Liikenne

Uusilla kävelykaduilla
jalankulkija on kuningas

TS/Jori Liimatainen<br />Kävelykatu määritellään virallisestikin jalan- kulkijoiden väyläksi. Autoliikenteeltä ja huoltoajoilta ei silti vältytä jatkossakaan.
TS/Jori Liimatainen
Kävelykatu määritellään virallisestikin jalan- kulkijoiden väyläksi. Autoliikenteeltä ja huoltoajoilta ei silti vältytä jatkossakaan.

KARI PITKÄNEN

Johan sen nimikin sanoo. Kävelykatu on tarkoitettu jalankulkijoille ja erityisesti juuri heille.

Näin teoriassa. Käytännössä jalankulkijan asema vanhoilla kävelykaduilla on ollut vähintäänkin epäselvä.

Esimerkiksi kävelykadun merkitseminen ajoneuvolla ajo kielletty-huoltoajo sallittu -liikennemerkkiyhdistelmällä on tarkoittanut periaatteessa sitä, että jalankulkijan olisi kuljettava omalla väylälläänkin jommassa kummassa reunassa.

Kesäkuun alussa kaikki muuttuu. Silloin voimaantulevien sääntöjen mukaan kävelykatu on tarkoitettu ennen kaikkea jalankulkijoille. Samalla otetaan käyttöön kävelykadun oma sinivalkoinen liikennemerkki.

Jatkossa kaikkien ajoneuvojen on taattava kävelykadun jalankulkijoille esteetön kulku. Kävelijät saavat käyttää lain mukaankin väylän kaikkia osia.

Myös pyöräily on sallittu, mutta pyöräilijöiden on sovitettava ajotapansa kävelijöiden mukaan.

Ajoneuvolla saa ajaa vain kadun varren kiinteistöjen pihoihin tai talleihin. Sitä vastoin pysäköinti, jopa pysäyttäminenkin, kävelykaduille on kielletty.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Kotiinsa saa autolla mennä, mutta kävelykadulle autoa ei voi pysäköidä, kiteyttää liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen .

Huoltoajo on vastakin sallittua kävelykatujen liikekiinteistöihin, kunhan se osoitetaan liikennemerkillä tai lisäkilvellä. Huoltoajossa auton saa pysäyttää kuorman purkamisen ajaksi.

Ajonopeus kävelykaduilla ei saa ylittää 20 kilometriä tunnissa. Kävelykadulta tielle tulevan ajoneuvon kuljettajan on väistettävä muuta liikennettä.

Vaikka kävelykatuja ja -keskustoja on syntynyt kymmeniin suomalaiskaupunkeihin, katujen merkinnät ovat olleet hyvin kirjavia.

Joissakin kunnissa kadut on merkitty pihakadun liikennemerkillä. Tarvittaessa tukena on käytetty erilaisia lisäkilpiä. Kävelykatua ei myöskään ole määritelty laissa.

- Kirjavista merkinnöistä on syntynyt monenlaisia merkkitoteemeja, jotka ovat usein aika vaikeaselkoisia, Tarvainen toteaa.

Kävelykadun uuden liikennemerkin malli noudattelee yleiseurooppalaista käytäntöä. Merkki on suorakulmainen ja sinipohjainen, ja siinä on valkoinen kävelijän kuva.

- Merkki on työkalu kunnille. Kävelykadun saa edelleen merkitä muillakin tavoilla. Harva kunnista taitaa pärjätä pelkällä uudella merkillä, koska kävelykadut eivät vastaa merkin edellyttämää tasoa.

Eniten palautetta aiheuttaa kävelykatujen vilkas huoltoajo, kertoo Kuntaliiton liikenneinsinööri Silja Siltala .

- Kun kaupat toimivat vanhassa kaupunkirakenteessa, liike-elämän ja jalankulun tarpeita on vaikea sovittaa yhteen. Helsingissä liikennettä yritetään rauhoittaa maanalaisilla huoltotunneleilla, mutta muualla vastaava ei hevin onnistu, Siltala sanoo.

Luitko jo nämä?