Pääkirjoitus

Bensanhinta syytä pitää kurissa

Huhtikuussa 2020 suomalaiset autoilijat saivat tankata halvinta polttoainetta yli kymmeneen vuoteen. 95-oktaanisen bensiinin litrahinta putosi paikoin alle 1,2 euron ja kuukauden keskihinta oli 1,28 e...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
On muistettava, että bensan hinnasta tässä himoverotusmaassa on noita veroja 70%. Valtio nettoaa 7 miljardia Euroa vuodessa erilaisista autoiluun kohdistettavista veroista käytettäväksi muihin menoihinsa. Vuosi sitten raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan ollessa koronan takia pohjissa, vihervassarihallituksemme nosti bensan valmisteveroa 5,7 c, mikä päälle lankeavan ALVin kanssa nosti litrahintaa 7 senttiä. Niin kauan kuin vihreät istuvat hallituksessa, kytätään edelleen mahdollisutta korottaa polttonesteiden verotusta ideologista syistä. Autoilijan kannatta miettiä, keitä äänestää seuraavalla kierroksella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Kyllä tämä bensan hinnanousu kesäisin on ollut ”maan tapa” niin kauan kuin minä muistan, eikä sillä ole mitään tekemistä verojen noston kanssa – kaikkien hallitusten aikana. Syksymmällä se jostain kumman syystä on yleensä laskenut, eikä sekään ole johtunut verojen laskusta.
Jäljet johtaa sylttytehtaalle – ja kansalaisten kesälomiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Polttonesteitä ovat verottaneet ja veroja korottaneet kaikki aikaisemmatkin hallitukset. Tämä kannattaa muistaa vuoden 2023 eduskuntavaalien alla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Jos tämä bensavero lähinnä käytettäisiin ajoväylien yllä ja kunnossapitoon, en minäkään urputtaisi. Mutta totuus lienee jotain muuta. Ollaan kohta venäjän-karjala tasolla teitten kunnossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä-tj
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Tämä on jo maailman kallein maa ihan itseaiheutetuin ääliöpäätöksin, ja tämä nostaa kaiken hintaa lisää. Kaiken mitä liikutetaan; ruoka, raaka-aineet, vienti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Olen muissakin yhteyksissä ihmetellyt sitä, että vaikka Yrittäjä/Yrittäjä-tj aivan ilmeisesti tulee mainiosti toimeen, hän silti tuntee tuskaa Suomen "älyttömästä" järjestelmästä. Muissa keskusteluissa on ollut viitteitä komealla autolla kaahailusta, vesiskoottereista, siitä, että tehdään, mitä huvittaa ja muusta ns. makeasta elämästä. Suomen kauhea verotus ei näy estäneen häntä erityisemmin. Mutta kenties hän onkin käärinyt varallisuutensa USA:ssa. Ilmeisesti kuitenkin palannut tähän kauheaan Suomeen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Valtio ei nettoa mitään autoilun veroilla koska autoilun aiheuttamat kulut ovat edelleen suuremmat kuin siitä saatavat verotulot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Muistitko laskelmissasi autoilusta saatavat hyödyt? Paljonko autoilla siirtyy tavaraa ja ihmisiä? Voi verrata vastaavasti vaikka siihen hyötyyn mitä pyöräilyllä saavutetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Kyllä ne tavarat siirtyvät vaikka yksityisautoilu loppuisi. Yksityisautoilu valtaosan autoilun kuluistakin aiheuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Ja myös kun katselee kuinka paljon tavaraa kuljetetaan täysin turhaan autolla, bensan hinta on todellakin liian alhaalla.

Mutta EU:ssa on jo tutkittu tavarankuljetusta kaupungeissa. Siinä missä pakettiautolla kuljetetaan keskimäärin 6 pakettia tunnissa, polkupyörällä kuljetetaan samanlaisia paketteja samanlaisia matkoja pitkin 10 pakettia tunnissa. Ja arvio oli että yli 50% pakettirahdista olisi täysin kuljetettavissa niillä pienillä rahtipolkupyörillä. Puhumattakaan nyt uudemmista ja isommista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua? Kumpaakin vastustusta on nytkin esiintynyt hänen kirjoituksissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua? Kumpaakin vastustusta on nytkin esiintynyt hänen kirjoituksissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Pyöräilijä voisi vilkaista kartasta, missä ne postin lajittelukeskukset sijaitsevat. Ovatko pyöräilyetäisyydellä jakelupisteistä? Pyörällä voidaan kuljettaa varmaan alle 1% paketin kulkemasta kotimaan kokonaismatkasta. Eli se siitä pyöräjakelun merkityksestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Eipä yllätä että Mietiskelijä ampuu mieluiten viestintuojan koska viestiä ei nyt vain pysty.

"Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua?". Miksi minun pitäisi vastustaa jompaakumpaa tai molempia? En vastusta. Vastustan sitä turhaa autoilua jota melkeinpä kaikki työmatka-autoilu mm. on. Samaten autolla tehdyt kauppamatkat ovat melkein kaikki turhaa autoilua.

Reilu korotus bensanhintaan ilman kompensaatiota työmatkakuluvähennykseen siirtäisi jo merkittävän osan mukavuudenhaluisista ihmisistä muiden kulkutapojen piiriin. Ja reilulla tarkoitan 3-5€ per litra.

