Liikenne

Unelmien sähköauto
rakentuu yhteisöllisyydellä

TS/Lennart Holmberg<br />Ruskolaisten Timo Mäkeläisen, Antti Ruususen ja Daniel Salosen yhteisprojekti sähkö-Volvo. Konepellin alla oli ennen V6-moottori, nykyään tilalla ovat sähkömoottori ja taajuusmuuttaja. Akut painavat yhteensä 400 kiloa.
TS/Lennart Holmberg
Ruskolaisten Timo Mäkeläisen, Antti Ruususen ja Daniel Salosen yhteisprojekti sähkö-Volvo. Konepellin alla oli ennen V6-moottori, nykyään tilalla ovat sähkömoottori ja taajuusmuuttaja. Akut painavat yhteensä 400 kiloa.

Suomessa sähköllä toimivia kansanautoja saatetaan saada tien päälle vuoden lopussa. Mutta jo nyt monilla pihoilla nököttää kotikutoinen sähköauto.

Ruskolaisten Timo Mäkeläisen , Antti Ruususen ja Daniel Salosen mieleen välähti helmikuussa ajatus sähköauton tekemisestä. Käytännössä auton muokkaaminen alkoi toukokuussa, siihen asti mietittiin onko projekti mahdollinen. Kohteeksi valikoitui Volvo 760 vuosimallia 1987.

- Ruusunen tähän yllytti. Hän oli puhunut jo pitkään, että pitäisikö tehdä sähköauto, koska etuja on niin paljon. Tavaraa oli kertynyt nurkkiin ja ajattelin, että kokeillaan jos vaikka onnistuisi, Mäkeläinen kertoo.

Sähkö-Volvolla ei ole vielä ajettu, mutta pitkään se ei enää ehdi levätä. Auto on tarkoitus saada toimivaksi ensi viikonlopun Lahden Farmarimessuja varten. Sitä ennen Volvo pitää vielä koeajaa ja katsastaa käyttövoima sähkölle. Koko ikänsä autojen kanssa toimineen Mäkeläisen mukaan projektin hankalin osuus on sähköauton taajuusmuuttajan ja akuston sovittaminen yhteen. Apua on kuitenkin löytynyt ystäväpiiristä ja tietenkin internetistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toistaiseksi pitkille matkoille soveltuvien akustojen hinnat ovat korkealla, mutta Mäkeläisellä ja Ruususella on selkeät näkemykset siitä, miksi sähköautoilu kannattaa. Sähkömoottorin hyötysuhde on 95 prosenttia, kun polttomoottorissa noin kaksi kolmasosaa energiasta menee hukkaan.

- Minua kiinnostaa asia siksi, että sähköllä ajaminen on niin halpaa, Ruusunen toteaa.

Volvo-miesten suunnitelmissa on rakentaa tulevaisuudessa uudemmalla tekniikalla varusteltu hyvin suorituskykyinen sähköauto, mutta mitään ei ole vielä lyöty lukkoon. Harrastus maksaa melko paljon.

Sähköinen kansanauto haussa

Sähköautot - Nyt! on internetin kautta toimiva yhteisöllinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää tehokas ja mahdollisimman halpa, toisin sanoen kansalle sopiva sähköauto. Tällä hetkellä haaveena on eCorolla, suomalainen sähköauto. Jos kaikki menee nappiin, prototyyppi on valmis syksyllä, ja ensimmäiset yhteistilauksesta syntyvät autot olisi tarkoitus saada tien päälle vuoden lopussa.

Sähköautojen rakentaminen ei ole Suomessa tavatonta, tekijöitä löytyy ruskolaisten lisäksi useita. Sähköautot - Nyt! järjesti keväällä kyselyn, joka kartoitti muun muassa sähköautoista kiinnostuneiden ostajien määrää. Yhteisön puuhamies Jiri Räsänen kertoo, että eCorollasta pitäviä kirjautui nopeasti Suomesta 300, minkä jälkeen myös norjalainen sähköautojen jälleenmyyjä, nykyinen Sähköautot - Nyt! -hankkeen yhteistyökumppani Enviro Elbilsalg ilmoitti haluavansa ostaa 300 Corollaa.

Tällä hetkellä on meneillään eCorollassa mahdollisesti käytettävän tekniikan testaus. Testiautona toimii Citroën Berlingo, sillä sen sähköversiosta on olemassa jo ennestään vertailukelpoisia tuloksia. Berlingo-sähköautojen vanhat tasavirtamoottorit ja nikkeli-kadmium-akut korvataan uusilla vaihtovirtamoottoreilla ja litium-akuilla.

- Jos tulokset ovat hyviä, tekniikkaa käytetään ensimmäisissä eCorolla-prototyypeissä, joita sitten käytetään täällä Suomessa, sanoo hankkeessa mukana oleva akkuasiantuntija Jukka Järvinen .

Sähköautot - Nyt! perustuu yhteistyöhön, niin sanottuun open source -malliin. Toimintasääntö on, että hankkeessa mukana olevat prototyyppien tekijät tiedottavat projektiensa edistymisestä ja ideoistaan avoimesti muille käyttäjille. Räsänen painottaa, että projektilla ei ole varsinaista päällikköä, vaan kaikki käyttäjät ovat samalla viivalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Räsäsen mukaan Suomessa on hyvä pohja sähköautoistumiselle. Sähköverkko on toimiva, ja tekniseltä kannalta ollaan valmiita. Sen sijaan poliitikot ovat suhtautuneet nihkeästi sähköautoistumiseen, eikä uusi ajoneuvoverolaki ota sähköautoja huomioon. Sähköautoista joutuu maksamaan käyttövoimaveroa, ja Sähköautot - Nyt! ottaakin sivuillaan kantaa sähköautojen käyttöverosta vapauttamisen puolesta.

SIMO AHTEE