Liikenne

Ford tiukalla hinnalla GTI-luokkaan

Turun Tietokuva Oy<br />Madalletulla alustalla varustettu Ford Fiesta ST hakee lisäurheilullisuutta 17-tuuman alumiini- vanteilla, metalli- polkimilla ja sporttipenkeillä.
Turun Tietokuva Oy
Madalletulla alustalla varustettu Ford Fiesta ST hakee lisäurheilullisuutta 17-tuuman alumiini- vanteilla, metalli- polkimilla ja sporttipenkeillä.

OLLI-PEKKA NISSINEN

Ford lähtee uudella Fiesta ST:llään yli kymmenen vuoden tauon jälkeen pienten autojen GTI-luokkaan. Vauhti-Fiestaa Suomeen on tuotu viimeksi 1980-luvulla, kun ensimmäisen sukupolven Fiesta XR2i oli markkinoilla.

Fordin ase on tiukka hinnoittelu. 150-hevosvoimaisesta ja varustellusta pikkusportista 22 900 euroa ei ole paha pyyntö. Vertailuryhmästä muun muassa Mini Cooper S ja Toyota Yaris T Sport Turbo painivat 30 000 euron luokassa, lähimmäksi Fiestaa pääsee Peugeot 206 GTI.

Fordin hinnoittelun idea piilee siinä, että Fiesta ST:tä varten ei ole tarvinnut rakentaa "pyörää uudelleen".

Kokoonpano tapahtuu samalla tuotantolinjalla kuin normaali-Fiestan. Kaksilitrainen moottori on tuttu uudesta Focuksesta ja Mondeon keulalta, tosin hieman piristettynä 145:stä hevosvoimasta.

- Olemme keskittyneet virittelyyn ja hienosäätöön. Siksi Fiesta on edullinen valmistaa ja hinta on kilpailukykyinen kaikilla markkinoilla, linjaa Fordin urheilullisen Team RS:n johtaja Jost Capito.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sporttimallisto on saanut jatkoa uudesta Focus ST:stä.

Normaali-Fiestasta ST:n alustaa on madallettu 10 millimetriä ja jäykistetty. Ensiasennusrenkaina pyörivät Pirellin 205/40 ZR17-renkaat. Sporttihenkeen jarrulevyt ovat vakiota suuremmat, ohjaus nopeampi ja eri toten ohjaustuntumaan on panostettu.

Koeajon perusteella Fiestan "tuunausta" voi sanoa hyvin onnistuneeksi. Euroopan esittely järjestettiin Toscanan syheröisillä ja mäkisillä pikkuteillä.

Ford on kunnostautunut viime malleissaan ohjaustuntumalla ja ajo-ominaisuuksilla. Fiesta ST pistää pykälää paremmaksi.

Auto taittuu tiukkaankin mutkaan kuin ajatus. Suhteellisen pieni koko korostaa auton käsiteltävyyttä. Ohjausvaste- ja palautus on erinomainen, kaarteista ei saa kulmikkaita.

Alusta pitää kutinsa mutkissa. Vaikka asvaltti oli paikoittain märkää, lisävarusteena saatava ESP-ajonvakautus ei puuttunut etenemiseen. Tämä viestii alustan toimivuudesta sinällään.

Moottoritienopeuksilla ohjaus tuntuu tunnokkaalta, ei kuitenkaan liian herkältä. Auto kulkee suuntavakaasti ilman korjailua. Ero rinnalla koeajetun Fiesta S 1.6 TDCi:n ohjaukseen on selvä.

Napakasti toimiva vaihteensiirto ja tukevat urheilupenkit viimeistelevät ajokokemuksen.

Mini ja Toyota luottavat ahtamisen voimaan sporteissaan. Fiestassa vauhtia antaa kahden litran 16-venttiilinen Duratec-mylly, joka on perhe-Fordeista tuttu.

Pieni kor i- iso kone tarkoittaa, että vaivatonta kulkua riittää. 8,4 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan riittää useimmille, vaikka ahdetut kisakumppanit laittavat vähän paremmaksi.

Fordin koneessa käyttövääntö on parasta antia, serpentiinimutkasta pääsee liukkaasti kakkosvaihteella vauhtiin.

Konevalinnallaan Ford on ajatellut toisaalta arkikäyttöä ja järkeviä huoltokuluja, mutta myös helppoa virittämistä. Yläkierroksilla neloskoneeseenkin on saatu mukavaa murinaa.

Kahden litran kone tuo mukavuutta pitempään matka-ajoon. Vaihteistoa ei ole tarvinnut välittää liian tiheäksi, eikä koneen brummiääni kiusaa moottoritievauhdissa.

Vain kolmiovisena myytävän ST:n vakiovarusteluun kuuluu kattava turvavarustus, ilmastointi, urheiluistuimet sekä kevytmetallivanteet. Takapenkille mahtuu vielä keskimittaisen kuljettajan taakse, vaikka kulku kolmiovisessa on aikamoista könyämistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy