Pääkirjoitus

Sopeutuminen on tärkeä ilmastotoimi

Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat Suomessa jo nähtävissä, ja niihin sopeutuminen on keskeinen osa ilmastotoimia päästövähennysten ja hiilinielujen kasvattamisen rinnalla. Näin voidaan tiivistää Suome...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (22)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ajattelija
Aikas paljon ollaan jo tehty
"Konkreettiset sopeutustoimet ovat edenneet hitaasti monissa maissa, esimerkiksi Suomessa"
Minun mielestäni suomessa on menty vauhdilla eteenpäin kun ajatus että 2020 luvun lopulla oltaisiin päästöttömiä energian tuotannossa vertaa saksa 2038 Kiina ei lisää enää 2038 vuoden jälkeen.
Toiseksi minun mielestäni päästölaskenta pitäisi kääntää eli nyt jos tuote tehdään jossain päästöt jää sinne esim. kiinassa tehdään lenkkarit mutta käytetään suomessa päästöt jää Kiinaan eli taas länsimaiset pystyy ostamaan itselleen puhtaan omantunnon. Tämä alkaa vain kiihtyvällä tahdilla näkymään eli ulkoistetaan päästöt jonnekin muualle ja ollaan tyytyväisiä kun ollaan hiilineutraaleja. Energian tuotanto aulkoistetaan Venäjälle esim. maakaasu, sähkö, energiapuu näiden tuonti lisääntyy vuosivuodelta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Se ei ole tärkeä ilmastotoimi,vaan tärkein ilmastotoimi.Kirjoitin tästä samasta asiasta,eli sopeutumisesta noin puoli vuotta sitten.Oli yksi nimimerkki,jonka nimeä en edes viitsi mainita,veti ison herneen nenäänsä.Sopeutuminen ei hänelle käynyt,ilmastonmuutos pitää pysäyttää."..eli ulkoistetaan päästöt jonnekin muualle ja ollaan tyytyväisiä kun ollaan hiilineutraaleja"Hänelle ei käynyt tämäkään näkökulma.ST1 Anttonen kirjoitti,että päästötavoitteet pitää kohdistaa sinne,missä niistä on suurin hyöty.Tarkoitti Kiinaa,Intiaa,Venäjää ym.Ei käynyt tämäkään.Mutta yksi kävisi.Se on että Suomen osuus 0,13% ja koko EU:n 8,9%päästöistä katoaa,maksoi mitä maksoi.Mainittakoon,että yksin Kiinan päästöt on yli 29% ja se tulee vihreän siirtymän takia lisääntymään,kuten Venäjänkin,josta valtaosa EU:n energiasta tulee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma kannattaa Anttosen mallia, jossa Suomi ja EU hoitaisivat Intian ja Kiinan ilmastopäästöt. Kuinka realistiselta tämä vaatimus tuntuu?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: ".Oli yksi nimimerkki,jonka nimeä en edes viitsi mainita,veti ison herneen nenäänsä."
Kas vain, Muumimamma on käynyt kovin varovaiseksi.
Yleensä hän on aina nimiä maininnut ja perään luonnehdintoja tyyliin: "Voi hitto kun olet pihalla."

