Mielipiteiden kolumnit

Miksi vietetään joulua?

Pitäisikö tietää, miksi joulua vietetään? Mitä hyötyy siitä, että tunnistaa joulun lainasanaksi ja oivaltaa, että sana on samaa perää kuin juhla?

Mitä iloa on muistaa piin arvo, ellei työkseen opeta matematiikkaa?

Yleissivistykseen kuuluu suuria kokonaisuuksia, jotka auttavat hahmottamaan omaa paikkaa maailmassa. Laajaan sivistykseen sopii myös lukematon määrä pikkutietoa. Kaikki tieto ei ole välttämätöntä, mutta turhalta tuntunut detalji voi yllättäen olla elintärkeä.

LUKIOUUDISTUSRYHMÄN työ julkistettiin viikolla. Ensimmäiset kommentit ovat olleet ristiriitaisia. Lukiolaisten liiton arviot erottuivat myönteisinä. Monet muut olivat epäilevämpiä.

Lukio-opintojen tuntijaoksi tarjotaan kolmea vaihtoehtoa, joissa kantavana ajatuksena on valinnaisuus.

Mahdollisuus tehdä valintoja lisää motivaatiota, mikä on hyvä. Huonoa on se, jos valinnat kaventavat yleissivistystä.

Ei voi olla järkevää tarjota koulutusta, joka sulkee pois kaiken vaikean, epäkiinnostavan tai valintahetkellä turhalta tuntuvan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yksi vaihtoehdoista supistaa pakollisten kurssien määrää kahdellatoista, toinen kymmenellä ja kolmas noin kolmella. Pudotus nykyisestä on suuri, sillä kursseja on viitisenkymmentä.

ILMAN HISTORIAA, biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, maantiedettä, yhteiskuntaoppia, psykologiaa tai filosofiaa ihminen toki voi elää.

Historiattomuus kuitenkin tyhmistää, ja biologiaa ymmärtämätön voi jäädä uskomusten varaan.

Lukiolla on laissa asetettu koulutustehtävä, joka pohjaa yleissivistykseen. Toivottavasti laaja-alaisen koulutuksen ja osaamisen supistus ei kuvasta ajan arvoja.

Oudointa työryhmän esityksessä on karsia muutoin rajusti, mutta jättää uskonto ja terveystieto kaikissa vaihtoehdoissa pakollisiksi, koska niistä on erikseen säädetty lukiolaissa. Selitys ontuu. Jos suuria muutoksia aiotaan tehdä, myös lukiolaki pitää avata.

ILMASTONMUUTOSKIISTELYtai ajoittain kiihkeänä käyvä rokotekeskustelu ovat loistoesimerkkejä siitä, miten tärkeää tutkittu tieto on.

Kun tutkijat ja kansainvälisen tieteellisen vertailun kestävät tutkimukset osoittavat, että ilmastonmuutos on todellinen, on helpompi jättää periaatteellinen mutta pelkkä spekulaatio omaan arvoonsa.

Rokotusten ansiosta on saatu lääketieteellisiä voittoja, ja sairauksia on kyetty ehkäisemään. Vaikutukset ovat merkittäviä myös yhteiskunnallisesti. Rajukaan pandemia ei enää pyyhkäise maapallolta kymmeniä miljoonia ihmisiä, kuten musta surma aikoinaan.

Sikainfluenssarokotteen haittavaikutuksena syntynyt narkolepsia on todellinen. Vaikka surulliset sairaustapaukset ovat aiheuttaneet inhimillistä kärsimystä, rokoteohjelmien tärkeyttä väestötasolla ne eivät kumoa.

Kriittinen kannattaa olla myös silloin, kun asiantuntijoiden ja maallikkojen faktat ovat yhtä tosia.

Jos keskustelussa toisen mielipide perustuu tutkittuun ja toisen mutu-tietoon, kumpaa kannattaisi kuunnella?

