Liikenne

Sähköt pettävät nykyautossa

TS/Timo Jerkku<br />Nykyautojen elektroniikkavikojen paikantaminen vaatii kalliit erikoislaitteet.
TS/Timo Jerkku
Nykyautojen elektroniikkavikojen paikantaminen vaatii kalliit erikoislaitteet.

KARI PITKÄNEN

Kirsti Kivimäki osti mittavan mainoskampanjan innoittamana uuden Nissan Primeran puolivälissä viime toukokuuta. Kohtuuhinta, hyvät tilat ja monikäyttöinen auto. Kun vielä soitin kestäisi.

- Primeran integroitu cd-soitin jumiutui ensimmäisen kerran kesäkuun alussa. Radio sentään toimi. Piirimyyjä tilasi uuden soittimen Ranskasta. Siihen meni viikko. Vaihto sujui onneksi puolessatoista tunnissa, Kivimäki kertoo.

Kaikki hyvin hetkeksi. Kaksi kuukautta myöhemmin koko soitin jumiutui toisen kerran. Radiokaan ei enää toiminut.

- Lopulta meni pimeäksi koko integroitu keskus näyttöineen päivineen. Ilmastointia tai mittarivalojen kirkkautta ei enää voinut säätää.

Näyttöön jäi vain virheilmoitus "Secure". Huoltomiehille se kertoi, että vika oli taas cd-soittimessa. Uutta odotettiin jälleen viikko ja vaihdettiin puolitoista tuntia.

- Nyt soitin taas toimii, mutta talvi on tulossa... Muuten olemme kyllä olleet Primeraan ihan tyytyväisiä, Kivimäki sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sähköviat tyypillisiä

Primeran radiovika on nykyautolle hyvin tyypillinen.

Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden selvityksessä juuri äänentoisto-, puhelin- ja navigaatiojärjestelmiin tulleet häiriöt olivat nousseet koko autojen vikalistan kärkipaikalle.

Laajassa Car Check -tutkimuksessa oli mukana 65 000 iältään korkeintaan kolmevuotiasta henkilöautoa.

Radio- ja soitinviat olivat suhteellisesti ottaen yli kaksinkertaistuneet verrattuna ensimmäiseen selvitykseen, joka tehtiin vuonna 2000.

Autojen tekninen laatu näyttää parantuneen sikäli, että perinteiset tekniset murheet ovat vähentymässä.

Esimerkiksi moottori-, kori, rengas-, jäähdytys-, jarru- sekä maali- ja korroosioviat ovat entistä harvinaisempia.

Selvästi eniten murheita näyttää tällä hetkellä olevan uudehkojen autojen sähkö- ja elektroniikkapuolella.

Komponentit testataan kuluttajilla

Tilannetta selittää osin autossa käytettävien sähköjärjestelmien ja tietokoneohjelmien voimakas yleistyminen 2000-luvun alun aikana.

Monen komponentin toimivuus testataan ilmeisesti vasta kuluttajilla.

Osa laitteiden teknisistä pulmista taas selittyy puhtaasti käyttövirheillä.

Niinpä.

Milloin viimeksi luit oman autosi huoltokirjaa tai cd-soittimesi käyttöohjetta?