Sunnuntai

Suomalaisyrittäjille Latvia on haaste

TS/Katri Hämäläinen<br />Vaikka Olvin Latvian panimon myynti kasvoi vuonna 2002 peräti 60 prosenttia, toimitusjohtaja Markku Rönkkö kertoo Baltian opettaneen nöyryyttä - maat jotka etäältä näyttävät samanlaisia, ovatkin omanlaisiaan myös markkinoiltaan ja kulutustottumuksiltaan.
TS/Katri Hämäläinen
Vaikka Olvin Latvian panimon myynti kasvoi vuonna 2002 peräti 60 prosenttia, toimitusjohtaja Markku Rönkkö kertoo Baltian opettaneen nöyryyttä - maat jotka etäältä näyttävät samanlaisia, ovatkin omanlaisiaan myös markkinoiltaan ja kulutustottumuksiltaan.

Latvian Suomen suurlähettilään Kirsi Eskelisen mukaan maassa toimii tällä hetkellä hieman alle 250 aktiivista suomalaisyritystä. Suomalaisyritysten tulo kulutusmarkkinoille on näkynyt Riian katukuvassa jo muutaman vuoden.

Kahdeksan vuotta liiketoimintaa Baltiassa harjoittaneen iisalmelaisen Olvin toimitusjohtaja Markku Rönkkö pitää latvialaisia hieman vaikeasti määriteltävinä. Latvialainen kansanluonne on helppo jotenkin virolaisten ja liettualaisten väissä.

- Virolaiset ovat varmaankin sulkeutuneempia kuin latvialaiset, mutta toisaalta latvialaiset ovat ehkä eurooppalaisen avoimempia kuin liettualaiset.

Rönkkö korostaa näkökulmaansa ulkopuolisen pohdinnaksi, sillä koko yhtiön Baltian toiminnan ajan hän on asunut vakituisesti Iisalmessa. Muutenkin yritystoiminta Baltiassa on opettanut nöyryyttä - etäältä samankaltaiset maat, ovatkin aivan omanlaisiaan myös markkinoiltaan ja tottumuksiltaan. Suomesta monia asioita on mahdoton ymmärtää.

- Sen tässä on nopeasti oppinut, että asioissa, joista ei oikeasti tiedä itse mitään ei voi mennä paikallisia neuvomaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ruokakeskon Baltian johtaja Seppo Hämäläinen on kerännyt kokemusta kaikista Baltian maista. Hän korostaa Latviaa kahden kulttuurin - venäläisen ja latvialaisen - maana.

- Täällä on tiedettävä, kumman ryhmän kanssa kulloinkin on tekemisissä.

Hämäläisen mukaan Latvia on kuitenkin pieni kulttuuri ja latvialaiset pieni kansa. Vaikutteita otetaan paljon muualta. Katse on tässäkin Venäjän sijaan länteen.

- Kulttuurista mallia näyttää ennen kaikkea Yhdysvallat niin kuin Suomessakin.

Hämäläinen muistuttaa, että Keski-Euroopasta katsottuna Baltia näyttää toiselta kuin Suomessa on totuttu ajattelemaan.

- Olemme ainoita, jotka tulevat Baltiaan pohjoisesta.

Esimerkiksi saksalaisille yrityksille Puolan suurten markkinoiden läheisyys nostaa Liettuan ja Latviankin kiinnostavuutta, Viro taas on lähinnä jonkinlainen pussinperä.

KALLE KIRSTILÄ