Tietokirjat

Jooga on muutakin kuin terveysliikuntaa ja pehmopornoa – Matti Rautaniemellä on sanottavaa myös salaliittoteorioista

Kimmo Brandt
Matti Rautaniemi on kokenut joogakriisin, jonka jälkeen hänen suhteensa joogaan muuttui aikaisempaa rennommaksi.
Matti Rautaniemi on kokenut joogakriisin, jonka jälkeen hänen suhteensa joogaan muuttui aikaisempaa rennommaksi.

"Elo-syyskuun taitteessa vuonna 2005 osallistuin elämäni ensimmäiselle joogatunnille Lauttasaaressa sijaitsevan autokorjaamon takahuoneessa. (...). Oranssiin asuun pukeutunut, parrakas intialainen ope...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
KalleKehveli
.....
Kun ryhtyy tutkimaan ja kirjoittamaan aiheesta, josta tietää vain harvat, voi väittää melkein mitä tahansa ja tämä koskee myös akateemista maailmaa. Mielestäni tämän henkilön perspektiivi asiaan on täysin subjektiivinen, eikä juurikaan noudata akateemisen tutkimuksen kriteerejä. Suomeksi on julkaistu pätevää kirjallisuutta Samkhya-filosofian ja Pajantalin joogasutrien filosofisesta sisällöstä, mutta jooga-kouluissa ja -studioissa ei todellakaan opeteta Samhyä-filosofiaa, vaan myöhäishindulaista tantrista joogaa, jonka hengellinen sisältö ja arvo on kyseenlainen jopa hindulaisuuden piirissä. Tässä tilassa ei voida analysoida miten esoteeristen joogakulttien opetukset kulkeutuivat länsimaihin ja muodostuivat kauppatavaraksi maailmankuvien markkinoilla. Suosittelen kirjaa David Gordon White: Sinister Yogis ja sen jälkeen pohtimaan miksi tantrisissa teksteissä joogin perusvaivoiksi luotellaan huono sää ja pahat henget. Veikkaan nimittän että länsimaiset joogakoulut eivät opeta miten riivaajien kanssa toimitaan.
Terveisin uskontotieteen maisteri, 30 vuotta joogaa tutkinut ja harrastanut, nykyisin Kristuksen universaalin kirkon heikkö ja mitätön ruumiinjäsen
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.