Extra

Kauneus & hyvä olo: Jalkojen
kotihoito

TS/Tuula Heinilä<br />Jalkapeili paljastaa heijastinkuvassa, miten jalka kuormittuu. (jalkojenhoidon ammattitutkinto)
TS/Tuula Heinilä
Jalkapeili paljastaa heijastinkuvassa, miten jalka kuormittuu. (jalkojenhoidon ammattitutkinto)

Valitse oikeanlaiset kengät ja sukat

- Käytä riittävän suuria ja hengittäviä kenkiä sekä luonnonmateriaalisia sukkia. Sukat pitää vaihtaa vähintään kerran päivässä ja kengät, jos mahdollista, vielä useammin.

Vältä liottamista

- Pese jalat varvas varpaalta kädenlämpöisellä vedellä. Älä turhaan liota jalkojasi ja vältä erityisesti kuumia jalkakylpyjä. Älä pyyhi jalkojasi myöskään alkoholipitoisilla kosteuspyyhkeillä, sillä ne kuivattavat ihoa liikaa.

Kuivaa jalat aina huolellisesti

- Kuivaa jalat pehmeällä ja puhtaalla pyyhkeellä. Erityisen huolellisesti kannattaa kuivata varpaitten välit, sillä kosteus hautoo ihon helposti rikki ja altistaa jalat bakteeri- ja sienitulehduksille.

Lyhennä varpaankynnet oikein

- Kynnet on leikattava varpaanpään muotoisiksi. Vältä leikkaamasta kynsiä liian lyhyiksi tai pyöreiksi, jotta ne eivät ala kasvaa kynsivallin sisään. Kynsi on oikean pituinen silloin, jos sen reuna tuntuu sormeen, kun varpaan päätä painaa kevyesti.

Muista jalkojen rasvaaminen ja hierominen

- Hierova jalkojen rasvaaminen hoitaa ihoa ja ja vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää niveliä. Kiinnitä rasvaamisessa huomiota erityisesti kovettumiin ja kynsiin. Varpaanvälejä ei yleensä kannata rasvata, koska kaikenlainen kosteus varpaitten välissä saattaa aiheuttaa hautumia. Hieronnan täytyy tuntua voimakkaimmin itse lihaksessa, ei ihossa.

Älä myöskään unohda jalkajumppaa

- Jalkavoimistelu sujuu parhaiten puhtain, rasvatuin jaloin. Hyviä liikkeitä ovat varpaiden sekä nilkkojen koukistukset ja ojennukset, varpaiden harottaminen ja esineiden poimiminen varpailla. Muista, että parasta jumppaa jaloille on päivittäinen, monipuolinen hyötyliikunta.