Liikenneturvallisuus

Milloin on aika huolestua läheisen ajokyvystä? Neurologi neuvoo, mihin kannattaa kiinnittää huomiota

Aleksi Makkonen
Motoriset taidot ovat liikenteessä tärkeitä kaiken ikäisille. Jos seniorikuljettajan pää ei enää käänny riittävästi, hän on heikoilla risteystilanteissa.
Motoriset taidot ovat liikenteessä tärkeitä kaiken ikäisille. Jos seniorikuljettajan pää ei enää käänny riittävästi, hän on heikoilla risteystilanteissa.

Kerran opittu ajokyky ja sen vähittäinen hiominen liikenteessä kantaa meitä kaikkia läpi melkein koko elämän. Ennemmin tai myöhemmin edessä on kuitenkin aika, jolloin rattiin ei enää pitäisi tarttua. ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Antsu
Ikäihmiset
on erilaisia eikä saa leimata ajotaitoa iän mukaan. Nuoriso halpatuonti autoineen ovat todellinen riskiryhmä liikenteessä. Ohokulkutie ja valtatie 8 ovat varsinaisia vauhtibaanoja jossa riittää tilanteita ja ohituksia ties mistäkautta. Liikkuvapoliisi olis hyvä jälleen olla mutta ne rahat tarvittiin ministerien neuvonantajille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HemmaBest
Vast: Ikäihmiset
Eivät ne nuoret aja ohi jos noudatat rajoituksia etkä esim. aja kasikympin alueella kuuttakymppiä niin kuin usein näkyy tehtävän, ja maaseudulla ajetaan hiljaa katsellen naapurin peltoja tai metsiä eikä ajatella että piti ajaa kasikymppiä mutta todellisuudessa viisikymppiä mennään. Länsikeskuksen parkkipaikalle pitäisi neurologin joskus tulla niin näkisi ilman vastaanottoa lukemattoman määrän potilaita joilta voisi kortin ottaa pois. Ei tarvitse mitään sana tai kello leikkejä enää leikkiä heidän kanssaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Ikäihmiset
Maaseudulla nykyään katsellaan peltoja ja metsiä, missä ne peurat, kauriit ja hirvet luuraa. Lähes aina heivaan satasen alueella nopeutta pienemmäksi, missä aitoja ei ole. Niin monta kertaa se kolari on ollut lähellä. Tätä vaan ei kiireiset aina tajua. Kehä 1:llä sen järjettömän kaahaamisen näkee ja kokee, jossa sekunneista taistellaan, ja motareilla ylinopeudet ovat maan tapa. Ikäihmisten ajohallinta vaihtelee suuresti, mutta ei se hieman pienemmällä nopeudella ajaminenkaan voi sinäänsä olla tuomittavaa. Monella on toimiva ajat sitten maksettu auto, kuitenkin omasta ajokunnosta pitää olla riittävän varma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TerhoTammi
Vast: Ikäihmiset
IngenReklam puhuu asiaa mainitessaan Länsikeskuksen alueen. Ihan käsittämättömän paljon ja toistuvasti ihmiset siellä tolloilee millä tahansa kulkuneuvolla ja jalan. Jokunen vuosi sitten näin kolme kolaria viikon aikana, sittemmin olen tietoisesti alkanut välttämään alueella liikkumista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ikäihmiset
Ikäihmiset ovat erilaisia eikä saa leimata ajotaitoa iän mukaan. Silti vanhat kuljettajat erottuvat liikenteessä riskiryhmänä. Ei kukaan voi paljonkaan sille, että aistit heikkenevät, reaktiot hidastuvat ja hyvin monilla liikkuvuus ja voima jossain kohtaa huononevat. Riskiryhmien kannattaa itsensä olla valppaana ja pitää tilannetta silmällä, samoin sitten omaisten ja viranomaisten, kun aina se vanhus ei itse myönnä tilanteen heikenneen.

Se on kyllä totta, että vanhat ihmiset eivät niinkään kaahaa, vaan riskit syntyvät muusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ikäihmiset
”eikä saa leimata ajotaitoa iän mukaan.”
”Nuoriso […] ovat todellinen riskiryhmä liikenteessä.”

Ja vieläpä peräkkäisissä virkkeissä. Komea suoritus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Luopuminen on monesti tuskaa tuottavaa...
Ajokoe olisi yhdellä jos toisella tarpeellinen testaus. Itse , nyt kommentoijana menin isäukkoni kyytiin. Pyysin saada nähdä miten se ajokunnon laita oli. Mies oli 71-vuotias ja kokenut lievän halvauksen mikä heikensi liikkumistakin, mutta aivotoiminnallisia heikentymiä ei voinut havaita. Isä oli toiminut ammattiliikenteessä raskaalla puolella ja mahdollisesti tiedosti ajokykynsä heikentyneen - lienee yleistä aivohalvauksesta selviytyneellä mutta vielä kävelykykyisellä henkilöllä jolla ns. tasapainon vakaus ei 100-prosenttisesti toimi.
Isäni eli pitkän elämän, mutta viimeiset reilut 12 vuotta toimin hänen autonkuljettajana, tosin miehelle oli oikeutetut taksiliput suotu, mutta takseissa ei vain ollut aina siistejä kuskeja jotka ymmärsivät miten ikäihmisen kanssa (saattajan kera) menetellä. Ajokit tuoksuivat "röökille" ja verhouksissa oli oksennusjälkiä - tästä en liioittele!
Nyt saattaa olla toisin, toivottavasti!
Aiemmin takseina saattoi tilata ns. omataksin ja esim. maaseudun ihmisille se oli mahdollisesti hyvä vaihtoehto.., vaikka kallistaha se taksalla ajo on!
Eli kumpa Suomessa taksit ja taksat olisivat manner-eurooppalaista tasoa, niin olisi helpompi luopua siitä omasta autosta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Homelo
Ajokortti ja kellotesti
Luin miten kellotaulun piirtäminen pisteytetään. Esim kellotaulun piirtäminen ympyräksi. En ole koskaan saanut kunnollista ympyrää vapaalla kädellä, en todennäköisesti sen perusteella saisi enää ajokorttia. Eli olenko jo kansakouluiässä ollut muistisairas,
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ajokortti ja kellotesti
On olemassa myös neliskanttisia kellotauluja. Minusta viisareiden osuminen kohdalleen on se varsinainen aisia. Numerot tai niiden kohdilla olevat viivat ovat epäoleellisia ja liittyvät enemmänkin koristeluun kuin kellonaikaan. Siis viisarit kohdalleen = täydet pisteet. Jos se ei onnistu, voi koristelu hiukan paikata tulosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.