Kolumnit

Kirja tekee ihmisen

Syksyllä suomeksi ilmestyvässä monumentaalisessa, tärkeässä kirjassaan The Better Angels of our Nature Harvardin yliopiston professori Steven Pinker kuvailee niitä ”luonteemme parempia enkeleitä”, joiden ansiosta maailma on viime vuosisatojen aikana muuttunut yhä paremmaksi ja inhimillisemmäksi paikaksi.

Kahdeksallasadalla sivulla Pinker kuvailee kaikkea sitä positiivista kehitystä, joka aivan liian usein hukkuu huonojen uutisten ja lööppien alle. Hän myös osoittaa tilastolla toisensa jälkeen, kuinka esimerkiksi väkivalta on vähentynyt maailmassa, katsotaan sitten sotia tai arjen väkivaltaa, perhesurmista puukotukseen nakkikioskin jonossa.

Ajatustapamme ovat muuttuneet nopeasti. Ei ole kauan siitä, kun orjuus oli täysin hyväksyttävää ja luonnollista, suorastaan jumalallisesti määrättyä. Rikollisia poltettiin roviolla, ja jos heitä ei ollut tarjolla, koko kylä kokoontui nauraen katsomaan kuinka kissa kidutettiin hengiltä nuotiossa. Sotaan valmistautuminen oli ylevintä, mitä nuori mies saattoi ajatella. Ja voi väärärotuisia tai -uskoisia, ulkomaalaisia, homoja, köyhiä, naisia ja muita ali-ihmisiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

PINKER POHTII myös syitä siihen, että paremmat enkelit ovat saamassa yliotteen. Ihmisluonto ei ole voinut paljoa muuttua vuosisatojen mittakaavassa; evoluutio on aivan liian hidas prosessi selittämään aikuistumistamme.

Yksi tärkeä syy on varmastikin maailman vaurastuminen, 1700-luvulla alkanut teollinen vallankumous. Tiede ja teknologia tekivät ajan mittaan mahdolliseksi sen, että taskunsa saattoi täyttää muillakin tavoin kuin naapurilta tai naapurikansalta ryöväämällä. Maailma ei ollut enää nollasummapeliä.

Mutta ei pelkästään parempi lapio, tai peräti kaivinkone, riitä tekemään minusta parempaa ihmistä. Lapiolla voi tappaa, ja kaivinkoneella kaivaa joukkohautoja. Mistä on kummunnut se myötätunto, sympatia, yhteisen ihmisyyden tunne, joka saa meidät noudattamaan kultaista sääntöä?

”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” Ajatus on vuosituhansia vanha, ja löytyy luultavasti kaikista uskonnoista ja eettisistä systeemeistä. Mutta vasta aivan viime aikoina ihmiskunta on alkanut käyttäytyäkin sen mukaisesti. Miksi ihmeessä?

YKSI PINKERIN ehdottamista selityksistä on vastustamattoman kaunis. Kirjallisuus on tehnyt meistä ihmisiä. Eikä ainoastaan tietokirjallisuuden kautta lisääntynyt ymmärrys, vaan myös kaunokirjallisuus.

Kirjapainotaidon teknologian kehittyminen ja lukutaitoisuuden kasvu saivat länsimaissa aikaan todellisen räjähdyksen kirjojen saatavuudessa 1700-luvulla – juuri samana ajanjaksona, jota sanomme järjen ja valistuksen ajaksi, ja josta alkoi Pinkerin ”humanitääriseksi vallankumoukseksi” nimittämä edelleen jatkuva muutos.

Yhä useamman tavallisen ihmisen kädessä oli kirja. Ne saivat hänet näkemään ja ymmärtämään maailmaa aivan uudella tavalla. ”Lukeminen on perspektiivin saamisen teknologiaa”, kirjoittaa Pinker.

Kaunokirjallisuus tarjosi ihmiselle ensimmäistä kertaa keinon asettua toisen ihmisen asemaan: millaista on olla köyhä, lapsi, muukalainen, orja tai nainen? Kirjaa lukiessa joutuu jakamaan toisen ihmisen maailman, ajatukset ja tunteet, irrottautumaan hetkeksi omasta pienestä itsekeskeisyydestään.

Seitsemän veljestä, Punainen viiva, Täällä Pohjantähden alla, Puhdistus... Kun pystymme jakamaan kirjallisuuden kautta yhteisen ihmisyytemme, kykenemme myös kohtelemaan toista kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

ESKO VALTAOJA

Kirjoittaja on avaruustähtitieteen professori Turun yliopistossa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vastaa
lukijamummo
Sinä sen sanoit
Toivoisin mahdollisimman monen lukevan kolumnisi ja jään innolla odottamaan Pinkerin kirjan suomennosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jyrki Raisiosta
Kirja pitää ihmisenä
Mielenkiintoinen ajatus, jonka näin yhdellä lukemisella allekirjoitan. Oma arki- ja elämänkokemukseni vahvistaa omaa mielikuvaani asiasta, kirjoja lukevat ovat empaattisempia ja mielipiteissään harkitsevampia. Vähän lukevat muodostavat kantansa nopeasti, jyrkemmin ja pitävät niistä tiukemmin kiinne vastatodisteluista välittämättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jorkku
Vast: Kirja pitää ihmisenä
oma elämänkokemukseni taas kertoo, että kaikki mielikuvat ovat harhaa, ja ovat olemassa ainoastaan asianomaisen korvien välissä. Voi olla, että kirjoja ahmiva on mielipiteissään harkitsevampi ja terävämpi, mutta saattaapi myös olla, että täysin lukematonta ei kiinnosta tyrkyttää mielipidettään/väitellä lainkaan..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
sperg
niiino
tämä "ihmisluonto" on mielestäni vain välinpitämättömien ihmisten selitys huonolle käytökselleen. En ole lukenut kaunokirjallisuutta, mutta koen silti olevani empaattinen kaikkea elävää kohtaan. Koen asiaan vaikuttavan enemmän yleisen ilmapiirin rakkaudettomuuden. "rakkaus on ihan homoa"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
aikuistuminen
Aikuistummeko enää entiseen tapaan?
"hmisluonto ei ole voinut paljoa muuttua vuosisatojen mittakaavassa; evoluutio on aivan liian hidas prosessi selittämään aikuistumistamme. ". Ehkä ihmiset ei aikuistukkaan siinä määrin kuin ennen vaan jäävät lapsen kaltaisiksi.

Esimerkiksi sutta pidetään tunteettomana petona mutta koira voi olla mukava "ystävä" ihmisellekkin. Jossain on ollut ajatus että susi on kasvanut aikuiseksi mutta koira ei kehity aikuiseksi vaan jää joiltain osin pennun tasolle. Samoin voi olla ihmisilläkin että emme kasva siinä määrin kuin ennen aikuisiksi kaikilta osin vaan jäämme osin lapsiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää