Liikenne

Corollan pikkudieselissä
isomman tehot

Turun Tietokuva Oy<br />Uusi 1,4-litrainen diesel jaksaa viedä Corollaa mukavasti.
Turun Tietokuva Oy
Uusi 1,4-litrainen diesel jaksaa viedä Corollaa mukavasti.

JARKO SIMANAINEN

Toyota Corollan mallipäivityksen yhteydessä tapahtunut moottorivalikoiman muutos kuvaa hyvin nykyaikaisten dieselmoottorien huimaa kehitystä. Entisen 2-litraisen 90-hevosvoimaisen dieselin korvaa iskutilavuudeltaan peräti 0,6 litraa pienempi 1,4-litrainen D-4D. Rotevampi 116-hevosvoimainen 2-litrainen tulee samalla tarjolle jokaiseen korimalliin.

Uuden 1,4-litraisen teho on sama kuin kaksilitraisen valikoimasta poistuvan 90-hevosvoimaisen myllyn. Etuina ovat pienentynyt kulutus ja päästöt sekä uuden moottorin suhteellinen keveys: 108 kiloa edeltäjän 180:a vastaan.

Moottori täyttää Euro4-päästönormit. Konehuoneen tulokas perustuu Yarisin 1,4 D-4D -moottoriin, mutta se on viritetty korkeammalle ja käynyt saman tien läpi 50 muutakin teknistä muutosta.

Kokoalumiinisen moottorin avulla diesel-Corolla liikkuu entistä keveämmin.

Yhdistetty kulutus jää 4,8 litraan sadalla kilometrillä. Silti jo parin tuhannen kierroksen korvilla käytettävissä oleva 190 newtonmetrin vääntö takaa riittävät voimat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vähän rotevampi ja varustellumpi

Iskutilavuuden tai käytettävän polttoaineen perusteella auton käytännön suorituskyvystä on näinä ihmedieselien aikoina turha tehdä johtopäätöksiä. Dieselit kun yllättävät useimmiten hyvin positiivisesti.

Uudistuneet Corollat erottaa ulkonäöltään vain hienokseltaan tähän asti myydyistä malleista. Puskureissa on aavistus tiettyä rotevuutta ja lamppujen ilme on hiukan päivitetty.

Äänieristystä on parannettu muun muassa D-4D-moottorien ja T Sportin yhteydessä käytettävällä Corolla Versosta tutulla akustisella tuulilasilla. Vähemmän resonoiva lasi vähentää matkustamoon kulkeutuvaa melua ja huminaa.

Kuljettajan paikalla uudistukset näkyvät ohjauspyörässä: radiota voi säädellä ohjauspyörän painikkeista, ja ratti säätyy nyt myös pituussuunnassa. Myös meidän kelioloissamme tuiki tarpeelliset ajovalojen pesimet ovat vakiona.

Varustetasoissa on lisää valinnanvaraa, kun hatchback-mallit voi tilata myös sporttisella S-tasolla. Se asettuu niin hinnaltaan kuin varustetasoltaan Terra- ja Sol-tasojen väliin.

Uutuusmoottorin saa halvimmalla Terra-tason hatchback-mallissa, 22 820 euroa. Kallein on Sol-tason farmariauto, 26 170 euroa.