Puhelinliittymien markkinointikismittää ja poikii valituksia
Edellisellä Kuluttaja-sivulla ollut Puhelinliittymäkauppa voi johtaa harhaan -juttu toi useita lukijoiden yhteydenottoja toimitukseen.
Moni tunsi kuuluvansa harhaan johdettujen joukkoon. Asiaa puitiin myös Mielipide-sivun kirjoituksessa.
Ongelmat koskivat lähinnä ständi-myyntipisteitä. Lukijat kokivat, että heiltä oli pimitetty tietoja sopimusta tehdessä. Esimerkiksi todellinen kuukausimaksu puhepaketista, tai liittymään liittyvän puhelimen oikea hinta, on selvinnyt vasta ensimmäisestä laskusta. Närää on aiheuttanut puhelinlaskun suureneminen, vaikka laskua oli tarkoitus hilata alaspäin.
Tietoa ei myöskään ole jaettu tarpeeksi siitä, että esimerkiksi pidempiaikaisessa puhepakettisopimuksessa vuoden jälkeen hinta muuttuu suuremmaksi. Myöskään operaattoreille tehdyistä reklamaatioista ei ole koettu olevan hyötyä. Kismitystä on aiheuttanut, että reklamaatioon reagoidaan toteamalla ”kiitos palautteesta”.
•
Kuluttajaliiton lakimies Paula Hannula sanoo, että viestintäpalveluihin liittyvät asiat, usein juuri markkinointi, aiheuttavat eniten yhteydenottoja Kuluttajavirastoon.
Hannulan mukaan ongelmat koskevat sekä ständi- että puhelinmyyntiä, mutta myös operaattoreiden edustusmyyjäliikkeitä ja puhelinliikkeitä.
Kuluttajavirasto on reagoinut tähän tekemällä yhteistyössä toimialan kanssa muistilistan myyjille. Yhtä lailla kuluttaja voi ottaa listan avuksi tehdessään liittymäkauppaa. Lista löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.kuluttajavirasto.fi.
•
Markkinoinnin lisäksi kuluttajia voi häiritä puhelinlaskun vaikeaselkoisuus. Asiaa käsiteltiin viimeisimmässä Kuluttaja-lehdessä. Jutussa kritisoittiin myös sitä, että puhelinlaskujen mukana asiakkaalle toimitetaan vain karkea erittely soitoista. Mikäli kuluttaja haluaa tarkemman erittelyn, on se useimmiten maksullinen. Lehden mukaan Kuluttajavirasto on pitkään vaatinut, että tarvittaessa tarkka puhelinerittely olisi saatava maksutta. Alan yrityksen perustelevat, että tämä ei onnistu, koska erittelyn tekeminen vaatii ylimääräistä työtä, toisaalta taas koko laskutusjärjestelmien muuttaminen olisi kallista.