Teemat

Ankara ympäristövero
Ranskan lentomatkustajille

TS/Lehtikuva
TS/Lehtikuva

KAI AULIO

Ranska ottaa käyttöön monien järjestöjen ja myös EU-kokouksissa suositellun lentomatkustajille langetettavan lisämaksun, jonka tuloilla helpotetaan köyhien kehitysmaiden ahdinkoa. Samalla lentojen lisämaksu tuo myös ilmasto- ja ympäristöhyötyjä, vaikka niiden vaikutukset jäävätkin varsin vaatimattomiksi.

Heinäkuun alusta lähtien jokainen ranskalaiselta lentokentältä kotimaan matkalle tai muihin EU-maihin lentävä matkustaja maksaa turistiluokan lipussaan yhden euron ja ensimmäisessä ja businessluokassa matkustava asiakas 10 euron lisämaksun.

Meno-paluu -lennoilla maksu on kaksinkertainen. Esimerkiksi Pariisista Saksaan ensimmäisessä luokassa matkustava liikemies maksaa haittaveroa 20 euroa.

Euroopan unionin ulkopuolelle suuntautuvilla lennoilla lisämaksu on turistiluokan matkustajille 4 euroa ja ensimmäisen luokan matkustajille 40 euroa. Muualta tulevilta, ja vain koneen vaihtoa Ranskassa odottavilta lentomatkustajilta ei peritä tätä ns. haittaveroa.

Lennoilla paljon verohelpotuksia

Lentoliikenteen lisämaksuja on ehdotettu EU-tasolla yleisestikin, mutta Ranska on tähän mennessä ainoa todella toimeen tarttunut valtio. Samalla kun ranskalaiset odottavat muilta valtiolta samanlaista tukea kehitysyhteistyö- ja ympäristöhankkeille, maan liikenneministeriö vaatii Euroopan unionia ja muita kansainvälisiä toimijoita lopettamaan lentoliikenteen nykyään nauttimia etuisuuksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vaikka lentoliikenne tunnustetaan vakavaksi ilmakehän haitalliseksi kuormittajaksi, lentokoneiden polttoaineet saavat verovapauksia, eikä lentoyhtiöitä ole vaadittu mukaan ilmastonmuutosta jarruttamaan tarkoitettuihin päästökauppajärjestelyihin. Näitä ilmailuliikenteen etuja Ranska vaatii poistettaviksi.

Ranskalaisten käyttöön ottama lisämaksujärjestelmä kuulostaa mullistavalta, mutta toimien ympäristövaikutukset jäävät varsin vaatimattomiksi - ja myös kuluttajien kukkarossa kevyiksi. Haittaverot nostavat lentolippujen hintaa keskimäärin yhdellä prosentilla, vähentävät matkustushalukkuutta saman verran ja siten leikkaavat ympäristön kuormitusta vain yhdellä prosentilla.

Maksujärjestelyn todellinen vaikutus ainakin ilmastoa rasittavaan ympäristökuormitukseen on vähäinen, sillä lentoliikenteen matkustajamäärät kasvavat vuosittain noin viidellä prosentilla.

Mutta ranskalaiset korostavat, että saman käytännön omaksuminen kaikissa EU-maissa ja muualla teollistuneessa maailmassa toisi merkittävän rahoitusavun kehitysmaille esimerkiksi ruoka-, vesi- tai terveyshuollon (esimerkiksi aidsin vastaiseen kampanjaan) järjestämiseen.

TS/Kai Aulio<br />Vapaudenpatsaan ja Ellisin saaren sähköhuolto hoidetaan jatkossa ympäristöystävällisesti tuulivoimalla.
TS/Kai Aulio
Vapaudenpatsaan ja Ellisin saaren sähköhuolto hoidetaan jatkossa ympäristöystävällisesti tuulivoimalla.