Puheenvuoro

Liikuttaako kesäloma?

MIKAEL RYDENFELT
Yhdessä lasten kanssa liikkuminen tuo terveyshyötyjä koko perheelle. Parhaimmillaan se on yhteistä laatuaikaa, joka tarjoaa yhteisiä muistoja, kirjoittaja toteaa.
Yhdessä lasten kanssa liikkuminen tuo terveyshyötyjä koko perheelle. Parhaimmillaan se on yhteistä laatuaikaa, joka tarjoaa yhteisiä muistoja, kirjoittaja toteaa.

ALIO

Lasten ja nuorten koulupäivän aikaista aktiivisuutta on pyritty tietoisesti edistämään erilaisin toimenpitein, muun muassa Liikkuva koulu ja muiden Liikkuvat -ohjelmien avulla. Varhaiskasvatusyksiköissä, kouluilla ja oppilaitoksissa onkin tehty arvokasta työtä liikkeen lisäämiseksi.

Harrastamisen Suomen mallin kautta on tuotu harrastamista koulupäivän yhteyteen ja madallettu harrastamisen kynnystä. Nyt kesälomien alkaessa korostuu kuitenkin yhä vahvemmin omatoimisen liikunnan ja leikin sekä arkiaktiivisuuden merkitys.

Kouluikäisten lasten ja nuorten tulisi liikkua reippaasti ja rasittavasti vähintään tunti joka päivä. Kuitenkin vain kolmasosa suomalaista lapsista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.

Riittävä fyysinen aktiivisuus tukee tervettä kasvua ja kehitystä sekä hyvinvointia. Fyysisen terveyden lisäksi liikkumisella on positiivisia vaikutuksia myös muun muassa kognitiivisiin toimintoihin, kuten muistiin ja toiminnanohjaukseen, mielen hyvinvointiin, prososiaaliseen käytökseen ja esimerkiksi unen määrään ja laatuun.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Miten liikkumista sitten voi tukea? Lasten ja nuorten aktiivisuus kytkeytyy vahvasti elinympäristöön, arkipäivän rutiineihin ja sosiaalisiin verkostoihin. Aktiivisuus on kokonaisuus, joka koostuu monesta eri osasta.

Nyt kesälomien alkaessa on hyvä aika tarkastella oman lapsen tai nuoren liikkumista. Kuinka paljon lapseni liikkuu ja onko liikkuminen monipuolista? Tauotetaanko pitkäkestoista paikallaanoloa? Onko uni ja palautuminen riittävää?

Aivan kuten me aikuiset, myös lapset ovat liikkujina erilaisia ja yksilöllisiä. Yksi aistii monipuolisesti ja nauttii liikunnan tuottamista elämyksistä, toinen innostuu kilpailemisesta tai pelaamisesta ja kolmas nauttii liikunnan sosiaalisesta ulottuvuudesta.

Myös lapsen temperamentti voi vaikuttaa liikkumiseen. Kun toinen liikkuu luonnostaan jopa rämäpäisen rohkeasti ja omatoimisesti, voi toinen lapsi kaivata runsaastikin tukea ja motivointia liikkeelle lähteäkseen. Kannattaa miettiä, millainen liikkuminen tuottaa lapselle iloa ja missä hän kokee onnistumisen kokemuksia.

On oleellista muistaa, että pienikin liike on hyväksi. Aktiivisuus koostuu monesta eri osasta päivän mittaan ja sitä voi, ja kannattaakin, lähteä muokkaamaan pienin muutoksin, omista lähtökohdista käsin.

Perheenä voi esimerkiksi pohtia jonkin liikunnallisen rutiinin luomista, peli- tai ruutuaikasopimuksen solmimista, hyötyliikunnan lisäämistä tai jonkin uuden asian testaamista. Pokémon Go:n tyylinen liikunnallinen mobiilipeli tai vaikka TikTok-liikuntavideoiden kuvaaminen yhdessä voivat aktiivisuuden lisäksi tuottaa yhteistä innostusta ja ehkä naurun pyrskähdyksiäkin. Perinteisistä pihapeleistä kannattaa testata ainakin omat ja lasten suosikit.

Yhdessä lasten kanssa liikkuminen tuo terveyshyötyjä koko perheelle. Parhaimmillaan se on yhteistä laatuaikaa, joka tarjoaa yhteisiä muistoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uskon että moni muistaa lapsuudestaan jonkin liikuntaan liittyvän hyvän muiston. Ainakin itse muistan edelleen elävästi, kuinka isän kanssa leikittiin ”leijonan metsästystä”, tehtiin retkiä takapihan metsään, pihassa potkittiin palloa ja talvella rakennettiin lumilinnoja.

On hienoa, jos lapselta löytyy liikunnallinen harrastus, mutta liikkumisen ei tarvitse olla erityistä, erikseen suunniteltua toimintaa, vaan se voi olla myös hyvin arkista; leikkiä, touhuilua, puihin kiipeilyä, luonnon tarkkailua, yhdessä pihatöiden tekemistä tai jäätelökioskille pyöräilyä.

Joskus liikunnan edistäminen voi tarkoittaa materiaalista tukea, kuskaamista tai liikuntavälineiden hankkimista. Muistathan nähdä myös niiden arvon, vaikka autosta treeneihin kiirehtivän nuoren suusta ei kiitosta liian usein kuuluisikaan.

Huomaa onnistumiset ja iloitse myös jokaisesta hyvästä yrityksestä, yhteisellä matkallanne kohti liikunnallista elämäntapaa. Tällä matkalla pienillä valinnoilla on aidosti merkitystä. Liikkuminen on arvokkaimpia lahjoja, jonka voit lapsellesi antaa.

Lasten ja nuorten liikkumisen edistäminen ei ole vain vanhempien tehtävä, vaan se koskettaa paljon laajempaa joukkoa; valtionhallintoa, kuntia, kouluja ja oppilaitoksia, liikunta- ja urheiluseuroja, kaikkia liikuntaharrastusten järjestäjiä, perhettä, ystäviä jne.

Voimme siis itse kukin miettiä, miten omalla toiminnalla vanhempana, ystävänä, kummina, päättäjänä tai seuratoimijana voin auttaa lasta tai nuorta löytämään liikkumisen ilon. Jokaisella lapsella on oikeus liikkua. Aikuisina olemme lapselle tärkeimpiä liikkumisen mahdollistajia, roolimalleja ja kannustajia!

Kirjoittaja on Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntija Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:ssä.