Pääkirjoitus

Varsinais-Suomea muistettava budjetissa ­– Tunnin juna ei kaipaa jarruttamista

Pääkirjoituskuva
Pääkirjoituskuva

Valtiovarainministeriö (VM) aloittaa neuvottelut ensi vuoden talousarviosta tällä viikolla. Sen jälkeen vuorossa ovat VM:n ja muiden ministeriöiden väliset keskustelut, ja varsinaiseen budjettiriiheen...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Tunnin juna on turha
Se ei lisää työpaikkaliikennettä Turun ja Helsingin välille kuin marginaalisen vähän, jos sitäkään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tunnin juna on turha
On se kumma kun ilmastotoimissa Suomen vaikutus on marginaalisen pieni ja Mankala kannattaa.
Tässä Mankala purnaa kuten huomaamme.
Urheilussakin erotuomarilla pitää olla selkeä linja olkoonkin vaikka väärä.
Ajatellaan tässäkin sitten niin että tuo rata lisää Helsingin ja Turun välistä työmatkaliikennettä.
Mietihän tätä juna-asiaa laajemmin. Autoilua pitäisi kuulemma vähentää.
Lentoliikennettä pitäisi vähentää. Silti tuota ikiaikaista rantarataa ei saisi laittaa nykyaikaan.
Miksi? Koska Mankalan kristallipallo on viritetty nykyiseen työmatkaliikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunnin juna on turha
Ei Tunnin juna lisää työpaikkoja pääkaupunkiseudulla. Nykyisin tehdään enenevässä määrin etätöitä ja kaiken näköinen työpaikkaliikkuminen vähenee rajusti joka tapauksessa. Globaali ilmastonmuutos, sen torjuminen ja Tunnin Juna ovat eri asioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tunnin juna on turha
"Varsinaissuomalaisilla on lupa odottaa, että täkäläiset ministerit muistavat viimeisessä budjettiriihessä kotimaakuntansa tarpeet ja vauhdittavat alueen kannalta tärkeitä ratkaisuja."

Selkeän yksinkertainen ilmaisu asioista joita kirjoituksessa nostettiin esille. Monista asioista.
Arvon Mankala. Tässä tunnin junassa on monia muitakin asioita pohdittavana kuin työmatkat.
Rantarata on vanha yksiraiteinen mutkainen ja vähän väliä ilmenee erinäisiä liikennekatkoja.
Tuota rataa pitäisi siis kunnostaa isolla rahasummalla liikennöinnin parantamiseksi.
Lähijunaliikennettä puuhaillaan ja on todettu että tuplaraiteet auttaisivat myös tuota liikennettä.
Eikä pidä unohtaa millaiset kaupungin kasvuennusteet Turun tavoitteista on julkaistu.
Muistetaan myös suunnitelmat uudesta satamaterminaalista.
Uudenkaupungin rata sekä sataman ja kupittaan välinen rata Turussa uusitaan.
Suunnitelmat Turun ja Helsingin välillä radan suhteen ovat pitkällä.
Eli tähän mennessä rahaa on jo kulunut paljon.
Ennen korona-aikaa katselin linja-autoaikatauluja Turku - Helsinki.
Liikennöinti oli tiheämpää kuin osalla Föli-linjoista Turussa.
Päivällä puolen tunnin vuorotiheys ja yölläkin tunnin välein.
Henkilöautoliikennettä ja pysäköintiä pyritään vähentämään niin Helsingissä kuin Turussa.

