Kolumni
Tuomo Karhu:

Taloon tuli kissa, joka sääti ihmistensä aivot uuteen asentoon

Olen lapsesta asti ollut kulttuurin suurkuluttaja, nuorena myös urbaani snobi, jonka rinnalla boomereiden suosikki Frasierkin kalpeni. Asfaltti tuoksui minusta paremmalta kuin havumetsä, ja liikenteen...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Osa luontoa?
"Pimeäksi haukutulla keskiajalla ihminen vielä miellettiin osaksi luontoa". Tuota minun on vähän vaikea uskoa. Ihminen oli aivan toisella tavalla luonnon armoilla kuin myöhemmin, mutta että ihminen olisi tuntenut itsensä vain yhdeksi osaksi luontoa... Enpä usko.

Käsittääkseni ihminen alkoi nähdä itsensä "erityistapauksena" maatalouskulttuurin kehittymisen myötä. Siihen asti ihminen eli luonnossa ja pitkälti sopusoinnussa sen kanssa, pitkälti samoin ehdoin kuin eläimet. Maatalouskulttuurin myötä ihminen alkoi valjastaa luontoa omiin tarkoituksiinsa ja taistella sitä vastaankin. Omistamisen idea kehittyi ja kasvoi ja tuli lopulta koskemaan luontoakin; ihminen alkoi omistaa metsiä ja alueita sekä niillä olevia kasvustoja ja eläimistöjä. Ihminen tunsi itsensä oikeutetuksi käyttämään luontoa hyväksi yli oman tarpeenkin, kun ylijäämän saattoi myydä ja siten hankkia omaisuutta ja valtaa.

Niinpä keskiajalle tullessa ihmisen luontosuhde taisi olla toisaalta hyödyntämistä ja toisaalta pelkoa; pelättiin petoja, katoja, luonnonvoimia. Kun kristillinen kirkko astui kuvaan ja alkoi vakiintua, asetelma vain lujittui. Juutalaisuuden ja sitä seuranneen kristinuskon juuret ovat nimenomaan maatalouskulttuureissa. Ei olekaan sattumaa, että Raamatussa ihminen asetetaan luomakunnan herraksi ja erotetaan selvästi eläimistä ja luonnosta. Tätä oppia myös kirkko opetti.

Ihan näin mustavalkoinen ei koko totuus ehkä ollut. Ihminen lienee aina osannut esim. nauttia luonnon kauneudesta ja tuntea edes jonkinlaista kiitollisuutta sitä kohtaan (vaikka pääkiitos suunnattiinkin jumalille).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Hienoa, hienoa, erinomaista!
Kunpa muutkin kissat saisivat edes osan arvostuksestasi, ei maailmassa olisi niin paljon hylättyjä ja kodittomia kissoja. Eikä kasvavia pikku-teemuja (jo nimikin saa minut oksentamaan ja on tehnyt minusta lähes kaiken taiteen vihaajan).

Olen ollut luontoihminen lapsesta lähtien (ja on aina ollut kissoja), mutta vasta eräs kissa sai minut ymmärtämään miten siitä nauttii satasella, kun kissani perässä kulkien jäimme sammakonkutua tarkkailemaan lätäkön reunalle kevätauringon lämpöön, tai taistelin vadelmapuskaviidakkoa läpi makupaloja napsien.

Mutta olen Anguksen kanssa yhtä mieltä, että se eriytyminen alkoi tapahtua paljon aikaisemmin, pimeän keskiajan ollessa ehkä sen huipentuma tai kulminaatio ja itse epäilen, että niiltä ajoin on kotoisin sanonta ”kuin eläin” – kun ihminen teki jotain erityisen raakaa. Luomakunnan kruununa.

Ja kyllä, minuakin ilahduttaa suuresti kun näen ukrainalaisperheen (vaikkakin paossa) kissat’ sylissä. Tai joku muu eläin. On ollut sydäntä lämmittävää lukea näistä nelijalkaisista ja siivekkäistä maahanmuuttajista ja osoittaa että vastuuta ja inhimillisyyttä on vielä olemassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.