Se on tietysti herkkä asia tuo nimien mainitseminen. Muuankin kirjoittaja totesi: "Aiemmin olen näistä nimiä ja esimerkkejä käyttäen kirjoittanut, mutta joka ikinen kerta on jäänyt moderointiin kiinni ."
Taitaa pitkälti olla kyse siitä millä tavalla niitä nimiä mainitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Niin, Muumimammalle voitaisiin uudestaan esittää kysymys, johon en muista nähneeni vastausta (korjatkoon joku jos erehdyn), eli montako prosenttiyksikköä Muumimamma olisi valmis korottamaan omaa ja muiden suomalaisten veroprosenttia, jotta saadaan kohdistettua apu sinne missä niistä olisi suurin hyöty (Kiina,Intia,Venäjä ym.).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Jipii Mankala,tunnistit itsesi kirjoituksestani.Ei se herne ole vieläkään lähtenyt nenusta näköjään.Lue uudestaan mitä Anttonen sanoi.Päästöt ovat glopaali ilmiö.Eikö niin?Jos halutaan kokonaispäästöjä vähentää,toimet pitää kohdistaa sinne,mistä on paras hyöty.Eli suurimmista tupruttajista.Ja T.S.Taas vääristää kirjoituksiani.En ole koskaan kirjoittanut tyyliin"Voi hitto,kun olet pihalla"Ja nimimerkille J.Kysymys ei ole mistään avusta.Lue uudestaan sinäkin,mitä Anttonen sanoi.Ei veroprosenttia nosteta,mutta sähkön hinta nousee pilviin vihreän siirtymän takia,vaikka kukaan ei sitä halua.Nämä kolme maata kerää satojen miljardien voitot meidän ja koko EU:n hyväuskoisten "idioottien"kustannuksella.Kannattaa alkaa viherpiipertäjien alkaa sopeutua oikein tosissaan hintojen nousuun.Pariisin ilmastosopimus oli järjettömin moka,joka EU:sa koskaan tehty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: "Ja T.S.Taas vääristää kirjoituksiani.En ole koskaan kirjoittanut tyyliin"Voi hitto,kun olet pihalla""

Mamman muisti alkaa heiketä.
Tässä pari esimerkkiä mamman epäkohteliaasta kirjoitustyylistä:
"Muumimamma
11.09. 16:37
Vast: Käyttäjä maksaa
"Tuollaista surtehomaksua ei voi määrätä,jos ei käytä suurta tehoa"Voi hitto kun olet pihalla."

"Muumimamma
05.09. 10:06
Vast: Käyttäjä maksaa
Vai oletteko niin sinisilmäisiä typeryksiä, että luulette, että muut maksavat teidänkin hölmöilyt kun on tullut ostettua sähköauto? Ja on erikoista että Sinä täyssähköauton omistajana, kieliä osanneena, olet näin pihalla, kuin lintulauta sähköautoihin liittyvistä asioista? Tai sitten et vaan myönnä totuutta."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Menikö Sinullekin herne nenuun?Se ehkä oli Sinun mielestäsi epäkohteliasta.Minun ei.Ja se oli täyttä totta.Ruotsissa kaavaillaan KAIKILLE täyssähköautoilijoille suurtehomaksua.Kyllä se Suomeenkin tulee,koska energiapula tulee Suomeenkin.Ja tiesitkö,että maksat täyssähköautostasi käyttövoimaveroa(ent.dieselvero)?Eikö Sinua harmita?Keskimääräinen vero on trafigomin mukaan noin 192euroa.Sanoit ettei suurtehomaksu menisi perustulakivaliokunnasta läpi.Kyllä menee heittämällä.Juurihan maksat sellaista maksua,joka ei perustu käyttämiseen,vaan omistamiseen.Vaikka et metriäkään ajaisi,niin maksat.Tälläisia maksuja on todella paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: ".Ja tiesitkö,että maksat täyssähköautostasi käyttövoimaveroa(ent.dieselvero)?Eikö Sinua harmita?Keskimääräinen vero on trafigomin mukaan noin 192euroa."

Tarkoitatko Muumimamma että se käyttövoimavero olisi keskimäärin 192 euroa?

Minä kaivoin esiin oman autoverolaskuni ja kun oli lyöty yhteen se autovero ja käyttövoimavero niin selvisin selvästi vähemmällä kuin 192 euroa.

Ei minua harmita. Minulla on sellainen kaavamainen toimintamalli. Kun tulee lasku niin katson sen päällisin puolin läpi ja jos on OK niin maksan ja se on sitten siinä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
T.S.Mitä ihmeen laskua olet katsonut?Kannattaisiko käydä silmälääkärissä?"....kun oli lyöty yhteen se autovero ja käyttövoimavero,niin selvisin selvästi vähemmällä,kuin 192euroa".Autovero ei liity tähän mitenkään.Ensinnäkin autovero maksetaan KERRAN autoa ostettaessa,ei joka vuosi,kuten käyttövoimavero.Ajoneuvovero sitävastoin liittyy.Se koostuu kahdesta verosta.Ajoneuvon perusverosta ja käyttövoimaverosta.Täyssähköautot maksavat vain tätä viimeistä,jota uusilta autoilta korotetaan eduskunnasta tihkuneiden tietojen mukaan noin 25%-50%vuodessa.Ja Ruotsissa on jo käytössä suurtehomaksu kaikille täyssähköautoille riippumatta miten tai missä autonsa lataa.Samanlainen maksu on käytössä myös muissakin maissa jo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: "T.S.Mitä ihmeen laskua olet katsonut?Kannattaisiko käydä silmälääkärissä?"

Mistä sinä Muumimamma saat laskusi, trafigomistako.
Minä saan laskun Traficomilta ja siinä laskussa näkyy lukevan *Ajoneuvoverolippu'.
Siinä on kaksi osatekijää; perusvero ja käyttövoimavero.

Mutta jätit vastaamatta. Esitit asiasi tulkinanvaraisesti. Kirjoitit käyttövoimaverosta ja sanoit että se on keskimäärin 192 euroa. Paljonko siitä sitten tulee yhteensä jos lisätään se perusvero?
Mutta oli miten oli niin maksan selvästi vähemmän kuin 192 euroa.

Tiuhaan muuten sinulla Muumimamma tilanne elää.25.9. kirjoitit: "Ruotsissa kaavaillaan KAIKILLE täyssähköautoilijoille suurtehomaksua." Nyt 29.9. kirjoitit: "Ruotsissa on jo käytössä suurtehomaksu kaikille täyssähköautoille riippumatta miten tai missä autonsa lataa."
Nopeasti näkyy tilanne sinulla etenevän.

Tästä oli jo aiemmin puhetta. Suomessa asiasta ovat kirjoittaneet TalousSanomet ja IS. Molempien juttu pohjaa SvenskaDagbladetin juttuun.
IS kirjoittaa: "Esimerkiksi Göteborgin kaupungin omistama Göteborg Energi on jo ilmoittanut ottavansa tehomaksun käyttöön omakoti- ja rivitaloissa.
Kyseisen energiayhtiön uudessa laskutusmallissa huipputehomaksun suuruus määräytyy kuukauden sen tunnin mukaan, jolloin kotitalous käyttää eniten energiaa."
SvD kirjoittaa: "Effektavgiftens storlek avgörs av den timme i månaden då hushållet använt mest energi."

Eli jos on etäluettava älysähkömittari niin sieltä selviää se kuukauden kulutushuipputunti.
Ja arvaapas Muumimamma. Minä lataan yöllä pienellä teholla kun muuta kulutusta ei juurikaan ja päiväsaikaan taas saattaa hella käydä kuumana ja pölynimuri vinkua. Eli jos tuollainen maksu tulee niin ei se minulla koskaan johdu sähköautosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Tuli taas tuo 1800 merkin raja vastaan joten jatkoa.
Aiemmassa keskustelussa nostin esiin sähköliedet ja kysyin: "Pitäisikö niille laittaa suurtehomaksu?"
Ja sinä Muumimamma vastasit: "T.S. Vertasit sähkölieden liitäntätehoa (sanoit 9kw) sähköauton hidaslataukseen. Sillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tuo 9kw tarvitdee 3 kertaa 16 ampeerin sulakkeet vähintään. Siellä on siis kolme eri vaihetta. Kun taas tuo mainitsemasi 2kw virtaan riittää yksi vaihe ja 10 ampeerin sulake. Ja niitä liesiä, sähkökiukaita ym. on käytetty kymmeniä vuosia. Ne on jo huomioitu sähkölastussa, joten mitään suurtehomaksuja ei tarvita. Mutta täyssähköautot ovat aivan uusia sähkösyöppöjä, jotka kuormittavat lähiverkkoja liesien sähkökiukaiden ym. lisäksi. Kukaan ei varmasti luovu sähköliesistä enää koskaan, jotta sähköautoille riitäisi virtaa."

Mutta Muumimamma. Sulakkeilla eikä vaiheiden määrällä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Vain kuukauden korkein tunnin kulutus ratkaisee.

Siispä tämä väitteesi: "Ja Ruotsissa on jo käytössä suurtehomaksu kaikille täyssähköautoille riippumatta miten tai missä autonsa lataa.",
on täysin väärä.
Ei sitä maksua ole täyssähköautoille kohdennettu vaan tätä maksua maksavat kaikki, myös bensa- ja dieselautoilijat, kuukauden huipputunnin mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Olet taas pihalla kuin lintulauta.Etkö ymmärrä kirjoitustani,vai etkö halua ymmärtää?Täyssähköautoista EI makseta muuta kuin käyttövoimaveroa,ei siis perusveroa lainkaan.Kaikki henkilöautot,jotka käyttävät jotain muuta kuin bensaa,joutuvat maksamaan käyttövoimaveroa(ent.dieselvero).Maksun määrä määräytyy kokonaispainon mukaan.Tämä koskee vain täyssähköautoja.Se maksu on keskimäärin 192euroa vuodessa.Jos maksat selvästi vähemmän,niin kuinka paljon on vähemmän?Voitko kertoa?Sinulla on siis joku vähän kevyempi pikkuauto.Täyssähköautojen keskihinta on noin 55000euroa.Sulake koolla on merkitystä paljonkin.On aivan eri kuukausimaksut mitä isompi pääsulakekoko,sen isompi maksu.Se maksu ei riipu kulutuksesta.Se pitää maksaa,vaikka kulutusta ei olisi ollenkaan.Sinunkin omakotitaloosi tulee kolme vaihetta ihan varmasti ja veikkaapa,että pääsulakkeiden koko on VÄHINTÄÄN 3kertaa 30A.Koska sinulla on sähkösyöppö maalämpö ja vaikka lataisit autoasi kuinka hitaasti tahansa.Koskaan ei sulakekokoja ja johdotuksia mitoiteta pienimmän kulutuksen mukaan,vaan aina maksimikuorman mukaan,vaikka ei kaikki laitteet olisikaan yhtä aikaa käytössä.Mutta sähköstä maksetaan toteutuneen kulutuksen mukaan jälkikäteen.Se suurteho maksu on nimenomaan kohdistettu täyssähköautoille.Tästä kirjoitti ainakin Aamulehti,Uusi Suomi ja ihan selkeällä Suomen kielellä.Koskee myös pikkuhiljaa omakotilataajia.Tiedot saa helposti Ruotsin vastaavasta ajoneuvorekisteristä,kenelle lasku lähetetään.Riittää kun on omistaja tai haltija.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma tuntuu taas kovin kiukkuiselta, ja kielenkäyttö on luokatonta: "Olet taas pihalla kuin lintulauta.Etkö ymmärrä kirjoitustani,vai etkö halua ymmärtää?Täyssähköautoista EI makseta muuta kuin käyttövoimaveroa,ei siis perusveroa lainkaan."
Sinähän aina puhut trafigomista. Tiedä sitten millaisia laskuja sieltä lährtetään, mutta edelleenkin Traficomin laskussani on sekä perusvero että käyttövoimavero.
Se käyttövoimavero on sähköautoilla 1,5 Snt/pv/100kg, dieseleillä 5,5 Snt/pv/100kg,
Mutta mamma mene ihmeessä Traficomin sivuille. Siellä on tuo perusvero joka määräytyy CO2 päästöjen mukaan. Siellä on myös päästöluokka 0 g/km jolloin vero on 53,29 euroa vuodessa.

Suosittelen että alkaisit ottamaan asioista selvää ennen kuin kirjoitat. Aggressiivinen ja epäasiallinen kielenkäyttö ei mitenkään auta jos tiedot ovat väärät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Arvon T.S. : Mainitsit että Muumimamman kielenkäyttö on luokatonta.
Jos kriteerit olisivat tiukat kielenkäytön suhteen niin se olisi ehkäpä sensurointia.
Pahoittelen että otan tähän kantaa sillä en itsekään osaa kielenkäyttöä hyvin.
Älkääkä ottako tätä kirjoittamaani arvosteluna vaikka sitähän tämä on.
On vaikeaa kirjoittaa asiansa mikä on sanottuna helppoa.

