Treffi

Uni hävisi kesään

<p>Kuvitus: Iida Ojanperä</p>

Kuvitus: Iida Ojanperä

Kesän viimeisinä päivinä herätys kello seitsemältä tuntuu kohtuuttomalta. Unen mailla voisi viihtyä vaikka puolille päivin. Lastenneurologian erikoislääkäri Harri Arikka Tyksistä pitää unirytmiä jo luonnostaan helposti sotkeutuvana.

- Kun ihminen eristetään laboratorio-olosuhteissa arkirutiineistaan bunkkeriin, jossa ei ole ikkunoita tai aikaa mittaavia kojeita, hän alkaa valvoa ja nukkua oman rytminsä mukaisesti. Pian hän saattaa nukkua yöunet päivällä ja valvoa yöllä. Tämä luontainen, sirkadinen, rytmi ei aina noudatakaan 24 tunnin sovittua vuorokausirytmiä, vaan vaihtelee yksilöllisesti 18-32 tuntiin.

Lomalla ja juhlatuulella

Anun , 19, kesä on mennyt kavereiden kanssa juhliessa.

- En ottanut kesäksi töitä, sillä aion korottaa syksyn kirjoituksissa englannin arvosanaani. En tosin ole ehtinyt lukea, ylioppilaskirjoitustensa loppusuoralla oleva Anu pahoittelee.

Herätyskellon soidessa unet jatkuvat ja englanninkirja jää tomuttumaan.

- Vähintään kolme kertaa viikossa tulee valvottua yli puolenyön ja perjantaina menee ulkona aamuviiteen tai -kuuteen. Lauantait menevät nukkuessa, Anu summaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Neurologi Arikka pitää Anun ongelmaa tyypillisenä. Kesällä halutaan valvoa sosiaalisista syistä. Valo pitää hereillä.

- Suomi on unirytmin kannalta haastava maa, sillä täällä valon ja pimeän vaihtelu on jyrkkää. Parhaiten unta saisi teoriassa päiväntasaajalla, jossa päivä ja yö ovat aina samanpituisia, Arikka naurahtaa.

Alkoholi sotkee Arikan mukaan unirytmiä entisestään ja tekee väsyneeksi.

- Yksi tai kaksi ravintola-annosta silloin tällöin saattavat rentouttaa, mutta suuremmat määrät heikentävät unen laatua.

Kofeiinia ja epäsäännöllistä unta

Loman lisäksi unirytmi sekoittuu vuorotyössä. Yövuoro on vanhusten vuodeosastolla usein hiljainen. Autiot käytävät tuovat mieleen bunkkerin, jossa aika kuluu omaan tahtiinsa. Kolmivuorotyöt ovat vaihtelevia, kuten myös Helin , 22, unirytmi. Nukuttava on silloin kun ehtii.

- Jos ilta- ja aamuvuoro sattuvat peräkkäin, jää kuusi tuntia aikaa nukkua, Heli kertoo.

Hän juo paljon kahvia ja energiajuomia, mutta nekään eivät enää tunnu auttavan väsymykseen. Kahvi ja energiajuomat sisältävät kofeiinia, joka on niin sanottu heikko piriste.

- Eniten kofeiinista hyötyvät ne, jotka sitä vähiten käyttävät. Valveilla pysyttelevä joutuu jatkuvasti juomaan lisää kahvia, jotta piristävä vaikutus tuntuisi, neurologi Arikka toteaa.

Takaisin rytmiin

Olivatpa päiväunet kesällä suvirientojen tai tiukan vuorotyön aiheuttamia, arkeen ja normaaliin unirytmiin on palattava pikkuhiljaa syksyn tullen. Tyylejä on monia.

- Olen kerrasta poikki -ihminen. Aion oikaista unirytmini rautaisella itsekurilla viimeistään elokuussa, kun pitää lähteä töihin, Anu toteaa.