Mikään välttämätön kuluttajahyödyke ei jäisi siltikään toimittamatta kauppaan koska kuluttaja sen maksaa, ei kuljetusyhtiö eikä kauppa. Ja kun kuluttajan kauppamatka maksaisi nykyisen 50snt-1€ sijaan 3-5€ niin kaupoillekin tulisi taas kysyntää lähemmäs kuluttajaa eikä naapurikuntaan keskelle peltoa.

Ja sitten sähköautolla taas pääsee. Ainiin, Mietiskelijä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt mitään kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Talousanalyytikko/-tieteilijä Pyöräilijä tietää kertoa mm. "autoilun aiheuttamat kulut ovat edelleen suuremmat kuin siitä saatavat verotulot"
Sitten kuittailee "Ja sitten sähköautolla taas pääsee. Ainiin, Mietiskelijä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt mitään kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D"

Ainiin, Pyöräilijällä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt että sähköautoilukin on autoilua myös kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Niin. Sähköautoista tulee yhteiskunnalle kaikki muut samat kulut kuin mitä tulee polttomoottoriautoista, lukuunottamatta ilmansaasteiden aiheuttamia kuolemia ja sairastumisia ja sitten osaa meluhaittojen aiheuttamista.

Mutta tämä korjaantuu aikanaan kun autoilun verotusta muutetaan jahka polttomoottoriautot ovat kiellettyjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Äänestyspäätökselläsi voit vaikuttaa
Autojen hinta on toinen asia johon inflaatio ei ole juurikaan koskenut. 40 vuotta sitten ostettiin 120000mk autoja 5000mk kuukausipalkalla. Nyt sähköauton saa 60000 eurolla ja kuukausipalkat ovat mediaanina 3500e. Eli autojen hinta on tullut alaspäin autoilun kultaiseksi ajaksi koetusta ajasta. Samaten bensan hinta on laskenut kun sitä verrataan ostovoimaan.

Ongelmana siis ovat edelleen ne saavutetut edut. Eli kun huvi on ollut halpaa niin vaikka se edelleen on halpaa niin sen pitäisi pysyä halpana koska se on aina ollut halpaa. Sama kitinä oli mm. Venäjällä kun vodkan hintaa nostettiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Niin
Suomi seisoo vahvasti kohtuu hintaisen polttoaineen varassa. Mm kohta ei kenenkään kannata käydä töissä jos palkka menee bensaan, toki tietyt ryhmät ajavat meille yhteiskuntaa missä kaikki elää tukien varassa mutta riittääkö automaatteja joka paikkaan, että niitä tukia pääsee nostamaan. Kun pidetään mielessä, että bensa maksaa itärajan takana reilusti alle euron ja meillä liki 2 euroa niin jossainhan on mätää. Nyt alkaa jo olla tilanne, että kannattaa kauempaakin ajaa naapurin puolelle tankkaamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Niin
Tiedoksi: Nykyään monilla sosiaaliturvaa nauttivallakin on käytössään pankkikortti, verkkopankki yms. Että ei tarvitse mennä automaatille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Niin
Hyvönen: miksi et muuta sinne ihannemaahasi rajan taa? Siellä ei juuri sosiaalitukia makseta ja bensa on halpaa. Kaikki mitä täällä olet vailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Niin
Bensa on edelleen riittävän halpaa kun katsellaan että paljonko autoilla edelleen ajellaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Niin
Pyöräilijä: "Bensa on edelleen riittävän halpaa kun katsellaan että paljonko autoilla edelleen ajellaan."

Kannanottosi on erittäin asiallinen.
Tarpeellinen autoilu on no tarpeellista eli "hyötyajamista" mitä sitäkin pitäisi suitsia.
Pyöräilemisen lisäämiseen olen myötämielinen ja kannatan ajatusta ja mahdollista toteutusta.
Asiassa on vain iso mutta: Tuo ei vain ole kaikille realistista.
Oma näkemykseni asioissa on: Yritetään kehittää eikä pelkästään syyllistää.
Pahoitteluni että yritän esittää poikkeavia ajatuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Niin
100% työmatkoista on turhaa autoilua. 100% kauppamatkoista on turhaa autoilua. Molemmat on tehtävissä vaihtoehtoisin tavoin eikä räntäsateessa 1000km pyöräily suuntaansa ole ainoa vaihtoehtoinen tapa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Niin
Miksei pyöräily sitten olisi turhaa? Pyöräilyn voisi aivan mainiosti korvata jalankululla. Ei tarvitsisi rakentaa kalliita pyöräilyväyliä eikä pitää niitä kunnossa. Pyöräilyn edut jalankulkuun nähden ovat varmasti pienemmät mitä autoilun edut pyöräilyyn.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Esko Rahkonen tiesi
Pentsiinin hinnasta ja itkevistä autoilijoista lauloi enteellisesti aikoinaan jo E. Rahkonen:

"Meitä ei kukaan saa koskaan erottaa
Ikuinen tämä liittomme on
Vaikka taivas ja maa kerran katoaa
Silti alhainen pensanhinnoittelu on ajaton"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.