Pääkirjoitus

Suomi tuskin saavuttaa liikenteen päästötavoitteitaan – polttomoottoriautoja edelleen runsaasti

Pääkirjoituskuva
Pääkirjoituskuva

Suomen kunnianhimoiset tavoitteet liikenteen päästöjen vähentämisestä ovat osoittautumassa ylioptimistisiksi (TS 6.10.). Suomen tavoitteena on puolittaa kotimaisen liikenteen päästöt vuoteen 2030 menn...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Ensinnäkin ns päästömme ovat niin mitättömät, että niissä ei ole tinkimistä. Ns liikenteen päästömme ovat vielä mitättömämmät. Eli mitään järkevää syytä ei ole yrittää kiristää mitättömästä. Ainut mistä voimme kivutta päästä eroon on kaikille kiusaa aiheuttavat viherkiihkoilijat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No
5,5 miljoonan asukkaan maaksi päästömme ovat suuret, eivät pienet. Kun jokainen ajattelee kuten Ari, maapallon päästöt vain kasvavat koska "Hei, MINUN päästöni ovat vain 1/7000000000 osa maailman päästöistä joten ei sillä väliä!".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: No
"Jos tavoitteet ovat karkaamassa, tarvitaan uusia toimia tai realistisempia tavoitteita."
Jälkimmäinen vaihtoehto, kiitos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No
@AntiTruth: Mutta kun niitä "realistisempiakaan" tavoitteita ei tavoiteta kun ei tehdä mitään. Eli nykyiset tavoitteet olivat saavutettavissa kun ne tehtiin, eli olivat realistiset. Mutta niiden teen vain ei todellakaan tehty edes prosenttia siitä mitä olisi pitänyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: No
Päästöjen määriin vaikuttavia päätöksiä ei tehdä henkilökohtaisilla tasoilla kuin vähäisessä määrin, vaan valtiokohtaisilla. Siksi asukasta kohden lasketuilla päästöillä ei ole kuin kuvaannollinen merkitys.
Suuren valtion hallinnolla on tietenkin suurempi vastuu ilmastomme tilasta mitä pienen.
Kiina rakentaa edelleen hiilivoimaloita. Eipä siinä yksittäisellä ihmisellä paljoakaan ole sanomista. Samoilla linjoilla Intia, Brasilia, Venäjä jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No
Siksi kun EU-tasolla päätetään, pitää Suomenkin se toteuttaa. Ihan sama kuin että Kiinan pitää valtiotasolla asiasta päättää. Asiaa ei saa jättää pienten väestöosuuksien päätettäväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
Kun kerran Suomi on niin pieni maa ja vähän väkeä ja on aivan sama mitä täällä tehdään niin ei se maailman menoon vaikuta jne. Voimme siis vaikka avata rajamme kaiken maailman pakolaisille ja nostaa kiintiön miljoonaan, kun sekin on vielä niin pieni luku, että ei sillä maailman pakolaisongelmaa pystytä ratkaisemaan. Päätöksiähän ei tehdä henkilökohtaisella tasolla, eihän? Eikä tällä olisi kuin kuvaannollinen merkitys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: No
M: Miten pakolaiset tähän asiaan?
Jos oikeasti haluatte ilmaston pelastaa menkää kertomaan Uuteenkaupunkiin ja Saksalaisille sekä muille polttomoottorien valmistajille että lopettavat valmistuksen heti, sillähän se loppuu Euroopasta.
Vihreä siirtymäkin pitää toteuttaa oikeudenmukaisesti...hah.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: No
Niin helpolla keinolla saadaan Suomen asukasta kohden lasketut päästöt putoamaan. Otetaan miljoona pakolaista (oikeastaan siirtolaista, harvat heistä mitään pakenevat, vaan siirtyvät parempiin oloihin) telttoihin asumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Joo-o
Alotettaisiinko siitä että otetaan huomioon koko auton elinkaaren päästöt? Sähköauton valmistuksesta tulevat päästöt maksimissaa 60g/km ja polttomoottoriauton 40g/km (The Steel wire 2017). Eli siis jos ajetaan biokaasulla, etanolilla taikka biodieselillä niin polttomoottori auto huomattavasti puhtaampi vaihtoehto kuin sähköauto. Suomen sähköntuotannosta 50% oli uusiutuvaa vuonna 2020 eli jos sähköautoja lisätään tarvitaan rutkasti lisää sähköntuotanto kapasiteettia. Nyttekään sitä ei oikein meinaa olla tarpeeksi muuta kuin tuulisina päivinä.
Vielä kun katsoo energia.fi elokuuntilastoja viimeiset 12 kk polttamalla sähköä tuotettu 20096 GWh tuulivoima 10331 GWh aurinko 381 GWh vesivoima 14781 GWh.
Nyt pitäisi vielä pienpuun poltto muuttaa ei uusiutuvaksi eli sitä ei saisi enää kannattavasti nykyisillä hinnoilla voimlaitoksille siis joko polttamalla ajettavan sähkönmäärä vähenee taikka sitten hinnat nousee.
Luvut kertoo karua kieltään kun vielä hakee Fingridin sivuilta tuulivoiman tuotanto käyrät otetaan vaikka tämä vuosi tarkastelu väliksi minimi tunti on 4 MWh maksimi 3470 MWh eli vaihtelu väliin tarvittaisiin puskuroimaan pari Olkiluoto 3 ydinvoimalaa taikka 7 kpl Naantalin NA4 kattiloita.
Eli herätkää nyt hyvät ihmiset älkää sähköistäkö autoilua ennen kuin meillä on edes nykyinen sähköntuotanto jotenkin turvattu (sähkön tuontia 15365 GWh viimeiset 12kk).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Joo-o
Yksityisautoilua vähentämällä vähennetään sekä polttomoottorien päästöjä että autojen valmistuksen päästöjä. Win-win.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Joo-o
Aivan oikeassa kulutusta vähentämällä ei millään vippaskonsteilla jotka vielä lisää kulutusta. Mutta itsellänikään ei ole mahdollista vähentää kulutusta kun nykyisessä työssäni liikun joka päivä 50-500km. Näille polttomoottori autoja muunnetaan käyttämään uusiutuvia eikä osteta uusia sähköautoja eli mitä kauemmin voidaan ajaa samalla autolla niin sen vähemmän valmistaminen rasittaa luontoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Joo-o
Ajattelija: "Alotettaisiinko siitä että otetaan huomioon koko auton elinkaaren päästöt? Sähköauton valmistuksesta tulevat päästöt maksimissaa 60g/km ja polttomoottoriauton 40g/km (The Steel wire 2017). Eli siis jos ajetaan biokaasulla, etanolilla taikka biodieselillä niin polttomoottori auto huomattavasti puhtaampi vaihtoehto kuin sähköauto."

Huomaatko Ajattelija mikä jättiluokan ajatusvirhe jutussasi on?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.