Puheenvuoro

Tarzan oli toksisen maskuliinisuuden symboli

JONATHAN OLLEY
Kuvassa ruotsalainen Alexander Skarsgård (oik.) Tarzanina. Vasemmalla Samuel L. Jackson.
Kuvassa ruotsalainen Alexander Skarsgård (oik.) Tarzanina. Vasemmalla Samuel L. Jackson.

ALIO

Ennen kaikkea hän on valkoinen. John Claytonista, Greystoken lordista, kerrottiin käänteentekevä tarina Tarzan of the Apes eli Apinain Tarzan noin 110 vuotta sitten vuonna 1912. Toksinen maskuliin...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Taasko tämä alkaa?
"Tarzan oli toksisen maskuliinisuuden symboli"
- Jahas, uusi vuosi, vanhat puheet. Täytyy olla aikamoinen puusilmä, jos ei Tarzania lukiessaan näe ja ymmärrä sen olevan oman aikansa tuote ja edustavan sadan vuoden takaisia asenteita ja näkemyksiä. Ja mitä sitten? Pitäisikö nuo kirjat polttaa? Ja kun tuo on tehty, seuraava looginen askel olisi sensuroida maininta Peppi Pitkätossun neekerikuningasisästä. Ja Tintti Afrikassa vasta rasistinen, kolonialistinen ja imperialistinen teos onkin. Mistä päästäänkin Afrikan Tähti -peliin, jonka saksalainen vaihto-oppilas halusi toissa vuonna poistaa kaupoista rasistisena. Suomen energiaongelmat ratkeaisivat, jos kaikki mielensäpahoittamista aiheuttavat polttokelpoiset asiat voisi hyödyntää energiantuotannossa. Tosin niistä tulisi taas hiukkaspäästöjä. Ja sekin olisi ongelma.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Taasko tämä alkaa?
En missään tapauksessa kannata vanhojen teosten sensurointia tai kieltämistä kokonaan, mutta ei nähdäkseni artikkelin kirjoittajakaan sellaisia vaadi. Hän kirjoittaa siitä, että Tarzan on nykynäkökulmasta erittäin rasistinen ja yltiömaskuliininen kirja, ja sitä se todella on.

Luin Tarzan, apinoiden kuningas -kirjan sattuneista syistä muutama vuosi sitten aikuisena. Se todella ällistytti valkoisen miehen ylistyksellään, en muistanut lapsuudesta lainkaan, miten yliampuva, jopa järjetön se oli (esim. Tarzan oppii lukemaan täysin omin päin parin kirjan avulla). Se pani miettimään. Pikku-Angus ei siis ollut havainnut kirjan (tai elokuvien) asenteissa mitään erikoista. Olisi kyllä tarvittu siinä kohtaa vähän vanhempien opastusta! Lukevatkohan nykylapset vielä Tarzania...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Taasko tämä alkaa?
Olet oikeassa,käsittämätöntä roskaa : ei myöskään ole yllätys ettei YLE ole vuosikausiin näyttänyt Tarzan filmejä .Syy juuri mitä kirjoitit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Taasko tämä alkaa?
Minä olen nimimerkin S.F. kanssa samaa mieltä. Eri aikakausina on ollut erilaisia tarinoita ja ajatusmalleja. Ei mennyttä pidä sensuroida eikä tarvitse edes kauhistella.

Tälläkin hetkellä monissa maissa tapahtuu paljon hirveämpiä sekä sairaampia asioita kuin joku 'rasismi' tai 'ylimaskuliinisuus' fiktiivisissä tarinoissa. Otetaan esimerkkinä vaikka pienten tyttöjen pakkoavioliitot ja silpomiset. Se on kuitenkin siis asia mitä tapahtuu parhaillaan, todellisessa elämässä. Ei siis ole tarinaa ja fiktiota.