ALUN KYSYMYKSEENlöytää vastauksen myös Wikipediasta: Joulu on vuosittain vietettävä juhla, jossa ovat yhdistyneet kristillinen juhla, muinainen roomalainen saturnalia-juhla sekä Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis- ja keskitalven juhla (yule), Suomessa vanha vuodenvaihteenjuhla kekri.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuulostaa tutulta. Pelkän Wikipedia-tiedon varaan ei kannata jäädä. Onneksi joulua käsittelevää tietokirjallisuutta on runsaasti tarjolla.

RIITTA MONTO

Kirjoittaja on Turun Sanomien päätoimittaja.

riitta.monto@ts.fi

Twitter: @RiittaMonto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Leevi
Raamattu
"nimim. Pelottava armo". VT Pitäisi lukea, tutkien Israelin valtion kehityksen valossa. Alkuaan VT alkaa, kun Jumala johdatti Israelin kansan Egyptin orjuudesta, kohti luvattua maata. Jumalan tarkoitus kyseisiin sotiin oli poistaa epäjumalien palveleminen, haureellinen elämänmeno, epäpyhä elämä.

UT painottuu armotalouteen, jossa Jeesus on tärkeys asemassa tärkein.
Jeesus painotti puheissaan lähimmäisen rakkauteen, jota me ihmiset emme tunnu käsittävän. Jeesus tuli, jotta ihmisellä olisi mahdollisuus pelastua ja löytää iankaikkinen elämä.
Jumala kehoitti ihmisiä pysymään irti synnistä ja noudattamaan Jumalan sanaa.
Jumalan tarkoitus on että jokainen pelastuisi ja saisi iankaikkisen elämän, uskomalla Jeesukseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samuel
Vast: Raamattu
nimim."pelottava armo". Sinua lohduttaakseni, käsite" armo", josta Jeesus puhuu ihmisille, astuu voimaan, kun ihminen tunnustaa syntinsä sydänmen tasolla ja tunnustaa Jeesuksen Vapahtajakseen ja Herrakseen. Kirjoitan omasta kokemuksestani, jonka koin 33v sitten, kun otin Jeesuksen vastaan Vapahtajakseni. Uskossa ollessani olen löytänyt entisten ystävien lisäksi monia uusia ystäviä, joten elämä on vain sisällöltään parantunut.
Armo on rakkauden ympäröimä käsite, jossa ei pelkoa ole.

