Luksusjunalla eteläisessä Afrikassa
Jos sen haluaa tehdä tasokkaasti, Rovos Rail on hyvä vaihtoehto. Pretorian Capital Parkin rautatieasemalla vihreäasuiset bellboysit avaavat auton oven. Lasi kuplivaa tarjoillaan matkustajalle ja pyydetään käymään peremmälle. Capital Park on Rovos Railin oma asema, josta sen junat lähtevät eri puolille Etelä-Afrikkaa.
Asemahalli henkii menneen ajan charmia. Laiturilla ryhmä matkustajia on jo ihailemassa junaa, Pride of Africaa, tulevaa kotiamme. Hienosti entisöidyt vaunut luovat upeat puitteet pian alkavalle matkalle Intian Valtameren rannalla sijaitsevaan Durbaniin.
Kuuluu lasin kilinää. Rovos Railin toimitusjohtaja Rohan Vos on tullut toivottamaan meidät matkustajat tervetulleeksi matkalle. Huomaavainen ele ajattelee moni hiljaa mielessään, samalla kun herra Vos kertoo lähemmin alkavasta junamatkasta.
Matkustajat kutsutaan nimeltä junaan, Rohan Rov kättelee jokaisen vielä erikseen laiturilla ja toivottaa hyvää matkaa.
Luksusta raiteilla
Rovos Rail edustaa rautateiden luksusta ei pelkästään Etelä-Afrikassa vaan myös kansainvälisesti.
Pretoriasta Durbaniin matkaa kertyy 1116 kilometriä. Junamatka taittuu kolmessa päivässä.
Hyttiemäntämme Cila johdattaa meidät hyttiin. Jokaisen hytin ovessa on matkustajan nimi.
Maksimimatkustajamäärä kerralla on 72 henkeä. Sviittitason hytit jakaantuvat kolmeen eri kategoriaan; Pullman Suite, Deluxe Suite sekä Royal Suite. Kaikki ovat tasokkaasti sisustettuja. Valoisan Deluxe Suiten kylpyhuone on varustettu suihkulla (Royal Suitessa on kylpyamme). Huonepalvelu on käytettävissä kellon ympäri.
Matkaan hintaan kuuluvat majoitus valitussa kategoriassa, täysihoito, juomat junassa sekä retket.
Viimeisestä junavaunusta muodostuu hetkessä matkustajien sosiaalinen tapaamispaikka. Ja syynkin ymmärtää; vaunun osittain avoin takatila on mitä oivin paikka nauttia drinkkejä sekä ihailla Etelä-Afrikan maisemia, samalla kun kanssamatkustajien kanssa vaihdettiin päivän kuulumiset.
Suomalaistenkin suosima
Rovos Railin historia alkaa vuonna 1989, jolloin yhtiö aloitti matkat kerran kuussa Krugerin luonnonpuistoon. Vuonna 1991 reittivalikoima laajeni kattamaan Pretoria-Kapkaupunki reitin ja 1994 vuorossa olivat Victorian putoukset. Vuodesta 2000 lähtien Rovosin junat ovat taittaneet matkaa Pretoriasta Durbaniin.
Junamanageri Daphne Mabala on työskennellyt Rovosilla vuodesta 1993.
– Rovos Railin suosituin reitti on Pretoriasta Kapkaupunkiin. Monet, etenkin kansainväliset matkustajat, lisäävät junamatkan jälkeen vielä vierailun Kapkaupungin läheisyydessä sijaitseville maailmankuuluille viiniviljelmille.
Eteläafrikkalaisten lisäksi junafirmalla on myös paljon ulkomaalaisia matkustajia. Pääosan muodostavat amerikkalaiset, britit, saksalaiset sekä ranskalaiset.
Suomalaiset matkustavat useimmiten kanssamme Victorian putouksille.
Tunnelma junassa on ylellinen. Illalliselle miehiltä toivotaan irtotakkia ja solmiota. Eikä ole harvinaista nähdä smokkejakaan illallisella.
Kunnioittaakseen muita matkustajia, kännyköiden ja tietokoneiden käyttö on sallittua vain omassa hytissä.
Safarit odottavat
Erikoiseksi tämän matkan teki se, että junamatkaan oli yhdistetty kaksi safaria. Näistä ensimmäinen oli yksityisessä Mkhaya Game Reservessä sekä jälkimmäinen Hluhluwe-Umfolozin kansallispuistossa.
Swazimaassa sijaitsevan 6200 hehtaarin Mkhayan eläimistöön kuuluvat muun muassa valkoinen ja musta sarvikuono, norsuja, buffaloita sekä mustahevosantilooppeja. Jo vuonna 1895 perustettu Hluhluwe-Umfolozin villieläinpuisto puolestaan on Afrikan mantereen vanhin.
Yhdeksän tunnin kuluttua Hluhluwe-Umfolozista lähdön jälkeen junamme saapui Durbanin rautatieasemalla.
Maailmasta löytyy vielä elegantteja tapoja matkustaa.