Liikenne

Liikenteen valvontaa
kaksipyöräisen selässä

TS/Arto Takala
TS/Arto Takala

MARJA HEIKKILÄ

Ylikonstaapeli Esa Salo Liikkuvan poliisin Turun yksiköstä painoi lauantaina kypärän päähänsä ja hyppäsi pyörän selkään. Salolle alkoi 18. kesä moottoripyöräpoliisina yhtä mieluisana kuin monena kesänä aiemminkin.

- Moottoripyöräpoliisin työssä on paljon hyviä ja vain vähän huonoja puolia, Salo sanoo. Sateinen kesä verottaa ajokilometrejä, liikkuminen on vaarallista ja paperit kastuvat.

Hyviä puolia on enemmän kuin töissä keskimäärin. Paras on tietysti, että saa ajaa moottoripyörällä. Tosin ajaminen ei ole päätarkoitus, vaan liikenteen valvonta, Salo huomauttaa.

Moottoripyöräpoliisin työ ei hirveästi poikkea muusta poliisin työstä, vain kulkupeli on eri. Sikäli pyörä kulkupelinä on hankala, sillä kun ei voi kuljettaa pidätettyä putkaan.

Pyöräpoliisit valvovat ylipäätään liikennettä ja erityistarkkailussa ovat mopot ja moottoripyörät. Salon sarkana on eritoten raskaan liikenteen valvonta. Lisäksi moottoripyöräpoliisit ovat mukana muiden muassa valtiovieraiden saattueissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Työn apuna on poliisiradio, tutkia, keskinopeusmittari, videolaitteistoa ja hälytyslaitteita. Turun poliisit ottavat keväällä käyttöön virve-radiojärjestelmän, joskin vielä sen toiminta vaatii säätämistä. Poliisitunnuksin varustettujen moottoripyörien lisäksi poliisilla on myös muutamia siviilipyöriä.

- Tässä työssä on tietynlainen vapaus ja itsenäisyys, sillä työtä tehdään ajoittain yksin. Moottoripyöräpoliiseilla on hyvä maine - poliiseista he ovat arvostetuimpia. Hyvä pr-arvo madaltaa kynnystä lähestyä ihmisiä ja pehmentää asenteita vastapuolella. Etenkin pyörämiesten kanssa kommunikointi on sujuvampaa; ikään kuin puhutaan samaa kieltä. Yleisötilaisuuksissa poliisimoottoripyörät vetävät puoleensa yleisöä kuin kärpäspaperi.

Keskimäärin moottoripyöräpoliisi tekee partiokauden aikana puolensataa työvuoroa. Kilometrejä kesässä kertyy 10 000-12 000.

- Kymmentuntinen työvuoro pyörän selässä vaatii hyvää fyysistä kuntoa ja henkistä kanttia. Kaikki aistit pitää pystyä pitämään valppaina koko työvuoron ajan, Salo sanoo. Vapaa-aikana mies ei moottoripyöräilyä harrasta.

Kokemus opettaa ennakoimaan vaaratilanteita liikenteessä, varomaan ja väistämään. Eritoten takaa-ajotilanteet ovat vaarallisia, sillä pakenija toimii usein hyvin yllättävästi. Läheltä piti tilanteita silloin tällöin sattuu, mutta kaiken kaikkiaan pyörämiehet ovat välttyneet vakavilta onnettomuuksilta.

- Hirvikolariin jouduin viitisentoista vuotta sitten, mutta siitä selvisin kolmen viikon sairaslomalla. Se opetti nöyryyttä. Tosin vaimo väittää, että vasta silloin kaikki loksahti kohdalleen.