Uuden aallon menestyjät
Internet-sivustojen menestystarinat ovat aiemmin alkaneet tavanomaisista aihepiireistä. Yahoo! ja Google tarjoavat tiedonhakua, Amazon myy kirjoja ja Ebayssä käydään huutokauppaa. Vähitellen myös raha on etsiytynyt näiden sivustojen tekijöiden taskuihin. Esimerkiksi Googlen perustajakaksikon Sergei Brinin ja Larry Pagen omaisuus lasketaan nykyään miljardeissa.
Tulevaisuuden nettisivumiljardöörit tienaavat rahansa kevyemmillä aiheilla. Kaksi tämän päivän kuuminta nettipalvelua ovat kontaktisivusto MySpace ja videosivusto YouTube. Nämä toisiinsa kietoutuneet palvelut ovat ponkaisseet nettitähtiin kuluvan vuoden aikana apunaan muutamia lööppeihin asti kiirineitä tapauksia.
Poplaulajan aikamatkustus
Viime vuonna perustetun YouTuben ei pitänyt erota muista ilmaisia videoleikkeitä tarjoavista sivustoista. Käyttäjät löysivät sen kuitenkin nopeasti, sillä YouTube tarjoaa yksinkertaisen keinon ladata sivuille omia videoita ja ennen kaikkea mahdollisuuden linkittää sivuilla olevia videoita omille kotisivuille.
Kasvuvauhti on ollut huikea. Tällä hetkellä yli 60 prosenttia netin kaikista katsotuista videoita on peräisin YouTubesta. Sivustolle lisätään päivittäin yli 65 000 videota, ja päivittäisiä katsomiskertoja on yli sata miljoonaa.
YouTuben kattavuuden ovat ymmärtäneet myös julkkikset, joiden eriskummallisia videoita ilmestyy katsottavaksi vähän väliä. Yleensä videon julkaisua väitetään vahingoksi, mutta todellisuudessa julkkikset taitavat luottaa siihen, että kaikki julkisuus on hyvästä.
Lokakuun alussa YouTubeen ilmaantui pop-prinsessa Britney Spearsin kotivideo. Huumetokkuraisen näköinen ja röyhtäilevä laulaja selittää videolla, että hän uskoo aikamatkustamiseen.
Erilaisen sekoiluvideoiden lisäksi YouTubesta löytyy valtava määrä vanhoja tv-mainoksia ja erilaisia musiikkitaltiointeja. Eräässä niistä vasta läpimurtoa yrittävä Coldplay-bändi esiintyy epäsuhtaisen tanssiparin kanssa. Live-taltioinnissa nuori mies pyörittää vaarallisen näköisesti yli 80-vuotiasta naista.
Kaikkien kaveri
Mainostuloilla pyörivän MySpacen ideana on tarjota nuorille ilmainen kommunikointiväylä. Jokainen käyttäjä saa ilmaiseksi käyttönsä oman sivun, jonka voi muokata omien mieltymystensä mukaan. Sivulla voi soittaa omaa mielimusiikkia, sinne voi linkittää videoita YouTubesta ja ennen kaikkea omalle sivulle voi linkittää ystävien MySpace-sivuja. Ystävän pitää tietenkin hyväksyä linkitys.
MySpace-ystävien hyväksyminen on addiktoivaa puuhaa. Esimerkiksi Tiskirotat -elokuvan ohjaaja Kevin Smith on kertonut viettävänsä kaiken vapaa-aikansa omalla sivullaan hyväksymässä uusia ystäviä. Ja nettiystäviä miehellä riittää. Niitä on jo yli 95 000.
Ystävien haaliminen voi olla myös kiven takana. Viime syksynä eräs Samy-nimimerkillä esiintynyt nuori mies hakkeroi sivuston saadakseen ystävälinkkejä. Kun Samy oli saanut muutamassa tunnissa yli miljoona uutta ystävää, sivuston ylläpitäjät huomasivat huijauksen.
Vuonna 2003 perustettu MySpace on kiikkunut kymmenen maailman suosituimman nettisivuston joukossa jo melkein vuoden. Sieltä on noussut muutamia levytyssopimuksen saaneita artisteja, ja esimerkiksi brittibändi Arctic Monkeys sai debyyttialbumilleen nostetta juuri MySpacen käyttäjiltä.
Myös marginaalimedia on huomannut sivuston. Heinäkuun Playboy -lehdessä esiteltiin yhdeksän vähäpukeista MySpacen käyttäjää. Mistään aivan perusnettinörteistä ei tainnut olla kysymys, sillä esimerkiksi yhden esitellyn nimi oli komeasti Peggy Lipstick.
Säröjä sivuissa
YouTube ja MySpace eivät ole välttyneet ongelmilta. Varsinkin MySpace on saanut kansalaisjärjestöiltä ja viranomaisilta runsaasti kritiikkiä valvonnan puutteesta. Sivustolla on ilmennyt useita tapauksia, joissa murrosikäisinä esiintyneet pedofiilit ovat houkutelleet nuoria tapaamisiin.
Tänä kesänä kaksi 14-vuotiasta floridalaistyttöä esiintyi 18-vuotiaina. He houkuttelivat sivustolla tapaamansa miehen treffeille. Tapaaminen päättyi ikävästi, sillä tytöt ryöstivät miehen aseella uhaten.
Nuoriin kohdistuvien uhkien lisäksi molemmat sivustot ovat olleet otsikoissa myös muunlaisten väärinkäytösten takia. Kuukausi sitten YouTubeen ladattiin kotitekoisen näköinen video, jonka pääosissa olivat Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore sekä pingviinit.
Videossa pilkattiin Goren kasvihuone-
ilmiötä koskevaa valistuskampanjaa. Nopeasti kävi ilmi, että videon olikin tehnyt eräs suuri mainostoimisto, jonka suurin asiakas on Goren poliittinen vastustaja eli republikaaninen puolue.
Yhdysvaltain armeija on toiminut aktiivisesti MySpacea vastaan, sillä se on yrittänyt estää sotilaitaan panemasta sinne kuvia taistelutilanteista esimerkiksi Irakissa. Toisaalta armeijalla on oma MySpace-sivunsa, jota se käyttää rekrytointiin.
YouTube on joutunut vaikeuksiin myös videoiden tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa. Sivuston suosio on kuitenkin kääntänyt tv-, levy- ja elokuvayhtiöiden mielet, ja YouTube tehnyt sopimukset kaikkien julkaisijoiden kanssa. Pari viikkoa sitten ilmoitettiin, että YouTubessa on pian tarjolla kaikki ikinä tehdyt musiikkivideot.
TONI LEHTINEN
www.youtube.comwww.myspace.com