Hyvää Joulun jatkoa ja hyvää Uutta Vuotta jokaiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelottava armo
Vast: Raamattu
Kun tämä jumala joutuu turvaamaan niinkin kammottavaan keinoon kuin poikansa teurastamiseen sen ajan julmimmalla tavalla niin kyllä se vähän pelottaa kun ajattelee mihin tulee turvautumaan seuraavaksi. Kun ympärilleen ja uutisia katselee niin ei näytä auttaneen tuo teurastus joten pelkoon on aihetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samuel
Vast: Raamattu
nimim."pelottava armo". Kun luet tarkemmin Raamattua, niin huomaat Jumalan syvemmän päämäärän. Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan on siinä, että Hän antoi mahdollisuuden ihmiselle, pelastua tästä kadotukseen joutuvista ihmisistä. Synti on asia, josta Jumala julistaa tuomion ihmiselle. Meidän kohtalo olisi kadotus, jos emme tee parannusta synneistämme. Kun tunnustamme syntimme ja otamme vastaan Jeesuksen niin me pelastumme ja saamme iankaikkisen elämän. Jeesus näytti voimansa, asettumalla itse ainoaksi"syntiuhriksi", kun hänelle sälytettiin koko ihmiskunnan synnit, jotta meillä olisi mahdollisuus pelastua, tunnustamalla Jeesuksen Herraksemme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelottava armo
Vast: Raamattu
Kyllähän minä tuon selityksen tunnen. Mutta siis kuten kirjoitin, eipä näytä uhri auttaneen kun ympärilleen katson ja uutisia kuuntelen. Vai huomaako Leevi tai Samuel jotain sensuuntaista? Yhä hurjemmaksi on ihmisten väkivalta ja tuhoamisvimma yltynyt 2000 vuoden aikana. Pelottavaa on siis ajatella mihin seuraavaksi tämä despootti turvautuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samuel
Vast: Raamattu
nimim." pelottava armo". Kysymykseesi todeten, jos ihmiset lukisivat Raamattua, niin vastaus löytyisi varmasti. Jeesus monesti puhui lähimmäisen rakkaudesta ja huolenpidosta. Miten selvemmin asia pitäisi ihmisille esittää, jotta asia olisi ymmärrettävissä. Toivon sinun ymmärtävän, että vastuu siirtyy ihmiselle eletystä syntielämästä. Parasta on pitää ensikädessä huolta itsestä ja myös suhteesta Jumalaan sekä suhteesta lähimmäisiin. Näin jos ihmiset eläisivät, niin sotia, ja riitojakaan tuskin olisi. Jumalan sanasta (Raamatusta) löydät vastaukset kaikkeen.
Rima ei ole liian korkea, jotta yhteys Jeesukseen onnistuisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Markus
Miksi vietetään jolua
Sivustaseuranneena olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien nimim. "Leevin", "Uskovaisen",. kannanottoihin. Ellemme viettäisi joulua, niin emme ymmärtäisi pääsiäisen merkitystä, tai helluntaita, ym.. Maassamme kristillisyys on valitettavasti kokenut suurta maallistumista, johtuen evlut kirkon välinpitämättömyydestä Raamatun sanaan. Pieni ryhmä kirkon papeista on uskossa, jotka kunnioittavat Raamatun sanaa. Kunnioittakaamme Jumalan sanaa, jotta pelastuisimme ja saisimme iankaikkisen elämän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samuel
Vast: Miksi vietetään jolua
Markuksella hyvä kannanotto. Tuleva uusi vuosi tuo monen kaltaisia haasteita. Haasteet muistuttavat lähimmäisen huomioon ottamista entistä enemmän. Ihmisten maallistuminen uskonasioista on tuonut mukanaan puutetta lähimmäisen rakkauteen. Kylmyys ja välinpitämättömyys ilmenee silmin nähden, joten muuttakaamme suhtautumista lähimmäisiimme.
Kunnioittakaamme Jumalan sanaa, jotta pelastuisimme ja saisimme iankaikkisen elämän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelottava armo
Vast: Miksi vietetään jolua
Kun olen tuon jumalan toimia Raamatusta lueskellut niin eipä siellä ainakaan armeliaisutta näy. VT:ssä mm. pannaan toimeen kansanmurhia ja muutenkin jumalan aikaansaamaa väkivaltaa ja armottomuutta on teos pullollaan.

UT:tä mainitaa uudeksi armeliaammaksi liitoksi. Sielläkin kuitenkin jumalan ta apostolien väkivaltaista armottomuutta esiintyy. mm Apostolien Teoissa.