Minä en ota kantaa tuohon juna-asiaan sillä pätevyyteni ja vaikutusmahdollisuuteni eivät riitä.
On myös liian helppoa heittää jotain asiaan liittyvää ottamatta huomioon kokonaisuutta asioissa.
Mikäli katsotaan tulevaisuuteen niin Varsinais-Suomalaisten liikenneasiat liittyvät myös Globaaliin ilmastonmuutokseen.
Tehdäänpä mikä päätös tahansa tässä asiassa niin se päätös pitää myös pystyä perustelemaan hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henri Miettinen
Vast: Tunnin juna on turha
Todettakoon tähänkin kommenttiketjuun, että uuden oikoradan Espoo-Salo rakentaminen synnyttäisi enemmän päästöjä kuin mitä radalla olisi mahdollista säästää kulkumuotosiirtymän myötä. Hankkeen ilmastovaikutukset olisivat negatiivisia vähintään vuosisadan loppuun asti, ellei ikuisesti. Uusi oikorata houkuttelisi raiteille liian vähän auto- ja bussiliikennettä ollakseen mikään ilmastotoimi. Suomen liikenteen ilmastopäästöt pysyvät siis parhaiten kurissa siten, että uutta oikorataa ei rakenneta. Muut ratainvestoinnit ovat todennäköisemmin ilmasto- ja kustannustehokkaampia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tunnin juna on turha
Henri Miettinen: Kiitän asiallisesta ja perustellusta kirjoituksesta.
Itse kommentoin kun lehden pääkirjoituksesta poimitaan yksi sana: ETÄTYÖ
Yhdellä lauseella tunnin juna oli turha. Tuttua tyyliä.
Aiemmissa keskusteluissa esim. Salolaiset ovat kirjoittaneet perusteltuja näkemyksiään asiasta.
Tämäkin on niin monitahoinen asia mitä pitäisi osata ottaa huomioon ja mielellään myös tietää.
Asioista on sanottu että kaikki liittyy kaikkeen. Tässäkin asiassa päättäjillä on pohdittavaa.
Heppoisilla heitoilla ei tule muuta kuin hiekkalaatikkotason juupas - eipäs kinastelua.

Lisäksi asioissa olisi otettava huomioon viimeaikaiset tapahtumat Euroopassa.
Tämänhetkinenkin tilanne on erittäin epävarma niin ketä tietää millainen on tulevaisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Verumexeat
Miljardiluokan moka koko "tunnin" juna
Valtava luonnon raiskaus vielä lisäksi. Nykyinen rataverkko kuntoon ensin koko maassa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Rata rullalle?
Ennen kuin mitään rakenatte kysäiskääpä EU:n kanta raideleveyteen ja sen myötä tukeen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rata rullalle?
Espoo-Salo väli rakennetaan eri raideleveydellä. Ihan helppoa, junan vaihto Salossa. Vartti riittää hyvin vaihtoaikaa, eli matkustusaika Tku-Hki ei pitene yhtään tunnin junan myötä. Eli tunnin juna hanke edelleen kohtuullisen järkevä.
Mitähän Tamperelaiset ajattelivat kun valitsivat ratikkansa raideleveyden eurooppalaisen mukaiseksi. Aikovatkohan myydä vanhat ratikkansa aikanaan Hki-Salo välille rautatielle liikennöitäviksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Nykyihminen ja tulevat sukupolvet kysymyksessä
Tunnin juna on hanke kohti tulevia aikoja. Se mitä esim. vajaan 10 vuoden sisällä tulee tapahtumaan sisältää sekin spekulaatioita. Näin on aina kun jotain todella mullistavaa pohditaan.

Tulevat sukupolvet liikkuvat ja tuskin etätyö kokonaan sulkee tämän suuntauman. Nykyihminen ainakaan ei edes kykene pysymään omalla paikkakunnallaan. Tämän todistaa monikin seikka. Eikä E18 moottoritie sekään ollut mikään ohimenevä juttu, tosin tietä kuormittaa enimmäkseen yksin kulkevat autoiluun päätyneet henkilöt joilla on aitoa tarvetta tietä käyttää. Lisänä on rahtiautoliikenteen iso osuus.

Varsinais-Suomen kehityksen kannalta olisi E18 pitänyt rakentaa vuosikymmeniä aiemmin, Keski-Suomi ehti huomattavasti ennen.
On aitoa pelkoa että tämä tunninjuna -hanke jää junnaamaan aidon päättämättömyyden alla lisänä siksikin etteivät oman maakuntamme päättäjät kykene visioimaan riittävässä määrin kotiinpäin.
On kyse Turunseudun tulevaisuudesta, tilasta miten globaalit asiat kehittyvät, ja ihmisten liikkuminen on yksi huomattava tällainen.

Yli sata vuotta vanha nykyinen yksirataraide ei edusta nykyihmistä vaan välttämättömyyttä jota 1800-luvulla tuolloin nähtiin. Ja sekin on kyetty rahoittamaan!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää