Kolumni

”Pyöräilyn säännöt: ei sääntöjä” – Pariisin kaaoksen jälkeen Turkukin tuntuu polkijalle paratiisilta

Valmistauduimme pyöräilemään Pariisin keskustassa, sillä pariisilainen ympäristöystävällisyydestä intoileva ystäväni halusi näyttää minulle kaupunkia.

Minua hirvitti. Ajattelin, että hädin tuskin selviydyn Turun keskustassa pyöräillessä. Kerran melkein jäin bussin alle, kun käännyin liikennesääntöjen vastaisesti ylittämään katua.

Kaverini pohjusti pyöräilyä suurkaupungissa luettelemalla ”Pariisin pyöräilyn säännöt”. Ensimmäinen sääntö: sääntöjä ei ole. Toinen sääntö: kaikkialla on tilaa.

Puikkelehtimista väkijoukossa en tosin suosittele kenellekään turistille. Itse seurasin vain edellä polkevaa ranskalaista ja apinoin kaiken, mitä hän teki. Silti välillä hirvitti, kun joku kävelijä tai autoilija yritti puikahtaa väliimme.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pariisissa pyöräilyä on kehitetty viime vuosina etenkin korona-aikana. Suurille kaduille on tehty pyöräkaistoja ja Seine-joen varrelle on kaivettu valtava tunneli pyöräilijöitä ja lenkkeilijöitä varten.

Seinen rantabulevardi tosin muistuttaa tukkoista Aurajoen rantaa. Leveämpi väylä, mutta moninkertainen määrä ihmisiä.

Pariisin jälkeen Turussa pyöräillessä voi todeta ”varför Paris, vi har ju Åbo”. Eikä vain kaupunkien kokoeron takia. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden käyttäytyminen Ranskassa ei muistuta lainkaan turkulaisten tunnollisuutta. Suomessa liikenteessä pyöräilijät eivät välttämättä muista kaikkia liikennesääntöjä, mutta Pariisissa niitä ei noudateta.

Kaverini vitsailee, että kun äänestää vihreitä kolme kertaa peräkkäin, saa pyöräillä punaisia liikennevaloja päin luvallisesti. Osa näyttää toimivan niin puoluekannasta riippumatta. Myös kävelijät vaeltavat teillä kuin porot.

Autoilijat sen sijaan väistävät melko kohteliaasti. Tööttäilyä ajoradan oikeassa laidassa ajamisesta ei kuule kuten Turussa.

Turku on surullisen kuuluisa pyöräilylle huonosti soveltuvasta keskustastaan, jossa pyörätie saattaa loppua yhtäkkiä.

Pyöräteitä olisi saatava lisää kriittisiin paikkoihin keskustaan, mutta suurkaupungissa pyöräilemisen jälkeen tärkeimmältä tuntuu, että niin kävelijöiden, pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin olisi tärkeintä suhtautua kunnioittavasti toisiinsa.

Kirjoittaja on toimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Viimeisiä_viestejä
Juu
Turussa ja muuallakin on helppo pyöräillä kun edes vähän jaksaa katsella ympärilleen, että miten muu liikenne kulkee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Juu
Ei se helppoa ole mitenkään. Mutta jos olettaa että autoilijat eivät noudata sääntöjä se on kohtuullisen turvallista. Esimerkiksi kun ajaa suoraan risteyksen yli kannattaa varmistaa vasemmalla katsomalla ettei kääntyvä autoilija aja päälle. Samaten kolmion takaa tai parkkipaikalta tulevia autloilijoita kannattaa tarkkailla, eivät välttämättä väistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Riippuu ihan mihin verrataan
Kiinan ja Kaakkois-Aasian pyöräilykulttuureihin verratuna Pariisin pyöräily on hyvin kurinalaista ja pyöräilijöiden käyttäytyminen ennakoitavaa. Kun me tarkastelemme asioita täältä sääntö- ja valvonta-Suomesta käsin, niin kaikki individualismi vaikuttaa holtitomuudelta ja kurittomuudelta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.