Arvon Muumimamma: Pappikin käyttää saarnatessaan taukoja.
Tekstin kirjoituksessakin voi hyödyntää tuota käytäntöä.

Asiallisuutta sekä kohteliaisuutta arvostava Hima-Hönö
eli Anteeksi tästä mielipiteestäni
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Kiitos kommentista Hima-Hönö.
Tuumin tuossa että oliko kielenkäyttö tuohon oikea sana.
Missään nimessä en siis tarkoittanut kieliopillisia asioita vaan tuota Muumimamman hyvin muita halveksivaa ja ylimielistä esiintymistä.
Ylimielisyys ei pääosin ole hyvästä, mutta se voi olla perusteltua jos on oikeassa. Mutta tuo yhdistelmä jossa Muumimamma osoittaa ylimielisyyttä vaikka faktat ovat pielessä ei nyt vain toimi.
Sen verran tuosta kielenkäytöstä että minäkin olen ihmetellyt tuota miten Muumimamma käyttää välilyöntiä sanojen välissä mutta lauseiden välissä ei. Olen tuuminut että onko tuo pötkökirjoitus jotain uutta nuorison muotia. Kansakoulussa tuosta olisi tullut niin sanotut tupen rapinat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: "Sulake koolla on merkitystä paljonkin.On aivan eri kuukausimaksut mitä isompi pääsulakekoko,sen isompi maksu.Se maksu ei riipu kulutuksesta.Se pitää maksaa,vaikka kulutusta ei olisi ollenkaan.Sinunkin omakotitaloosi tulee kolme vaihetta ihan varmasti ja veikkaapa,että pääsulakkeiden koko on VÄHINTÄÄN 3kertaa 30A.Koska sinulla on sähkösyöppö maalämpö ja vaikka lataisit autoasi kuinka hitaasti tahansa."

Sulakekoolla on toki merkitystä, mutta kun nyt puhutaan nimenomaan siitä huipputehomaksusra niin siinä sulakekoolla ei ole mitään merkitystä. Vain ja ainoastaan se kuukauden korkeimman kulutuksen tunti ratkaisee.
Niin, maalämpö minulla tosiaan on, mutta onko se sähkösyöppö?
Yle teki jutun 200 m2 omakotitalosta ja hyvin kylmän talven vuosikulutus oli 8000 kWh.
Jos tuo kävisi tasaiseen tahtiin ympäri vuoden niin teho olisi alle 1kW.
Oma pumppuni ottaa maksimissaan n. 2 kW. Kun noin 60 vuotta vanha taloni on huimattavasti pienempi niin kulutuskin on selvästi pienempi, ei missään nimessä tuollainen invertteriohjattu pumppu mikään sähkösyöppö ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Arvon T.S. : Minun oma tarkoitukseni ei missään muodossa ole arvostella toisia.
Arvon Muumimamma: Minun oma tarkoitukseni ei missään muodossa ole arvostella toisia.
Yritän tarkoittaa että jos ja kun tavallaan asiassa "mennään metsään" niin otan osaa.
Ehkä ilmaisen itseäni oudosti kun olen kiinnostunut toisten mielipiteistä.
En siis tarkoita ettei minulla olisi omia mielipiteitä vaan tarkoitan toisten kunnioittamista.
Asiallisuutta ja mahdollista faktaa arvostan sillä mielipiteenkin liittäisin tuohon.
Ja totean vielä että mielipide on mielipide mutta joku tolkku mielipiteessäkin.
Monista asioista ja mielipiteistä ollaan eri mieltä mutta tolkku noissakin.
Kun kirjoitan näin yritän tarkoittaa että kasvotusten keskustelu on eri asia.
Mitä tänne tai muualle kirjoitetaan on julkaisijan asia.
Itse olen monesta nykyajan asiasta omaa mieltäni.
Silti demokratia toimii vaikkakin ei oma demokratiani.
En ole katkera vaikka olenkin eri mieltä.
Se että olen eri mieltä asioista ei tarkoita riitaisuutta.
Ehkäpä on muitakin kaltaisiani erimielisiä samanmielisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Aikas paljon ollaan jo tehty
Muumimamma: "Se suurteho maksu on nimenomaan kohdistettu täyssähköautoille.Tästä kirjoitti ainakin Aamulehti,Uusi Suomi ja ihan selkeällä Suomen kielellä.Koskee myös pikkuhiljaa omakotilataajia."

Olet Muumimamma yksiselitteisesti väärässä.
Ruotsista tämä ajatus on lähtöisin.
Lue siis Muumimamma mitä SvD kirjoitti: "Effektavgiftens storlek avgörs av den timme i månaden då hushållet använt mest energi."

Ja tuosta samasta asiasta IS kirjoitti: "Esimerkiksi Göteborgin kaupungin omistama Göteborg Energi on jo ilmoittanut ottavansa tehomaksun käyttöön omakoti- ja rivitaloissa.
Kyseisen energiayhtiön uudessa laskutusmallissa huipputehomaksun suuruus määräytyy kuukauden sen tunnin mukaan, jolloin kotitalous käyttää eniten energiaa."

Siinä mielessä olet Muumimamma vähän jäljillä että sähköautojen nopea lisääntyminen lisää sähkönkulutusta ja luonnollisesti tulee myös piikkejä.
Siksi sähköyhtiöt yrittävät 'kouluttaa' ihmisiä välttämään noita tehopiikkejä.
Mutta ei tuota suurtehomaksua vain sähköautoilijoille määrätä. Kyllä sitä maksavat myös polttomoottoriautoilijat ja myös ne tölliläiset joilla ei edes ole autoa. Kyllä tällaiset maksut tulee kohdistaa tasapuolisesti, muu maksuperuste kaatuisi oitis viranomaiskäsittelyssä.
Ja jos tuollaisia maksuja alettaisiin meilläkin periä niin se minun kuukauden huipputuntini ei taatusti osu yöaikoihin jolloin hitaasti lataan vaan ruuanlaittoaikoihin, meillä kun kaikki ruoka tehdään itse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Ponnistukset suunnattava ilmastonmuutoksesta selviämiseen
"Sopeutuminen on tärkeä ilmastotoimi"
- samaa mieltä. Nyt olisikin korkea aika suunnata suuri osa resursseista ilmastonmuutoksen estämisestä ilmastonmuutoksesta selviämiseen. Jos sademäärät Suomessa lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä, se on kuitenkin paljon parempi, kuin että ne loppuisivat kokonaan. Se ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Suomi voisi rakentaa suuria tekoaltaita, joihin syksyn ja talven vedet varastoitaisiin. Se vähentäisi tulvariskiä ja auttaisi selviämään kuivista ja kuumista kesistä paremmin. Tällainen olisi järkevää ilmastopolitiikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Kallista sopeutumista
Sähkönsiirtoverkon parantaminen myrskynkestäväksi tulee kalliiksi kuluttajille.
Ainakaan vielä en ole havainnut sopeutumista tuohon ilmastotoimeen.
Jotain tarttis tehdä että joku muukin kuin kuluttaja sopeutuu muutokseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
ei ihmisellä muuta keinoa ole
Ilmaston vaihtelua ohjaavat luonnon järjestelmät ovat voimakkaammat kuin mitkään ihmisen "ilmastotoimet". Ilmaston vaihtelu on täysin riippumatonta ihmisen toimista, ihmiskunnan kannattaisi keskittyä yhteiskunnan rakentamiseen ilmaston vaihteluun sopeutuvaksi, itse asiassa ei muutakaan mahdollisuutta ole, taistelu ilmastonmuutosta vastaan on aina pelkkää voimavarojen haaskausta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.