Liikenne

Jätä itsellesi reagointiaikaa

Myös  takalasi on puhdistettava jäästä ennen lähtöä, sillä se vähentää sähkölämmitykseen tarvittavaa aikaa.
Myös takalasi on puhdistettava jäästä ennen lähtöä, sillä se vähentää sähkölämmitykseen tarvittavaa aikaa.

Turvallisen talviajon perusta on kunnollisen peli- ja kelivaran pitäminen. Silloin yllätyksiin jää reagointiaikaa. Eli turvavälit tarpeeksi pitkiksi ja auton lasit lumesta ja jäästä puhtaiksi.

Lasien raaputukseen kyllästyneiden kannattaa hankkia autoon suojapeite. Puolipeitteitä saa alle 10 eurolla, laadukkaammat maksavat noin 30 euroa. Kokopeitteiden hinnat ovat 30-80 euroa. Merkkikohtaiset peitteet ovat yleismalleja kalliimpia.

Nylonista valmistettu suojapeite ei jäädy autoon kiinni niin helposti kuin vastaava polyesterinen.

– Autojen mittasuhteet ovat muuttuneet. Perinteiset 1980-1990-luvun peitteet eivät enää istu 2010-luvun automalleihin, kertoo kotimaisia SilverTop-peitteitä valmistavan ja myyvän Motoral Oy:n myyntijohtaja Antti Hakanen.

Lumet pitää puhdistaa myös auton ilmanottoritilästä. Lukkosulan paikka on taskussa, ei hansikaslokerossa.

Lyhyessä ajossa ulkona säilytettävän auton takalasin lämmittimen käyttöä kannattaa säännöstellä. Se syö paljon sähköä: käynnistysvirta saattaa loppua, koska akku ei ehdi latautua tarpeeksi.

Moottorin lämmittäminen lohko- tai säteilylämmittimellä ennen käynnistystä säästää bensiiniä ja moottoria jo viidessä lämpöasteessa.

Tie on liukkaimmillaan nollakelillä. Pitävyys voi vaihdella lyhyilläkin matkoilla. Notkot ja sillat ovat erityisen vaarallisia paikkoja.

Kun ajetaan sohjoisten paikkojen yli on syytä hiljentää nopeutta ja pitää tiukasti kiinni ratista. Syvästä urasta ei kannata pyritä ohjausliikkeellä pois, vaan se ajetaan loppuun.