Sanoisin että onneksi on maallistumista tapahtunut, en minä ainakaan moista armoa elämääni kaipaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
mummo 55
Uskonto osaksi historiaa
Uskonnon merkitys historiassa niin meillä kuin muuallakin on valtava. Siksipä sen opetus tulisi sisällyttää historian opetukseen.
Historian opetus taas tulisi mielestäni aloittaa läheltä kauas, niin ajallisesti kuin alueellisesti.
Historia jos joku on aihe, jonka opetuksen voi nykyisenä nettiaikakautena tehdä helpoksi ja mielenkiintoiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leevi
Miksi ?
"mummolla" ei taida olla kaikkein terävin kynä. Raamatun opetus on muutenkin jäänyt heikoksi. Kouluissa pelätään, ettei loukattaisi muslimeja, kun vielä yritetään "varovasti" säilyttää kristillinen opetus. Raamatunhistoriaa ei voida rinnastaa yleisen historian kanssa rinnakkaiseen arviointiin. "Mummolle" tiedoksi, että Raamatun sisältöön kuuluu myös Raamatunhistoria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Uskovainen
Raamattu
"olenko ateisti",vastaus sinulle,että eiköhän sitä kukin tiedä,onko ateisti vai uskovainen.
Sivusta seuraten vastaan,että mistäkö tietää,että Raamattu ei ole ihmisten aikaansaannosta.Se on IHMISTEN kirjoittama Pyhän Hengen inspiroimana.Ei Jumala kirjoittanut sitä papuruskääröille, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmiset kirjoittivat Jumalan Sanaa.
On sitten jokaisen vapaassa tahdossa ottaa tämä vastaan tai ei.
On vaan ihmeteltävä ateistien intoa taistella sellaista vastaan,jonka he eivät edes usko olevan olemassa.Miksi taistella olematonta vastaan??
Hyvää joulua joka tapauksessa kaikille ja siunattua armon vuotta Jeesuksen syntymästä 2014 toivottaa Mirja
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
olenko ateisti
Vast: Raamattu
Ateistit joutuvat tappelemaan koska joutuvat elämään moisen humpuukin keskellä. Pyhän hengen vaikutus, voidaan asiaa tuollakin tavalla esittää. Sinä sitten varmaan osaat kertoa millaiselta se vaikutus tuntuu tai ehkä jopa voit sen vaikutuksesta kirjoittaa uuden aidon luvun Raamattuun.

Tosiasia kuitenkin on että Raamattu on ihmisten Rooman vallan aikana useista kirjoituksista koottu kirjoituskokoelma joka näin syötettiin kansalle. Olivatko myös nämä valisijat Rooman keisaria myöten pyhän hengen vallassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leevi
Vast: Raamattu
"nimim. olenko ateisti" Nimimerkilläsi kaipaat tietoa. Vastauksesi antaa ymmärtää, että ateismin puolustaminen on tärkeämpää kuin keskustelu uskon asioista. Miksi ateisteilla on tarvetta taistella? Eikö tyhjäksi kokemasi aihe ole helposti sivuutettavissa. Jumala on lähetyskäskyssään kehoittanut viemään sanaa sinne, jossa ei vielä häntä tunneta. Emme väkisin kellekkään tyrkytä. Jumalan toive on että jokainen
joka Häneen uskoo, pelastuisi ja löytäisi iankaikkisen elämän.
Moni ateistikin on muuttanut suuntaa, ja kääntynyt Jeesuksen puoleen. Hyvää Joulua kaikille
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
olenko ateisti
Vast: Raamattu
Lähetyskäsky, juuri se on se joka siis antaa itsensä oikean uskon omistajaksi tuntevan sekaantua muiden elämään. Ovelasti sellainen on pistetty Raamattuun jotta siihen voisi vedota kun tyrkyttää muille uskomustaan.

Jos sinunlaisesi pitäisivätkin uskonsa omana tietonaan niin toisinkin uskovat saisivat elää rauhassa. Ei tarvittaisi esim keskellä kylää ja kaupunki kelloillaan meluvia rakennuksia sitä ainoaa oikeaa uskoa tyrkyttämään.

Tulkoon jokainen uskollaan autuaaksi mutta Kristukseen uskoville se ei riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
peejiiäm
Vast: Raamattu
Esimerkiksi sellainen ärsyttää tavattomasti, että uskonto aineena on jossakin lukiolaissa pakollisena aineena, vaikka uudessa esityksessä jopa sellaiset aineet kuin historia ja biologia jäisivät valinnaisiksi aineiksi. Luulisi, että lasten päähän saadaan jo alakoulussa päntättyä juutalaisten vaellukset Siinaissa ja muuta sellaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.