Ysitie kuuden viikon tehotarkkailussa
MARJA HEIKKILÄ
Valtatie yhdeksällä on parhaillaan meneillään poikkeuksellisen laaja tehovalvontakampanja, joka ulottuu Turusta Jyväskylään saakka. Turun, Tampereen ja Jyväskylän yksikköjen yhteistyönä toteuttama kuuden viikon valvontajakson aikana erityistarkkailussa ovat ajonopeudet, rattijuopumus ja ajotapa.
- Tavallista laajemman valvontakampanjan tarkoituksena on parantaa valtatie yhdeksän liikenneturvallisuutta. Näkyvällä valvonnalla haluamme lisätä myös tiellä liikkujien liikenneturvallisuustunnetta, ylikonstaapeli Ilkka Myllymaa Liikkuvan poliisin Turun yksiköstä kertoo.
Aivan moitteettomasti valtatiellä ei ajella. Kolmen ensimmäisen valvontaviikon aikana ysitien tehovalvonnassa on paljastunut 13 törkeää liikenteen vaarantamista ja 71 vakavaa piittaamattomuutta. Rattijuoppoja on jäänyt kiinni parikymmentä. Poliisi on valvonnan aikana kirjoittanut 530 sakkoa ja 193 rikesakkoa.
- Ylinopeudet ovat ysitiellä arkipäivää. Törkein tapaus tähän mennessä on ollut autoilija, joka ajoi 191 kilometriä tunnissa satasen alueella, Myllymaa kertoo. Myös ajoneuvojen kunnossa on ollut huomautettavaa. Katsastamattomia ajoneuvoja on löytynyt tavanomaista enemmän, lisäksi yllättävän monella on ollut ajoneuvovero maksamatta.
Nopeuksien ohella on syynätty ajokuntoa ja yli 2000 autoilijaa on puhallutettu. Rattijuoppoja ei ehkä ole jäänyt kiinni tavallista enempää, mutta humalassa autoilevia näyttää olevan tasaisesti kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikkina viikonpäivinä. Jokaisessa puhallusratsiassa on koko joukko niitä, joilla mittari värähtää, mutta lukema jää alle puolen promillen.
- Tätä pidän huonona, sillä alkoholi ei kuulu autoiluun edes vähäisessä määrin, Myllymaa tähdentää.
Onnettomuuksia yhä enemmän
Liikenneonnettomuudet ovat olleet koko 2000-luvun valtatie yhdeksällä kasvussa. Tieosuus kuuluukin valtatie kahdeksan ja kantatie 40:n eli Turun ohitustien ohella Varsinais-Suomen vaarallisimpiin tieosuuksiin.
Kuluvan vuoden aikana ysitiellä pelkästään Varsinais-Suomen alueella on tapahtunut viisitoista henkilövahinko-onnettomuutta, joissa on kuollut yhdeksän ja loukkaantunut 21 henkilöä. Tieosuudella sattui alkuvuonna tuhoisa seitsemän ihmisen kuolemaan johtanut kolari.
- Ysitien moottoritieosuudella on tänä vuonna sattunut jo kymmenkunta onnettomuutta. Yhtä ainutta pätevää syytä onnettomuuksiin ei voi osoittaa, mutta kovilla ajonopeuksilla on tilastossa sijansa, ylikonstaapeli Teemu Äikäs Liikkuvasta poliisista sanoo.
Moottoritieosuudelle tyypillisiä ovat hirvieläinonnettomuudet. Alueella on paljon hirviä ja kun nopeudet ovat kovia, on jälki myös sen mukaista. Moottoritieosuudella ei ole hirviaitoja.
- Ennen muuta nyt hirvimerkit kannattaa ottaa tosissaan, sillä pahin hirvivaara-aika on jälleen käsillä, Äikäs muistuttaa.
Loimaan seudulla puolestaan sattuu vuosittain huikea määrä peurakolareita. Pelkästään Loimaan keskustan ja Humppilan rajan välisellä osuudella tapahtuu vuosittain 30-40 peurakolaria.
Varsinais-Suomen alueella ysitien riskialtteimpia kohtia ovat Auran aseman seutu. Parin kolmen kilometrin matkalla on sattuu keskimäärin kymmenen henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa. Vaarallisia risteyksiä ovat myös Kyrön ja Mellilän teiden risteykset.
Ysitien valvontakampanja jatkuu 9. lokakuuta asti.