettu, kuolemen/vammautumisen uhalla, varomaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Miksi?
Talven tullen useimmat pyöräilijät ovat siirtyneet muihin liikkumismuotoihin. Siltikin Turku harjasuolaa, auraa ja hiekottaa pyöräteitä mutta unohtaa kokonaan jalkakäytävät. Kävelijät on unohdettu ja kävely Turussa on talvella todella vaarallista. Miksi? Kuka pitäisi ääntä jalankulun puolesta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksi?
Ei riitä että keskustan vieressä on harjasuolattu reitti kun reitille itselleen ei pääse kuin huonosti hoidettuja väyliä pitkin. Sama kuin että väitetään että keskustaan on helppo pyöräillä vaikka Kirjastosillan kautta. Varmaankin jos vain pääsisi helposti myös sinne Kirjastosillalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Miksi?
Haluatko siis sanoa että pyöräilyyn ei saa panostaa koska jalankulku? Jokunen vuosi sitten silloisen työpaikkani vieressä kulki pyörätie ja jalkakäytävä, jalkakäytävä oli aurattu normaalisti mutta pyörätietä ei aurattu koko talvena. Ilmoitin tästä palautepalvelun kautta mutta asialle ei koko talvena tehty mitään. Olisiko siis mielestäsi jalkakäytävä pitänyt myös jättää tuossa tapauksessa auraamatta että olisi ollut tasapuolista? Minun mielestäni asia olisi pitänyt ratkaista niin että myös pyörätie olisi aurattu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Miksi?
Minä asun 2km päässä keskustassa. Pyöräreiteistä on viimeiset 500m hoidettu talvisin. Pitäisi ensimmäiset 1,5km luistella. Siksi en pyöräile.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Miksi?
Huomaa hyvin etteivät pyöräilyvauhkoojat osaa lukea. Kävelyn olosuhteet Turussa ovat huonot, period.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Miksi?
Talvirenkaat ja kypärä pakollisiksi talvella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksi?
Hieno esitys AT:lta, eli kypärä päähän kun autoilet talvella. Talvirengaspakkokin olisi kannatettava, nythän autoilijalla on mahdollisuus laillisesti ajaa kesärenkailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koo_Mikko
Vast: Miksi?
Sekä pyöräilyn väylät ja jalankulun väylät on syytä hoitaa yhtä hyvin kuin ajoradat. Nastarenkaita/kenkiä ei tarvita jos väylät hoidetaan kunnolla. Ja pukeutumisvinkit voi jättää täällä kirjoittelematta kokonaan, jokainen voi laittaa päähänsä mitä haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Miksi?
Pyöräilijät EIVÄT MAKSA mitään korvamerkittyä rahaa verojen muodossa tiestön ylläpitämiseen niinkuin autoilijat tekevät.
Tästä huolimatta he vaativat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksi?
Mitä korvamerkittyä rahaa autoilijat maksavat? Edes pysäköintimaksuja kun ei ole korvamerkitty huolehtimaan pysäköintipaikkojen kunnosta. Jannis_H puhuukin taas täydellisen tietämättömyytensä tuomalla varmuudella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.