Laukkavuoren
vaaran paikka
SARI MIETTUNEN
Jaanintien ja Västäräkinkadun risteys Turun Laukkavuoressa on jalankulkijan painajainen. Liikennevalottoman suojatien laidalla saa ruuhka-aikoina seisoa kauan. Sama odotus on edessä autoilijoilla, jotka yrittävät Västäräkinkadulta tai Kalervonkadulta kääntyä Jaanintielle.
- Viittäkymppiä tässä saa ajaa, mutta ylinopeutta ajetaan jatkuvasti. Jalankulkijoille tien ylitys on hankalaa, kun autot eivät pysähdy. Varsinkaan nuoret eivät jaksa odottaa, vaan juoksevat sekaan, sanoo risteyksen tuntumassa asuva Arvo Tuominen.
Tuomisen mukaan lääke olisi yksinkertainen.
- Poliisin pitäisi valvoa, että rajoituksia noudatetaan!
Läheltä piti -tilanteita risteyksessä sattuu harva se päivä. Pari viikkoa sitten suojatiellä jäi nainen kuorma-auton alle kohtalokkain seurauksin.
- Valitettavasti autoilijan muisti on lyhyt pahojenkin onnettomuuksien jälkeen. Vähän aikaa muistetaan alentaa nopeutta ja jopa pysähtyä suojatiellä, mutta jo kohta entinen meno jatkuu, sanoo ylikonstaapeli Tero Tuominen Turun poliisista.
Hänen mukaansa moottoritieltä risteystä lähestyvillä saattaa suuri nopeus "jäädä päälle".
- Jaanintien liikennemäärät ovat kasvaneet viime aikoina. Ensin tuli Prisma ja sitten aukeni houkutteleva suora aina hautausmaalta Hämeentielle asti.
- Kyseinen risteys on Jaanintien suoran vilkkain valo-ohjaamaton ylityspaikka, kertoo Turun kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola.
Paavolan mukaan risteyksen liikennejärjestelyjä mietittiin viimeksi vuonna 1997, kun Prisma oli rakenteilla. Silloin katsottiin, ettei ylikulkusiltaan tai liikennevaloihin ole tarvetta. Kaistojen välinen keskussaareke sai riittää.
- Risteysten vaarallisuutta mitataan onnettomuustilastoin. Myös ihmisten palaute ja yleinen turvattomuudentunne voivat antaa aihetta liikennejärjestelyjen muuttamiseen.
Laukkavuoren risteys on nyt kuolemaan johtaneen päälleajon vuoksi erityistutkinnassa.