Liikenne

Kuin ohjaisi lentokonetta

Täyteen uusinta tietotekniikkaa pakattuun autoon tutustuessa iskee helposti infoähky.

Erilaiset navigaatiojärjestelmät vaativat huolellista perehtymistä, ennen kuin niitä voi käyttää sujuvasti.

Kaiken lisäksi joka valmistajalla laitteet noudattelevat kukin eri logiikkaa. Kaikki toinen toistaan parempia, tietenkin. Opittuasi yhden et sitten välttämättä pääse toisen kanssa puusta pitkään.

Kenties normaalia muutosvastarintaa tai haluttomuutta oppia uusia kujeita, mutta kuljettajan huomiokyvyn rajallisuuteen vedoten panisin jo jäitä hattuun.

Kun seurattavaa tehdään kuolleen kulman varoitusvalosta, tavoitenopeuden ylityksen hälytyksestä, liukkaan kelin varoituksesta ja muusta sellaisesta, on vaarana, että perinteinen liikenneympäristön havainnointi jää tekemättä.

Eräässä automallissa teippasin aivan konkreettisesti piiloon näytössä vilkkuvan varoituksen mahdollisesti liukkaasta kelistä. Kuka tarvitsee Suomessa välkkyvää tehostetta mittaristoon siitä, että kuutena kuukautena vuodesta liukkautta hyvinkin esiintyy?

Aivan tavallisessa autoradiossa on säätimiä kuin Concorden ohjaamossa.

Tahtoisin selkeät ja isot nappulat keskeisiä toimintoja, kuten aseman valintaa ja äänenvoimakkuutta varten.

Tekniikka ihmisen palvelukseen eikä päinvastoin, kiitos.

JARKO SIMANAINEN