Liikenne

Huomiota ulkonäön lisäksi
myös turvallisuuteen

– Autoharrastus on hyvä harrastus. Tuunauksessakin on hyvä noudattaa  keskitietä, sillä yli- rakentelu heikentää  ajo-ominaisuuksia, kilpa-autojakin rakentanut Raimo Skog tietää.
– Autoharrastus on hyvä harrastus. Tuunauksessakin on hyvä noudattaa keskitietä, sillä yli- rakentelu heikentää ajo-ominaisuuksia, kilpa-autojakin rakentanut Raimo Skog tietää.

– Autojen rakentelu on hyvä harrastus. Siinä on kuitenkin hyvä pitää mielessä turvallisuuskysymykset: tehojen nostaminen vaatii myös tehokkaammat jarrut tai madalluksen tekeminen edellyttää myös iskarien vaihtoa, kokenut kilpa-autojen rakentaja Raimo Skog muistutti RS-Ajovalistus ry:n järjestämässä Tuunaa turvallisesti -teemaillassa Raisiossa. Yleisönä oli 17–25-vuotiaita autoista kiinnostuneita nuoria miehiä.

Ennen puuhaan ryhtymistä kannattaa neuvoa kysyä katsastuskonttorilta, sillä esimerkiksi renkaiden koosta on merkkikohtaiset säädökset. Ammattimiesten neuvoja noudattamalla säästää usein myös rahaa.

Kannattaa huomata, että madallukset, jousien vaihtamiset, spoilereiden laitto sekä renkaiden koon muuttaminen vaikuttavat myös ajo-ominaisuuksiin, useimmiten heikentäen niitä.

– Isompi pyörä vaatii enemmän jarrutehoja ja aurauskulmien säätöä. Hyvin leveät matalaprofiiliset renkaat saavat auton käyttäytymään levottomasti uraisilla teillä, lisäksi ne ovat alttiit vesiliirrolle, Skog mainitsee.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Autojen rakentelutarpeiston tarjonta on laajaa ja kirjavaa. Vaikka osien myymien on laillista, niiden asentaminen ei välttämättä ole.

Nuorten kanssa
yhteistyössä

Hiljan perustetun RS-Ajovalistus ry:n ideana on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta järjestämällä mm. oivaltavia koulutus- ja ajotapahtumia sekä järjestämällä erilaisia teemailtoja. Yhdistyksen kantavina voimina ovat Hemmo Sankari Kaarinan Autokoulusta, Raimo Skog sekä autoalalla työskentelevä Petri Laine.

– Nuorten liikenneasenteisiin voidaan vaikuttaa, mutta pelkin kielloin ja saarnoin se ei onnistu. Tarvitaan uudenlaisia tekemiseen ja kokemiseen pohjautuvia toimintamalleja, jollaisia voivat olla erilaiset ajotapahtumat, Hemmo Sankari uskoo.

Kevään kuluessa yhdistys järjestää Alastaron moottoriradalla nuorille liikenneturvallisuuspäiviä teemalla Minä – hyvä kuljettaja!? Näille kursseille pyritään löytämään niitä nuoria, joiden asenne kaipaa kirkastamista.

Asenne lähtee
omasta itsestä

Nuorten liikenneonnettomuuksien vaikuttimina ovat yllytys, näyttämisen halu ja omien kykyjen yliarviointi.

– Nuorten liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa järjestämällä nuorille ajoharjoittelutapahtumia. Radalla oppii aina jotakin uutta omasta ja autonsa käyttäytymisestä sekä tajuaa rajansa. Kokemuksen kautta myös ymmärtää, etteivät pelleilyt kuulu tieliikenteeseen, Pauli Peisa arvelee.

Turvallisuutta osaltaan edistäisi Toni Adelin mielestä se, ettei nuorten ensiautoksi valittaisi sitä kaikkein halvinta ja samalla turvattominta vanhaa rutkua.

– Liikenneasenne lähtee jokaisen omasta päästä eikä mistään muusta. Jokaisen on itse tykönänsä mietittävä, mikä on järkevää, Toni Adel lisää.

Pauli Peisa ajelee itse Japanista tuomallaan Subaru Imprezalla, sillä siinä on samassa paketissa harraste- ja käyttöauto.
Pauli Peisa ajelee itse Japanista tuomallaan Subaru Imprezalla, sillä siinä on samassa paketissa harraste- ja käyttöauto.
– Tyyli on tärkeää autojen rakentelussa, Jarno Heiskanen ja Eero Paukku vakuuttavat.
– Tyyli on tärkeää autojen rakentelussa, Jarno Heiskanen ja Eero Paukku vakuuttavat.