Liikenne

Jaguarilla kova
imu Euroopassa

Alkuvuonna Jaguar on ollut yksi nopeimmin kasvavista automerkeistä Euroopassa. Yksin tammikuussa myynti kasvoi 43 prosenttia. Silti vanhalla mantereella myytiin yhteensä vain vajaa 5 000 Jaguaria. Jopa Saab rökitti Jaggen yhteismyynnissä tuhannella autolla.

Fordin omistaman Jaguarin ongelma on sama kuin GM:n läänityksiin kuuluvan Saabinkin: pienuus. Niinpä X-Type Estatenkin tuotanto Halewoodin tehtailla Englannissa jää vain 15 000 kappaleeseen vuodessa.

Yhdysvaltoihin farkkumallia ei viedä ainakaan alkuvaiheessa lainkaan.

Jaguar taistelee tulevaisuudesta mallistoaan kasvattamalla. X-Typen edustamassa keskikokoisten laatuautojen segmentissä sillä on oman arvionsa mukaan nyt tarjota vaihtoehto seitsemälle asiakkaalle kymmenestä. Farmarimallin jälkeen puuttuvat vielä coupé ja avomalli sekä ennen kaikkea iskutilavuudeltaan kahta litraa pienemmät moottorit.

Jaguar iskee hinnalla

Toistaiseksi puuttuvia korimalleja ei ole luvassa, vaan Jaguar keskittyy hintakilpailuun Audia, Bemaria ja Mersua vastaan. Saksassa X-Type farmarin aloitushinta onkin 200 - 1 400 euroa näiden kilpailijoiden saman kokoluokan tuotteita halvempi.

Suomessa tässä sarjassa edullinen ostos on Audi A4 Avant 1,9 TDI, jonka perushinta jää 2 410 euroa Jaguar X-Type 2,0D:n alle.