Tärinäviiva herättää kuljettajan
PETRI RINNE
Välille Kausela-Kaarina on tehty kokeilu täristävistä sulkualuemerkinöistä. Tarkoitus on parantaa näkyvyyttä ja turvallisuutta.
Tärinävaikutus syntyy auton osuessa noin 3 milliä kohollaan olevan massamerkin päälle. Tärinäviivat toimivat kuljettajan herättäjinä, ja niiden ensisijainen tarkoitus on pitää autoilijat omalla kaistallaan.
- Kysymys on kokeesta, jolla muun muassa testataan merkkien kestävyyttä, kertoo Tiehallinnosta insinööri Tero Ahokas.
Näillä tärinämerkeillä pyritään vähentämään törmäyksiä, joita silloin tällöin syntyy kivetettyihin saarekkeisiin osumisesta.
- Ensi kesänä on tarkoitus kasitiellä kokeilla miten tärinäviiva toimii ohituskaistan lopussa. Tämä voisi vähentää viime hetken ohituksia, joita tehdään aika paljon.
Tekniikka on Suomessa uutta, mutta Ruotsissa on täristelty jo 10 vuotta.
Kausela-Kaarina-välillä joudutaan vielä asfaltoimaan, joten varmaa tietoa siitä jäävätkö tärinäviivat tiehen ei vielä ole. Pitkällä aikavälillä tärinäviivojen teko ei ole sen kalliimpaa kuin maalaaminenkaan, vaikka massamerkintöjä tekee työhön nimenomaan suunniteltu laite.