Mindfulness-lounaalla käytetään kaikkia aisteja

SALLA TUOMOLA

Upotatko haarukkasi ruokaan silmänräpäyksessä ja alat lapata annosta suuhusi kännykkää toisella kädellä sormeillen? Muistatko lounaan jälkeen, miltä ruoka maistui? Tai edes, mitä söit?

Tietoinen syöminen opettaa kokemaan lounashetken kiivaan arkirytmin keskellä toisin. Mindfulness-lounaalla itselle ja muille annetaan mahdollisuus keskittyä ruokaan rauhassa, jotta arkisesta, päivittäin toistuvasta asiasta tuleekin nautinto suorituksen sijaan.

– Mindfulnessilla eli tietoisuustaidoilla tarkoitetaan hyväksyvää, tietoista läsnäoloa ja kykyä havainnoida mielen tuottamia kokemuksia. Tietoinen läsnäolo arjen toimissa on tärkeä osa mindfulness-harjoittelua, kertoo tietoisuustaitokouluttaja Mira Niemiturkulaisesta Joogaterapia Harmoniasta.

Turun Vähätorin ravintolatarjontaa heinäkuussa täydentäneessä Anniskelukahvila Tiirikkalassa kuluva viikko alkoi Suomen tiettävästi ensimmäisellä tietoisella lounastilaisuudella.

Idea syntyi Tiirikkalan henkilökunnalta, joka haluaa tarjota asiakkailleen elämyksiä myös lounasaikaan.

– Ihmiset ovat niin kiireisiä nykyään, että he eivät osaa hellittää missään vaiheessa. Kaikki räpläävät kännykkäänsä kesken ruokailunkin. Halusimme tarjota asiakkaillemme rauhallisen hetken, jossa arkinen asia tehdään nautinnolliseksi, Tiirikkalan ravintoloitsija Ossi Ruusunensanoo.

Alakerran kahvilasta kantautuu puheensorinaa ja lapsen kiljahduksia sekä aterimien kilahduksia niiden osuessa lautasiin. Yläkerran ravintolatilassa vajaan kolmenkymmenen hengen lounasryhmä keskittyy hiljaisuudessa havaitsemaan tilan, ympäröivät äänet ja oman olonsa, hengittämään sisään ja ulos.

Kolmen ruokalajin lounasmenulle on varattu tunti aikaa.

– Kuulostele näläntunnettasi, mikä on tämänhetkinen suhteesi ruokaan: haluatko tyydyttää nälän vai odotatko nautinnollista hetkeä, Niemi aloittaa.

Kun porkkana-inkiväärikeitto tarjoillaan, Niemi kehottaa ensin katselemaan annosta, aistimaan sen värin ja tuoksun, mitä reaktioita ruoka kehossa herättää.

– Tiedosta ruoka: se ei ole vain jotain, jota laitetaan suuhun. Mieti, minkälaisen matkan ruoka on tehnyt, ennen kuin se on päätynyt annokseksi lautasellesi.

Tietoisesta syömisestä on Niemen mukaan apua myös painonhallinnassa, sillä vähintään yhtä tärkeää kuin mitä syömme, on se, miten syömme.

– Myös ruoansulatuksen kannalta on tärkeää keskittyä ruokailuun sen sijaan, että selaa kännykkäänsä ja hotkii ateriansa. Ruoansulatus käynnistyy tehokkaammin, kun ruoka aistitaan myös silmillä ja nenällä. On hyvä tiedostaa, mitä söin ja tunnenko oloni kylläiseksi.

Mindfullness-lounas
Mindfullness-lounas

Mindfulness eli tietoisuustaidot

  • Auttaa olemaan läsnä hetkessä, sen kokemisessa, havainnoimisessa ja hyväksymisessä.
  • Juuret joogassa ja buddhalaisessa meditaatioharjoituksessa.
  • Länsimaisessa lääketieteessä tutkittu ja käytetty yli parinkymmenen vuoden ajan.
  • Voi olla avuksi masennuksen, ahdistuksen, stressin ja kivun lievittämisessä.