Liikenne

Dinosaurukset elävät jatkoajalla – isonkin lataushybridin saa kulkemaan pienellä kulutuksella, mutta pitkillä matkoilla hyödyt häviävät

Kari Pitkänen
Kian iso maasturi on jykevän, mutta ei luotaantyöntävän näköinen. Peltien alle kätketty hybriditekniikka osoittaa, että isokin voi olla (melko) hyvätapainen.
Kian iso maasturi on jykevän, mutta ei luotaantyöntävän näköinen. Peltien alle kätketty hybriditekniikka osoittaa, että isokin voi olla (melko) hyvätapainen.

Iso ja komea, sisältä kuin amerikkalainen unelma. Tällaiselta tuntuu ison SUV-kokoluokan Kia Sorento. Mikäs tässä ajellessa, komeasti ja korkealla.

Mielikin on tavanomaista kepeämpi. Nyt ei holtittomas...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
T.S.
Lobbareiden voitto, veronmaksajien tappio
Katsoin siis tuon Kian arvoja. Akulla pääsi 56 kilometriä.
Toisessa ketjussa kerroin että käytännössä minun pisin matkani on hiukan yli 100 kilometriä. Jos siis haluan päästä viljelyksilleni sähköisesti niin pitää ladata vähintään kerran, aikaa menisi noin viisi tuntia. Eihän kukaan noin toimi vaan ajetaan bensalla. Ja kun bensalla ajetaan niin se kulutus ei ole 1.6 litraa vaan kymmenen litran nurkilla. Samoin C02 päästöt nousevat, eivät olekaan enää 38g/km.
Lobbarit ovat kuitenkin noilla luvuilla 1.6/38 saaneet ajettua tälle autolle valtaisat verohelpotukset, todella karmiva tilanne.
Ja sitten se asian toinen puoli. Tämä artikkeli kertoo moottorin tehoksi 132kW ja hybriditehoksi 195kW.
Tämä tarkoittaa sitä että kun sähköllä ajetaan niin tehoa on 63kW.
Näitä kutsutaan nimellä SUV, Sport Utility Vehicle. Sport niin kuin urheilu. Mutta onko se urheilua kun kahden tonnin möhkälettä yritetään liikuttaa nissanmicra-teholla?

Nämä isot lataushybridi-SUV:t ovat silkkaa huijausta, ympäristön kannalta ne ovat jättipäästöisiä ja veronmaksajille ne tulevat kalliiksi, selvä tulonsiirto sinne suuren kokoluokan työsuhdeautojen ostajille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit