Liikenne

Lepsu lastaus kostautuu

Kun nämä laukut lähtevät liikkeelle törmäyksessä, matkustajat ovat vaarassa.
Kun nämä laukut lähtevät liikkeelle törmäyksessä, matkustajat ovat vaarassa.

Kun esimerkiksi huonekalukaupan pihassa pitää tunkea isot ostokset henkilöautoon, ei autoilijoilta lopu mielikuvitus.

Vaikka viritelmät tuntuisivat harmittomilta ja matkakin lyhyeltä, kannattaa pitää mielessä sekä lainsäädäntö että turvallisuus.

– On toki eri asia, onko autossa irrallaan rukkaset vai kasa tiiliä, mutta lain mukaan henkilö- ja pakettiautoissa ei saa olla irtotavaraa, sanoo ylikonstaapeli Jussi Pohjonen liikkuvasta poliisista.

Pohjonen kertoo, että poliisin kannalta muodostuu harvemmin ongelmaksi se, mitä on auton sisällä. Ongelma on se, miten paljon autosta pistää tavaraa ulos.

Pohjosen mukaan kuljettajan on nähtävä sivuille, ja rattia ja vaihteita on voitava käyttää esteettä.

Poliisi on myös velvollinen valvomaan henkilö- ja pakettiautojen kuormia, vaikka käytännössä valvonta painottuukin raskaaseen liikenteeseen.

Niin henkilö- kuin pakettiautoissakin tavarat tulee kiinnittää, jotta matkanteko olisi turvallista. Pienikin paino moninkertaistuu äkkipysäytyksessä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos farmariauton takaluukussa on satojen kilojen painoinen multasäkkikasa, tömähtää kuorma niskaan taajamanopeudella tapahtuvassa nokkakolarissa jopa neljän tonnin painoisena.

Samoin ilman turvavöitä takapenkillä matkustava tulee etupenkkiläisen niskaan moninkertaisella voimalla.

Penkin selkänoja ei tällaisia kuormia pysty pysäyttämään, kuten yhteyspäällikkö Antero Aho Liikenneturvasta painottaa.

– Esimerkiksi farmariautojen tavaratilassa on koukut lastin kiinnittämistä varten. Täytyy vain pitää myös liina mukana, jotta koukuista on hyötyä, Aho muistuttaa.

Myös farmari- ja maastoautojen turvaverkkojen osalta pitää muistaa pari asiaa. Nailon- tai metalliverkot parantavat turvallisuutta huomattavasti, kunhan ne on kunnolla kiinnitetty ja mieluiten autonvalmistajan omia.

Pakettiautojen kuormaamisessa monia autoilijoita vaivaa yksi harha. Kun kuorma on poissa silmistä, fysiikan lait tahtovat unohtua. Painava esine vaikuttaa pysyvän kevyttä esinettä paremmin paikallaan, mutta onnettomuuden sattuessa raskaskin tavara lähtee liikkeelle.

Aho tietää tapauksen, jossa pakettiauton takatilaan oli laitettu painoksi 40-kilogrammaiset traktorin etupainot. Onnettomuushetkellä etupainot olivat sinkoutuneet voimalla useiden metrien päähän ulos autosta.

Auton rekisteriotetta on hyvä vilkaista, ennen kuin lähtee köröttelemään remonttityömaalle sementtisäkkien kanssa. Kantavuusrajan tarkistamisen lisäksi on otettava huomioon, että jos autossa istuu samaan aikaan enimmäismäärä matkustajia, on kantavuusraja herkästi jo ylitetty.

Kun nämä laukut lähtevät liikkeelle törmäyksessä, ovat matkustajat vaarassa.
Kun nämä laukut lähtevät liikkeelle törmäyksessä, ovat matkustajat vaarassa.