Kuluttaja

Kananmunat ja ruokaöljy
luomumyynnin kärjessä

Luomukananmunat ja -öljy ovat kasvattaneet eniten myyntiään, ilmenee Finfood Luomun teettämästä barometristä. Useimmissa tuoteryhmissä luomutuotteiden markkinat ovat pysyneet samoina tai laskeneet vuoden aikana.

Eniten markkinaosuus on laskenut pastoissa ja tuoreissa leivissä. Myös hiutaleiden, vihannesten ja kasvisten ostoissa luomun osuus on laskenut.

- Kuluttajat ovat kiinnostuneet luomusta, mutta luomutuotteiden myynti polkee paikallaan, toteaa markkinointipäällikkö Maarit Virkkala Finfood Luomusta.

Jatkuvasti luomua käyttävien kuluttajien määrä on kasvanut 23 prosenttiin ja heidän ostohalukkuutensa on hyvä. Luomutuottajat eivät Virkkalan mukaan ole kuitenkaan pystyneet vastaamaan kuluttajien ostohalukkuuteen.

35 prosenttia kuluttajista sanoo ostavansa luomutuotteita satunnaisesti. Luomun osuus ostoskorista on vielä pieni, sillä kaksi kolmesta kuluttajasta arvioi sen olevan alle kymmenen prosenttia.

Barometrin toteutti Fennia Consulting, ja tutkimukseen osallistui 501 kuluttajaa.