Ihminen voi kehittyä ja oppia historiasta, mutta keskittyminen täytyisi pitää olennaisessa, jos haluaa vastustaa pahuutta.

Tarzan-kirjan kritisointihan ei johda yhtään mihinkään. Se on vain hyveliputusta, jolla saa ehkä pisteitä joissakin piireissä samalla tavoin kuin valkoisen heteromiehen haukkumisella yleensäkin. Minä suosittelisin järkeviä ihmisiä pitämään fokuksen asioissa joita tapahtuu ihan oikeasti, eikä tarinoissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Taasko tämä alkaa?
Toistan, että en missään tapauksessa kannata vanhojen teosten sensurointia tai kieltämistä.

Tällä tutkimuksella on mielestäni kuitenkin kiinnostavuutta muutamassakin suhteessa. Esim. tämän hetken vanhemmille siitä uutisointi antaa viestin, että kannattaa vähän katsoa, antaako lasten lukea. Vähintäänkin kannattaa lukea lapsen kanssa ja keskustella hiukan.

Toisekseen on hyvä pohtia, miten nykyihmisen kulttuuri, asenteet ja ajattelu ovat rakentuneet. Juuri Tarzan on ollut osa hyvin monen lapsuutta ja nuoruutta, miksei aikuisuuttakin. On hyvä tunnistaa, minkälaisia aineksia meille on tarjottu yksilöinä ja kulttuurina. Vastaavalla tavallahan monia menneisyyden asioita, vaikkapa orjuutta, tarkastellaan yhä uudelleen, ajattelumme muuttuessa, ja analysoidaan sen moninaisia vaikutuksia yhä tarkkanäköisemmin paitsi konkreettisella, myös ajattelun tasolla.

Eli kyse ei ole sensuroinnista tai kieltämisestä, vaan tiedostamisesta ja tiedon lisäämisestä. Tätä Tarzan-tutkimustahan ei kenenkään tarvitse lukea, mutta niinpä vain näkyy uutinen kiinnostaneen niitäkin, joiden mielestä Tarzan on harmiton kirja. On hyvä hankkia tietoa ja tutustua uusiin ja erilaisiin näkökohtiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Susi
Entäs sitten ?
Sain ensimmäisen kirjani ( Apinain Tarzan) lahjaksi isoäidiltäni joskus 60-luvun puolessa välissä. Enkä tietenkään tiennyt tai ymmärtänyt rasismista tai kolonialismista mitään. Se oli vain hieno seikkailu kirja jossa oli pääosassa afrikan eläimet. Ja se sai syttymään luku innostuksen kaikkiin sen aikaisiin lasten ja nuorten kirjoihin.Mitenkään väheksymättä rasismia ja kolonialismia pidän kyllä oman luku innostuksen avautumista erittäin tärkeänä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sentristi
Niin
Niin, kaipa se aika kuluu mukavasti tämmöisiä "Jos Tarzan keksittäisiin nyt, sitä ei keksittäisi-puheenvuoroja" kirjoitellessa. Ja ihan lehdessäkin julkaistaan. No kiva.
Seuraavaksiko Peppi Pitkätossu, Tintti, Teräsmies, Mustanaamio ja HeMan syväluotaavaan älylliseen analyysiin?
Taatusti toksisia kaikki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Niin
Jep, juuri näin se menee, koska ei riitä uskallus kritisoida vaikkapa ryöstökalastusta, salametsästystä, tyttöjen silpomista ja pakkoavioliittoja.

Helpompi on kauhistella miten 'kamalia' tarinoita joku on kirjoittanut sata vuotta sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Hm
Tarzan oli hyvä äijä, kova konnille aivan kuten Musta Naamiokin. Ja siinähän se syy löytyy miksi kirjoittaja leimaa kaverin joka ratkoo omat ja kaverienkin ongelmat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hm
Jep, juuri näin. Vaikka Ari, aina ei olla samaa mieltä esim. ilmastoasioissa, niin tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.