Liikenne

Korikorjaamoille oma luokitus

Tänä kesänä ja syksynä korjaamot ovat ehostaneet lukuisia kesän raekuurojen vaurioittamia autoja.
Tänä kesänä ja syksynä korjaamot ovat ehostaneet lukuisia kesän raekuurojen vaurioittamia autoja.

Autoalan keskusliiton tänä syksynä voimaan tulleella korikorjaamoluokituksella pyritään varmistamaan kolarikorjauksen laatua. Käytännössä luokitus jakaa korjaamot kolmeen luokkaan: uuden turva- ja koritekniikan korjaamot(1.), korikehikon perusrakenteiden korjaamot (2.) ja pintavaurioiden korjaamot (3.).

– Harvat korjaamot pääsevät suoraan ykkösluokkaan ilman lisäinvestointeja ja henkilökunnan koulutusta. Kakkosluokkaan korjaamoista yltää noin puolet, koulutuspäällikkö Kari Kaihonen TTS-koulutuksesta arvioi.

Merkkikohtaiset korjausohjeet ovat iso haaste, sillä eri automerkkien ja mallien korjaaminen eroaa melkoisesti ja saattaa edellyttää erikoistyökaluja. Ongelmallisimpana Kaihonen pitää uudehkoja, harvinaisempia automalleja.

Tuotantotekniikan kehittyminen ja autojen hinnan alentuminen ovat laskeneet varaosien hintaa. Kolarikorjausosien hintaan uudet rakenteet ja erikoisteräkset tuovat pikemminkin lisäpainetta.

– Auto on aiempaa kertakäyttöisempi, sillä vauriokorjauskin on yhä enemmän osien vaihtoa kuin korjausta, Kaihonen toteaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

2000-luvulla koritekniikassa on astuttu iso askel eteenpäin, sillä on onnistuttu kehittämään erittäin lujia, törmäystesteissä kestonsa osoittaneita korirakenteita.

Vuosittain vakuutusyhtiöt lunastavat Suomessa noin 25 000 kolareissa vaurioitunutta ajoneuvoa, mikä rahassa tarkoittaa 160–170 miljoonaa euroa, tiedotuspäällikkö Veikko T.Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta sanoo. Keskikorvaus autoa kohti on noin 7 000 euroa.

Lunastetuista noin 20 000 autosta noin puolet palautuu liikenteeseen, loppuosa päätyy osien talteenoton jälkeen kierrätykseen.

– Lunastettujen autojen keski-ikä on kymmenisen vuotta. Meillä auto on edelleen arvokas, ja siksi meillä korjataan, varsin vanhojakin kolariautoja, Valkonen lisää.

Kolariautojen kauppaa pyörittää pääosin Autovahinkokeskus (AVK). Autot voidaan myydä korjattavaksi, ehdollisesti tai valvonnan alla korjattavaksi.